Gå til innhold

Har man lov til å kalle barna sine (nesten) hva som helst i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kjendiser gir barna sine rare og iblant merkelige navn. Hedda Kise kalte dattera si Ylvali.

Navn som Tilja og Silja er jo også ganske så oppfinnsomt og kreativt.

Hva med Hellena. Går det an?.Eller Christiina?.

Betyr det at man kan finne på navn selv til barnet sitt?.

Hvis jeg fikk en datter og ville kalle henne Suri etter Cruise sin datter. Hadde jeg fått lov til det?.

Eller hva med Siloh Nouvel?

Hva sier navneloven til dette?

Skrevet

"Det kan ikke velges navn som kan bli til vesentlig ulempe, eller navn som av andre sterke grunner ikke kan godtas.

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregistret som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

Så ja - nesten hva som helst.

Du ville antagelig få problemer med å døpe din håpefulle Per-Hitler Adolf Olsen eller Syltetøykrukke Hansen, men ingenting i veien for de eksemplene du kommer med. Er ikke forresten Silja et ganske gammelt navn?

Skrevet

Ylvali... hmm.. av en eller annen grunn er det første som slår meg smertestillende..

(valium.. kanksje?)

Gjest Helle Salmonella
Skrevet

Da har vel ylvali glemt å reservere nicket sitt da kanskje?

"Siloh Nouvel" - jeg vet ikke hva navneloven sier, men det psykiske helsevesen burde kanskje inn i bildet? ;-b

Skrevet

Silja er vel et helt vanlig navn, er det ikke. Kjenner ei som heter det, hun er 30+, og jeg har aldri reagert på at det var et rart navn. De andre du nevner derimot....

Skrevet

Det er typisk kjediser å gi barna rare navn. Du kan vel kalle barna hva du vil så lenge navnet ikke kan bli en byrde for barnet. Tror det er slik.

Skrevet

Ylvali, (eller var det Yljali) er en skikkelse fra en av Astrid Lindgrens vakreste fortellinger, "Allerkjæreste søster". Silja er da et ordinært navn? Hellena og Christiina kan være finskspråklige varianter av vår "tolking" av lignende navn. Som for eksempel Pavel, Paul og Pål har samme opphav, og Lena, Jelena, Helle og Helene. Hvis vi skal akseptere navn bare slik de er brukt i tradisjonell norsk tenking (hva nå det måtte være?), så tror jeg vi har glemt å ta hensyn til at resten verden kommer stadig nærmere. Jeg synes det er spennende å kjenne igjen navn med felles opphav, til tross for forskjellige kulturer.

Det er allikevel ikke helt fritt hva man får kalle barna. Det settes begrensninger ved navn som kan komme til å oppleves som belastning for barnet senere. Og velger man et sært navn, må man ofte grunngi det. Hva voksne velger som navn når de er myndige, derimot, det er en helt annen sak.

Skrevet

Ylvali, (eller var det Yljali) er en skikkelse fra en av Astrid Lindgrens vakreste fortellinger, "Allerkjæreste søster". Silja er da et ordinært navn? Hellena og Christiina kan være finskspråklige varianter av vår "tolking" av lignende navn. Som for eksempel Pavel, Paul og Pål har samme opphav, og Lena, Jelena, Helle og Helene. Hvis vi skal akseptere navn bare slik de er brukt i tradisjonell norsk tenking (hva nå det måtte være?), så tror jeg vi har glemt å ta hensyn til at resten verden kommer stadig nærmere. Jeg synes det er spennende å kjenne igjen navn med felles opphav, til tross for forskjellige kulturer.

Det er allikevel ikke helt fritt hva man får kalle barna. Det settes begrensninger ved navn som kan komme til å oppleves som belastning for barnet senere. Og velger man et sært navn, må man ofte grunngi det. Hva voksne velger som navn når de er myndige, derimot, det er en helt annen sak.

Boken om Ylvali er helt nydelig, jeg skulle gjerne hatt tak i den igjen. Mitt eksemplar har forsvunnet og jeg skulle gjerne hatt den boken til mine egne jenter.

Vet du hvor jeg kan få tak i den? Jeg har lett etter den nemlig. På forhånd, tusen takk. :)

Skrevet

Silja er vel et helt vanlig navn, er det ikke. Kjenner ei som heter det, hun er 30+, og jeg har aldri reagert på at det var et rart navn. De andre du nevner derimot....

jeg brukte eksempelet Silja fordi det var mere sjeldent, ikke fordi det ikke var registrert som navn. Synes forøvrig det er fint, men tenker også at at veldig mange vil tro at man heter Silje da det er det mest vanlige:).

Skrevet

"Navn som Tilja og Silja er jo også ganske så oppfinnsomt og kreativt."

Du - Silja er et gammelt, gammelt finsk navn. Det norske Silje er en nyere fornorskning av dette.

"........................................"

Skrevet

Boken om Ylvali er helt nydelig, jeg skulle gjerne hatt tak i den igjen. Mitt eksemplar har forsvunnet og jeg skulle gjerne hatt den boken til mine egne jenter.

Vet du hvor jeg kan få tak i den? Jeg har lett etter den nemlig. På forhånd, tusen takk. :)

Lenge siden du skrev, men jeg svarer nå i tilfelle du sjekker "svar til meg": Lette selv lenge etter den, og fant den til slutt på REMA! I ei blå samlebok av Astrid Lindgren.

Skrevet

Lenge siden du skrev, men jeg svarer nå i tilfelle du sjekker "svar til meg": Lette selv lenge etter den, og fant den til slutt på REMA! I ei blå samlebok av Astrid Lindgren.

Tusen takk, dette skal sjekkes ut. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...