Gå til innhold

Utleie av borettsbolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hurra, jeg har fått jobb nærme kjærsten og skal flytte.

Hvis jeg skal leie ut, og ikke selge ennå, er det mye styr?

Dvs, må man gå via likningskontor e.l.? Eller kan man bare kjøpe/laste end en utleiekontrakt og leie ut.

Hvordan gjør dere det med tel.abb, kabel TV osv...? betaler dere bare videre, så kan leieboerne betale til meg? Eller sier dere opp, så må leieboer ordne selv?

*Spent*:)

Skrevet

Så lenge du ikke bor i huset selv må du skatte av leieinntektene. Dette må oppgis til likningskontoret.

Når det gjelder telefon må du si opp abb og la leieboer opprette sitt eget.

Kabel TV og strøm kan enten bakes inn i utleieprisen, evt ta strøm utenom. Men det er også mulig å si opp begge og la leietaker ordne med dette selv.

Det kan være en fordel å si opp alt slik at du ikke blir ansvarlig dersom leietaker ikke betaler.

Skrevet

Det er ikke masse styr å leie ut leiligheten. Dersom den er i et borettslag, så må du muligens få tillatelse til å leie ut. Er den selveier er det bare å sette igang.

Hvis du leier ut leiligheten mer enn halve året, så vil du

måtte skatte av leieinntektene. Jeg leide ut min da jeg flyttet til han som nå er mannen min. Heldigvis var dette rett etter sommerferien, så jeg kunne leie ut nesten et år uten å skatte, fordi det var mindre enn halve året, hvert av årene.

Dersom du du altså leier ut lenger enn til juni 2007, så må du betale skatt av leieinntektene, men ikke ellers. Leieinntekter for i år er uansett skattefrie.

Du kan laste ned en standard-kontrakt på fx dinside.no.

Abonnement for telefon (dvs. abonnement der regningen avhenger av forbruket) bør du stoppe, og la leietaker ordne selv. Ellers risikerer du jo å sitte igjen og måtte betale andres regninger dersom vedkommende ikke gjør opp for seg. Kabel-TV går det kanskje bedre med, med mindre vedkommende da bestiller tilleggspakker/-kanaler som koster ekstra.

Be gjerne om referanser (tidligere utleiere el.andre), for å finne ut om potensielle leietakere er seriøse.

Skrevet

Så lenge du ikke bor i huset selv må du skatte av leieinntektene. Dette må oppgis til likningskontoret.

Når det gjelder telefon må du si opp abb og la leieboer opprette sitt eget.

Kabel TV og strøm kan enten bakes inn i utleieprisen, evt ta strøm utenom. Men det er også mulig å si opp begge og la leietaker ordne med dette selv.

Det kan være en fordel å si opp alt slik at du ikke blir ansvarlig dersom leietaker ikke betaler.

Tusen takk for gode tips!:)

Skrevet

Det er ikke masse styr å leie ut leiligheten. Dersom den er i et borettslag, så må du muligens få tillatelse til å leie ut. Er den selveier er det bare å sette igang.

Hvis du leier ut leiligheten mer enn halve året, så vil du

måtte skatte av leieinntektene. Jeg leide ut min da jeg flyttet til han som nå er mannen min. Heldigvis var dette rett etter sommerferien, så jeg kunne leie ut nesten et år uten å skatte, fordi det var mindre enn halve året, hvert av årene.

Dersom du du altså leier ut lenger enn til juni 2007, så må du betale skatt av leieinntektene, men ikke ellers. Leieinntekter for i år er uansett skattefrie.

Du kan laste ned en standard-kontrakt på fx dinside.no.

Abonnement for telefon (dvs. abonnement der regningen avhenger av forbruket) bør du stoppe, og la leietaker ordne selv. Ellers risikerer du jo å sitte igjen og måtte betale andres regninger dersom vedkommende ikke gjør opp for seg. Kabel-TV går det kanskje bedre med, med mindre vedkommende da bestiller tilleggspakker/-kanaler som koster ekstra.

Be gjerne om referanser (tidligere utleiere el.andre), for å finne ut om potensielle leietakere er seriøse.

Skrevet

Punktet med å skaffe tillatelse fra styret i borettslaget er meget viktig, da det er helt ulike regler fra sted til sted ute og går. Styret kan også forlange å godkjenne leieboeren. Noen tillater fremleie i 1 år, andre i både lenger og kortere tid.

Skrevet

Punktet med å skaffe tillatelse fra styret i borettslaget er meget viktig, da det er helt ulike regler fra sted til sted ute og går. Styret kan også forlange å godkjenne leieboeren. Noen tillater fremleie i 1 år, andre i både lenger og kortere tid.

Det kom en ny lov i fjor sommer som regulerer dette med å leie ut boliger i borettslag. Tror den fjernet mye av retten styrer hadde til å begrense folks utleie; som jeg husker den i grove trekk, kan du leie ut i 3 år mye som du selv lyster. Man må visst fortsatt søke styret, men de kan ikke si nei. Ellerno'.

Skrevet

Ok:) Takk for råd! Skal sjekke det ut:)

Skrevet

Det kom nye lover nylig som gjør det veldig mye enklere.

De små Stalin'ene i styret har mistet mye av makten og vi nærmer oss en selveier mer og mer.

Skrevet

Det kom en ny lov i fjor sommer som regulerer dette med å leie ut boliger i borettslag. Tror den fjernet mye av retten styrer hadde til å begrense folks utleie; som jeg husker den i grove trekk, kan du leie ut i 3 år mye som du selv lyster. Man må visst fortsatt søke styret, men de kan ikke si nei. Ellerno'.

Ja det ser ut til at det du sier her er riktig.

Fra den nye loven:

Har andelseieren bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, kan han fritt leie den ut for inntil tre år. Styret i borettslaget kan bare nekte å godkjenne dette hvis de har saklig grunn til det, for eksempel at den som foreslås som ny leier er en bråkmaker.

ref:http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1123841747.6#utleie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...