Gå til innhold

Sosialklient i farta - bot og null penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke pokker. Det var et spørsmålstegn etter, ergo så var det et spørsmål.

Da hadde det ikke vært spørsmålstegn etter.

Du illegger ikke med et spørsmålstegn.

Jo - det gjør du også.

Skrevet

Da hadde det ikke vært spørsmålstegn etter.

Du illegger ikke med et spørsmålstegn.

Jo - det gjør du også.

Og du prater i tåka. Og det er heller ingen ileggelse, men et faktum.

Skrevet

Og du prater i tåka. Og det er heller ingen ileggelse, men et faktum.

Men jeg var ikke emne, så tåka er tett her.

Skrevet

Poenget var at den som kjørte fort ihvertfall ikke kan gi bileieren skylden (og ansvaret for boten).

Men boten blir vel bil eieren sitt ansvar uansett eller?

Skrevet

Nei! Bare du som bilens eier har sjekket at låneren har gyldig førerkort og er edru, slutter ditt ansvar der. Om ikke låneren kræsjer for da går det på din forsikring. Føreren har ansvaret hvis han kjørte uforsvarlig, og kan bli straffet.

Skrevet

Noen vet at de er der. Andre vet ikke at de er der og er litt uoppmerksomme. I styrtregn og snøbyger oppstår det flere overtredelser. Noen bråbremser og greier å lure boksene. I det siste har vi sett ulike belegg på skilter som skal lure blitsen og kameraet. Jo flere det blir, jo flere triks dukker opp.

Er det riktig av samfunnet?

Vi strammer til, men radikalt flere unnalurere dukker opp. Til slutt er det bare ærlige uvitende småfolk som blir tatt.

Smugling:

Vi småfolk tør faen ikke smugle, så mange trusler som dukker opp. Men de som virkelig smugler øker aktivitetene sine. Grunnen til at truslene fra myndigheter øker er at proffsmuglerne øker aktiviteten, ikke at vi småfolk smugler. Dermed blir vi små vitne til kampen mellom myndigheter og mafia.

Så er det da heller ikke meninga at verken småfolk eller andre skal smugle, eller kjøre for fort. Det er derfor vi har lover, om vi liker dem eller ikke. Og om vi velger å bryte noen av lovene, så er det som regel vårt frie valg. Samme om vi er sosialklienter eller rike. Poenget er vel heller at man bør få en straff som står i forhold til det man har å rutte med. Feks samfunnstjeneste for en som ikke har penger.

Skrevet

Dette har jeg faktisk opplevd. Det fulgte med et skjema med brevet om bot, som jeg kunne fylle ut hvis noen andre enn jeg hadde kjørt.

Jeg fylte ut, sendte inn, og hørte aldri noe mer.

Skrevet

Bombastisk og overfladisk.

Det er en hard straff for å glemme å slippe gasspedalen i et minutt. To tusen for deg er en bagatell, for andre utgjør det en hardt tiltrengt ferie og dekker bare togbilletter, eller julegaver og togbilletter til jul. Og barna lider mest. De har ikke kjørt for fort.

Derfor burde vi bøtelagt folk etter hvor mye de tjener. Husker han nokia-sjefen som fikk en fartsbot på flere millioner.

For som du sier, en bot bør svi like mye for alle som får den. Tjener du mange millioner i året er 2000 lommerusk, er du fattig betyr det å leve uten mat.

Selv om jeg også synes folk som ikke har råd til bøter bør være ekstra forsiktige og unngå bøter.

Skrevet

Derfor burde vi bøtelagt folk etter hvor mye de tjener. Husker han nokia-sjefen som fikk en fartsbot på flere millioner.

For som du sier, en bot bør svi like mye for alle som får den. Tjener du mange millioner i året er 2000 lommerusk, er du fattig betyr det å leve uten mat.

Selv om jeg også synes folk som ikke har råd til bøter bør være ekstra forsiktige og unngå bøter.

"Selv om jeg også synes folk som ikke har råd til bøter bør være ekstra forsiktige og unngå bøter."

Det er det eneste rådet til fattige. Ellers kan de bli uten bil. De må kanskje holde seg unna områder med automater for sikkerhets skyld. Mange forteller om distraksjoner fra barn og passasjerer, så det er nok best at de lar barn og svigermor være hjemme.

Skrevet

Dette har jeg faktisk opplevd. Det fulgte med et skjema med brevet om bot, som jeg kunne fylle ut hvis noen andre enn jeg hadde kjørt.

Jeg fylte ut, sendte inn, og hørte aldri noe mer.

Hmm... ja, ikke vet jeg. Har hverken førerkort eller bil selv, så jeg har ikke fått en bot i mitt liv!

Min kjære fikk en bot på 1600,- for noen uker siden, der fulgte det ikke med noe skjema, det var jo han som kjørte og da men...

Synes forøvrig den boten var noe urettferdig, vi kjørte etter en haug med biler og hadde en haug med biler etter oss... Vi fulgte altså trafikken... Men _vi_ fikk bot! Husker ikke helt hvor mye for fort det gikk men 6-8 km???

Skrevet

Hmm... ja, ikke vet jeg. Har hverken førerkort eller bil selv, så jeg har ikke fått en bot i mitt liv!

Min kjære fikk en bot på 1600,- for noen uker siden, der fulgte det ikke med noe skjema, det var jo han som kjørte og da men...

Synes forøvrig den boten var noe urettferdig, vi kjørte etter en haug med biler og hadde en haug med biler etter oss... Vi fulgte altså trafikken... Men _vi_ fikk bot! Husker ikke helt hvor mye for fort det gikk men 6-8 km???

Helt tilfeldig hvem som blir tatt, siden både jeg og andre bilister glemmer å slippe gassen flere ganger hver dag. Det er et tilfeldig utvalg av vanlige folk med uflaks den dagen.

Jeg har kjørt 1 mill km uten skader eller fare som var min skyld. Jeg syns det burde telle litt, men det gjør det ikke.

En bot vil ikke endre på noe for meg. Veien blir ikke sikrere.

Skrevet

Helt tilfeldig hvem som blir tatt, siden både jeg og andre bilister glemmer å slippe gassen flere ganger hver dag. Det er et tilfeldig utvalg av vanlige folk med uflaks den dagen.

Jeg har kjørt 1 mill km uten skader eller fare som var min skyld. Jeg syns det burde telle litt, men det gjør det ikke.

En bot vil ikke endre på noe for meg. Veien blir ikke sikrere.

Nei, ikke sant... Men om vi som da hadde mange biler bak oss hadde sluppet gassen og kjørt i fartsgrensa, så hadde vel vi laget trafikkfarlige situasjoner i forhold til at noen av de som lå bak _sikkert_ ville blitt irriterte og prøvd å komme forbi...?

Skrevet

Nei, ikke sant... Men om vi som da hadde mange biler bak oss hadde sluppet gassen og kjørt i fartsgrensa, så hadde vel vi laget trafikkfarlige situasjoner i forhold til at noen av de som lå bak _sikkert_ ville blitt irriterte og prøvd å komme forbi...?

Det er ikke lov å kjøre over grensa hverken ved forbikjøring eller når noen foran eller bak deg kjører fortere, eller i venstre fil.

Noen mener det burde være lov å kjøre fort der det "trengs", eller å følge køen. Og det var en fyr som slapp fengsel fordi han hadde så bra bil. I retten skjer mye rart.

Skrevet

Det er ikke lov å kjøre over grensa hverken ved forbikjøring eller når noen foran eller bak deg kjører fortere, eller i venstre fil.

Noen mener det burde være lov å kjøre fort der det "trengs", eller å følge køen. Og det var en fyr som slapp fengsel fordi han hadde så bra bil. I retten skjer mye rart.

Hmm... Kanskje vi skal ta med boten vår til retten og si at vi har så _dårlig_ bil, at vi umulig kan ha kjørt så fort???

Slipper vi unna da tro?

Skrevet

Hmm... Kanskje vi skal ta med boten vår til retten og si at vi har så _dårlig_ bil, at vi umulig kan ha kjørt så fort???

Slipper vi unna da tro?

Hehe.

En historie fra gamla dar: Ei venninne lånte en gammel varebil, ble tatt i 130 km/t. Hun påsto bilen ikke kunne kjøre så fort og ba politiet prøve selv. De turde ikke. Hun fikk ike medhold og fikk ubetinget fengsel. Da hun skulle sone, så tok hun med sine to mindreårige barn som hun hadde ansvaret for. Hun trodde det skulle føre til at hun ikke kunne sone, men de fengselsansatte bare ringte barnevernsvakta og bestilte oppbevaring av to barn. Da kom besteforeldrene og hentet dem i stedet.

Skrevet

Hehe.

En historie fra gamla dar: Ei venninne lånte en gammel varebil, ble tatt i 130 km/t. Hun påsto bilen ikke kunne kjøre så fort og ba politiet prøve selv. De turde ikke. Hun fikk ike medhold og fikk ubetinget fengsel. Da hun skulle sone, så tok hun med sine to mindreårige barn som hun hadde ansvaret for. Hun trodde det skulle føre til at hun ikke kunne sone, men de fengselsansatte bare ringte barnevernsvakta og bestilte oppbevaring av to barn. Da kom besteforeldrene og hentet dem i stedet.

Det funker dårlig å prøve seg da, med andre ord...

Skrevet

Det funker dårlig å prøve seg da, med andre ord...

Systemet med trafikkkontroller er konstruert slik at noen få blir straffet hardere enn andre uten å være mer skyldig enn andre. De har bare uflaks.

Det er ikke blitt færre som kjører for fort, uten forsikring, i fylla, uten førerkort osv.

Det er heller ikke blitt færre som smugler.

Alle truslene og statuering av de stakkars eksemplene er bare skuebrød.

Bl a å sette inn et vindu i et hus eller bytte et sluk i kjeller er blitt så dyrt å søke om og så komplisert at folk begynner å blåse i hele søknaden. Her tror jeg snart bare halvparten av påbygg og utskiftninger søkes om, og det er minkende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...