Gå til innhold

Pappvin

Anbefalte innlegg

Gjest Vinnie52
Skrevet

Hvor lenge holder en pappvin eller hva man kaller det når den er åpnet?

Skrevet

Vinmonopolet skriver:

"Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid."

Det blir du jo ikke så mye klokere av, men 3-4 uker kan den holde seg nogenlunde - ofte lengre også, men man kjenner smaksforandringene etterhvert. 2-3 uker holder den seg i alle fall like god. (Mine personlige erfaringer.)

Skrevet

Jeg synes smaken begynner å forandre seg etter ei ukes tid jeg, men polet mener visst at den holder lenger.

hare1365380455
Skrevet

Vinmonopolet skriver:

"Vin i kartong er beregnet på å drikkes ung. Den bør oppbevares kjølig og konsumeres i løpet av tre-seks måneder. I åpnet tilstand vil vi anbefale en kortere oppbevaringstid."

Det blir du jo ikke så mye klokere av, men 3-4 uker kan den holde seg nogenlunde - ofte lengre også, men man kjenner smaksforandringene etterhvert. 2-3 uker holder den seg i alle fall like god. (Mine personlige erfaringer.)

Jeg leste nettopp her at den holdt i ukesvis/måneder?

*aner ikke*

Skrevet

Veldig, veldig kort. Send den til meg straks, så skal jeg destruere den på betryggende vis.

Gjest Vinnie52
Skrevet

Veldig, veldig kort. Send den til meg straks, så skal jeg destruere den på betryggende vis.

Ja, det er greit. Jeg heller den i en stor konvolutt å sender til deg:)

Mette Marits Vonde Behn
Skrevet

Vet ikke - ha aldri hatt slik stående lenge - drikkes opp raskt.

Skrevet

Vi bruker stort sett bare pappvin, og det varierer med typen hvor lenge den holder seg etter den er åpnet. Det kommer også an på hvor mye som er igjen, dvs hvor mye luft som er inni posen.

En gang skulle vi ta den frem igjen etter bare halvannen uke, og den var blitt skikkelig dårlig. Jeg klaget på det, og fikk pengene tilbake.

Som regel bør den drikkes i løpet av 2-3 uker, er min erfaring. Noen ganger holder den som sagt lenger.

Det du kan bruke sur rødvin til (hvis du har glemt at du hadde kartongen) - er gløgg eller saus :-)

Skrevet

Jeg leste nettopp her at den holdt i ukesvis/måneder?

*aner ikke*

Måneder i uåpnet tilstand. Kun to-tre uker i åpnet tilstand. Noen "varer" lengre, men smaken forandrer seg helt klart etter 2-3 uker.

"......................................"

Skrevet

Jeg synes det vriker som om det kommer an på vhor mye som er igjen oppi kartongen.

Har man bare tatt litt, er det ikke noe problem at det tar 2-3 uker før den blir tom.

Men har man tatt ganske mye i starten etter åpning, er det ikke sikkert den er så god et par uker etterpå.

Har sikkert noe med mengden luft som slippes inn i forbindelse med tapping. Posen trekker seg ikke 100% sammen rundt den slanten som er igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...