Gå til innhold

Oppsigelse i prøvetid

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for ikveld
Skrevet

Dersom man er i prøvetid (der man har 1 mnd oppsigelse istedenfor 3 mnd) og man selv ønsker å si opp (for å gå over i annen stilling), - må man da si opp senest 30 dager før avsluttet prøvetid, eller kan man si opp med 30 dagers varsel helt til siste dag av prøvetiden? (altså da å fortsette å jobbe noen dager/uker utover opprinngelig prøvetid, fram til den dato man har sagt opp).

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Jeg tror jeg skkjønner hva du mener, og jeg TROR at så lenge man er innenfor prøvetiden er det de reglene som gjelder. Det vil si at om du sier opp en dag før prøvetidens utløp gjelder 1 måneds oppsigelse.

Når prøvetiden utløper får man ofte en ny arbeidsavtale og det er vel først da de nye reglene begynner å gjelde?

Skrevet

Jeg tror jeg skkjønner hva du mener, og jeg TROR at så lenge man er innenfor prøvetiden er det de reglene som gjelder. Det vil si at om du sier opp en dag før prøvetidens utløp gjelder 1 måneds oppsigelse.

Når prøvetiden utløper får man ofte en ny arbeidsavtale og det er vel først da de nye reglene begynner å gjelde?

Henger meg på den:)

Skrevet

I oppslagsverket mitt står det 14 dager. Så lenge du er i prøvetiden kan du si opp med reglene som gjelder i den. Helt til siste prøvetid-dag. Her er et lite utdrag:

Arbeidsrett

Maksimal prøvetid er 6 måneder jf.Arbeidsmiljøloven (2005) § 15-6 tredje ledd siste setning. For arbeidstakere som er skriftlig ansatt på prøve gjelder en gjensidig oppsigelsestid på 14 dager, jf. Arbeidsmiljøloven (2005) § 15-3 sjuende ledd. Oppsigelsesperioden er 14 dager etter den datoen vedkommende sier opp/blir sagt opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...