Gå til innhold

Hovne lymfekjertler ved armhule

Anbefalte innlegg

Gjest Signe Anonym
Skrevet

Etter å ha hatt en diger, kjempeøm og vond kvise ca 10 cm fra armhulen i 1-2 uker, opplever jeg i dag å kjenne 2-3 små opphovnede lymfekjertler ved armhulen (de var ikke der for en mnd siden, såvidt jeg vet).Kjenner ingen kuler i brystvevet.

Sjekka mannens armhuler, og han hadde også noen kjennbare kuler ved hver armhule. Betyr det at det kan være normalt?

Kan kvisa være årsaken?

Jeg har ikke influensa, men nyser litt og er litt sliten.

Har råknadd på disse lymfene i et døgn nå, og blitt øm/vond pga det. Føler meg litt kvalm eller uvel etter å ha klemt og knadd hardt på dem siden i går.

Er det normalt å bli uvel pga det?

Har bestilla mammografi i panikk, men vært greit å bli beroliga her først.

Poster innlegget her jeg tipper å få størst respons.

Fortsetter under...

Gjest min erfaring på det
Skrevet

Det kan være hovne kjertler, og det er ikke så uvanlig. Jeg har hatt det og det gikk bort etter hvert.

Gjest Signe Anonym
Skrevet

Det kan være hovne kjertler, og det er ikke så uvanlig. Jeg har hatt det og det gikk bort etter hvert.

Ok, men hadde du flere ved samme armhule, og hvor langt tid tok det før de fordufta sånn ca?

Var du dårlig på noe annet vis eller vet du ikke hva det kom av?

Synes de blir vondere og større etter et døgns intens knaing (klarte ikke å la vær), er det normalt?

Begynner å bli litt hypokondrisk her...

Gjest det er nok ingen fare
Skrevet

Jeg har også slike under armhulene. Fant de tilfeldigvis for noen år tilbake, vet ikke om jeg alltid har hatt de der. På den ene siden har jeg en, og på den andre siden har jeg flere små. Jeg har vært hos legen, og sjekket de flere ganger og det er visst helt normalt. Hos noen er de mer kjennbare enn hos andre.

Jeg fikk beskjed om å la være å gå å kjenne på de for da ville de ihvertfall ikke gå bort eller bli bedre;)

Så lenge de er bevegelige så skal de ikke være noen fare.

Så du kan ganske sikkert slappe helt av, men ville sjekket det for sikkerhets skyld hvis du er bekymret, for å roe deg selv:)

Ps. jeg har fått en øm kjertel under haken (av alle steder) nå, selv om jeg føler meg ikke syk, bare litt urven i halsen. Så de kommer selv om man ikke er kraftig syk også de.

Gjest Signe Anonym
Skrevet

Jeg har også slike under armhulene. Fant de tilfeldigvis for noen år tilbake, vet ikke om jeg alltid har hatt de der. På den ene siden har jeg en, og på den andre siden har jeg flere små. Jeg har vært hos legen, og sjekket de flere ganger og det er visst helt normalt. Hos noen er de mer kjennbare enn hos andre.

Jeg fikk beskjed om å la være å gå å kjenne på de for da ville de ihvertfall ikke gå bort eller bli bedre;)

Så lenge de er bevegelige så skal de ikke være noen fare.

Så du kan ganske sikkert slappe helt av, men ville sjekket det for sikkerhets skyld hvis du er bekymret, for å roe deg selv:)

Ps. jeg har fått en øm kjertel under haken (av alle steder) nå, selv om jeg føler meg ikke syk, bare litt urven i halsen. Så de kommer selv om man ikke er kraftig syk også de.

Tusen takk, godt å få noen beroligende ord når man er redd. Enig i at det er smart å sjekke slike ting.

Gjest ikke gøy
Skrevet

Ok, men hadde du flere ved samme armhule, og hvor langt tid tok det før de fordufta sånn ca?

Var du dårlig på noe annet vis eller vet du ikke hva det kom av?

Synes de blir vondere og større etter et døgns intens knaing (klarte ikke å la vær), er det normalt?

Begynner å bli litt hypokondrisk her...

Barnet mitt har lymfekule bak ved halsen. Og legen sier at det skal forsvinne. Men hos oss er det gått 7 uker nå, så jeg liker det ikke.

Er det noen andre her inne som vet hvor lenge de gikk med dette?

Annonse

Gjest Signe Anonym
Skrevet

Barnet mitt har lymfekule bak ved halsen. Og legen sier at det skal forsvinne. Men hos oss er det gått 7 uker nå, så jeg liker det ikke.

Akkurat dette med unger og store hovne halslymfer er ganske normalt, sønnen min gikk med en stor en(som en halv valnøtt) i flere måneder, og en jeg kjennr hadde en bak øret i ti år.

Stol på legen din du, og sjekk det igjen om en stund om du er bekymret, eller om lymfen vokser ytterligere.

Det var bare når dem dukket opp under armen på meg som voksen at jeg ble bekymret.Men det er en helt annen sak.

Gjest annlovinda
Skrevet

Datteren min har en stor/øm lymfekjertel i halsen. Den har hun hatt i godt over 1 år. Den er fortsatt stor.

Men vi har vært til lege og tatt ultralyd av den, og det er ikke noe galt. Så de kan tydligvis vare leeenge.

Skrevet

I mange og tyve år! Har de fremdeles, enten jeg er syk eller ikke. Kan bestandig kjenne lymfekjertler i halsen. Og når jeg er syk blir de ømme.

Har aldri tenkt at det er noe rart med det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...