Gå til innhold

Middagstips på ein torsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det ikke står om kronene, eller du eventuelt har en lokalshappe med en grei dagens pris på ytre-/indrefilet, ville jeg klint til med en steik.

Ta den ut når steketermometeret viser 55 grader, la den stå og og hvile i et kvarters tid mens de hvitløksgratinerte potetene gjør seg ferdig i ovnen og du klargjør champignonstuingen (champignoner, chalottløk, fløte og litt pepper), og sørg for at colaen (eventuelt juleøl-en) er iskald.

Oh baby!

Skrevet

Når jeg leser dette innlegget ditt så skulle jeg (nesten) ønske at jeg ikke var veggis.:) Jeg kan ikke gjøre et unntak heller for da blir jeg bare dårlig. :(

Men du spiser kalkun?

Skrevet

Men du spiser kalkun?

Nei, jeg spiser ikke noe kjøtt eller fisk.

Skrevet

Nei, jeg spiser ikke noe kjøtt eller fisk.

eller fugl?

Lurte på det ettersom du foreslo kalkun skjønner du, forsto det slik at det var det du skulle ha til middag:)

Skrevet

eller fugl?

Lurte på det ettersom du foreslo kalkun skjønner du, forsto det slik at det var det du skulle ha til middag:)

Nei, ikke fugl heller.

Jeg kom bare med et forslag jeg tok ut fra luften.

Jeg har heller ikke peiling på hva jeg skal ha til middag i dag. :)

Skrevet

Nei, ikke fugl heller.

Jeg kom bare med et forslag jeg tok ut fra luften.

Jeg har heller ikke peiling på hva jeg skal ha til middag i dag. :)

Koslig med flere veggiser her da :)

Skrevet

Koslig med flere veggiser her da :)

Takk i like måte :)

Hva spiser du på julaften?

Jeg har ikke feiret jul alene hos megselv før, noe jeg skal i år og aner ikke hva jeg skal lage. Hos mor og svigers så har jeg bare spist tilbehøret til hovedmiddagen og evt. basilikapurkar, fordi det er innmari lettvint for dem. Men i år har jeg lyst å lage noe knall til Flisen og meg, mannen og Mis skal ha kalkun.

Skrevet

Takk i like måte :)

Hva spiser du på julaften?

Jeg har ikke feiret jul alene hos megselv før, noe jeg skal i år og aner ikke hva jeg skal lage. Hos mor og svigers så har jeg bare spist tilbehøret til hovedmiddagen og evt. basilikapurkar, fordi det er innmari lettvint for dem. Men i år har jeg lyst å lage noe knall til Flisen og meg, mannen og Mis skal ha kalkun.

Mamma har laget nøttestek til meg i alle de år, også har jeg bare spist tilbehøret som de andre har spist.

Men i år blir det slike: http://www.quorn.se//cmpage.aspx?pageid=422&productid=134

fordi jeg skal feire jul sammen med kjæresten og svigers og deres familie. De skal ha kalkun, og disse ligner på kalkun i både smak og konsistens. Jeg synes de er veldig gode, og har kun spist dem til spesielle anledninger tidligere, så det blir ikke kjedelig:)

Skrevet

må eg ha wok panne for å lage wok mat??

Man må vist ikke det,men det har jeg.

Jeg kjøpte en billig en på rimi.

Skrevet

Mamma har laget nøttestek til meg i alle de år, også har jeg bare spist tilbehøret som de andre har spist.

Men i år blir det slike: http://www.quorn.se//cmpage.aspx?pageid=422&productid=134

fordi jeg skal feire jul sammen med kjæresten og svigers og deres familie. De skal ha kalkun, og disse ligner på kalkun i både smak og konsistens. Jeg synes de er veldig gode, og har kun spist dem til spesielle anledninger tidligere, så det blir ikke kjedelig:)

Det har jeg smakt tidligere, men er litt for likt kjøttsmak for meg, jeg blir uvel av det. Men ellers takk for tips. :)

Har du forresten noen god oppskrift på Nøttestek, som jeg kan stjele?

Skrevet

Idag ble det sjampignonsuppe og favorittbrødet mitt, musli brød fra ica.

Skrevet

Stek kylling i små biter, hell på tandoorisaus på glass fra toro , og ha det

i pitabrød med litt salat.

MMM... spiser det nå :)

Skrevet

Det har jeg smakt tidligere, men er litt for likt kjøttsmak for meg, jeg blir uvel av det. Men ellers takk for tips. :)

Har du forresten noen god oppskrift på Nøttestek, som jeg kan stjele?

Hva, synes du det smaker kjøtt? Jeg har stor averasjon mot kjøttsmak jeg også, men har ikke kjent det av disse.

Her har du den oppskriften mamma brukte, fritt etter Rose Elliot:

Hvit nøttestek m/urtefyll

50 g smør

1 stor løk

1 ts timian

1 ss hvetemel

300 ml melk (evt soyamelk)

225 g hvit nøtteblanding (cashew,mandler og pinjekjerner)

125 g ferske hvite brødsmuler

2 eggehviter

salt og pepper

revet muskat

URTEFYLL:

175 g ferske brødsmuler

125 gram smør

4 ss hakket fersk persille

revet skall av 1/2 sitron

2 ss revet løk

1 ts timian

2 eggeplommer

Ovnen skal forvarmes til 190 graer. Smør ei brødform på 900 gram med smør og kle bunnen og kortsidene med ei stripe matpapir. Smelt smør i en stor kjele, ha i løk og stek over svak varme i 10 minutt til løken er myk. Ha i timian og mel, stek i ett minutt eller to. Hell deretter i melken og rør til det tykner. Ta kjelen av varmen og ha i revne nøtter. Ha i rikelig med salt, pepper og muskat.

Pisk eggehvitene til de står i hvite topper og rør de forsiktig inn i nøtteblandinga.

Bland alle ingrediensene til fyllet og smak til med salt og pepper.

Ha halvparten av nøtteblandinga i formen og spre utover til et jevnt lag. Så former du med hendene et flatt lag som passer oppå nøtteblandinga, og legger det i forma. Dekk fyllet med resten av nøtteblandingen og jevn ut overflata. Dekk med smurt folie og stek i ovnen i 1 time (pluss minus et kvarter), eller til steken er fast (stikk et stekespidd midt inni, kommer det rent ut er den ferdig). Ta av folien det siste kvarteret om du vil ha brun overflate.

La nøttesteken hvile 4-5 minutt. Skjær deretter med kniven rundt kanten og kvelv.

Skrevet

Hva, synes du det smaker kjøtt? Jeg har stor averasjon mot kjøttsmak jeg også, men har ikke kjent det av disse.

Her har du den oppskriften mamma brukte, fritt etter Rose Elliot:

Hvit nøttestek m/urtefyll

50 g smør

1 stor løk

1 ts timian

1 ss hvetemel

300 ml melk (evt soyamelk)

225 g hvit nøtteblanding (cashew,mandler og pinjekjerner)

125 g ferske hvite brødsmuler

2 eggehviter

salt og pepper

revet muskat

URTEFYLL:

175 g ferske brødsmuler

125 gram smør

4 ss hakket fersk persille

revet skall av 1/2 sitron

2 ss revet løk

1 ts timian

2 eggeplommer

Ovnen skal forvarmes til 190 graer. Smør ei brødform på 900 gram med smør og kle bunnen og kortsidene med ei stripe matpapir. Smelt smør i en stor kjele, ha i løk og stek over svak varme i 10 minutt til løken er myk. Ha i timian og mel, stek i ett minutt eller to. Hell deretter i melken og rør til det tykner. Ta kjelen av varmen og ha i revne nøtter. Ha i rikelig med salt, pepper og muskat.

Pisk eggehvitene til de står i hvite topper og rør de forsiktig inn i nøtteblandinga.

Bland alle ingrediensene til fyllet og smak til med salt og pepper.

Ha halvparten av nøtteblandinga i formen og spre utover til et jevnt lag. Så former du med hendene et flatt lag som passer oppå nøtteblandinga, og legger det i forma. Dekk fyllet med resten av nøtteblandingen og jevn ut overflata. Dekk med smurt folie og stek i ovnen i 1 time (pluss minus et kvarter), eller til steken er fast (stikk et stekespidd midt inni, kommer det rent ut er den ferdig). Ta av folien det siste kvarteret om du vil ha brun overflate.

La nøttesteken hvile 4-5 minutt. Skjær deretter med kniven rundt kanten og kvelv.

Tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...