Gå til innhold

Rotekte Eli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Jeg er alvorlig bekymra over samfunnsutviklinga. Synes jeg ser en fordumming og forenkling, og en mangel på tenking som skremmer meg. At så mange kjøper Se og Hør istedet for seriøse aviser sier sitt.

Men pendelen svinger. Snart blir det vel in å følge litt med i samfunnet igjen.

Nåja. Se og Hør og VG har ofte identiske oppslag. Jeg synes vi ser en ukebladisering av avisene. De blir mer kommersielle og harelabblette de også.

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• musikeren

24

• Goliath

16

• flisa

14

• Babette

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

he-he....du er et meget godt eksempel på en som kritiserer Eli for hva hun har gjort - og i samme åndedrag gjør nøyaktig det samme selv.

Men dobbeltmoral er vel også en moral....?

Eller evner du bare ikke å se hvor selvmotsigende det er det du sier - så fremt du ikke selv synes du passer inn i din egen definisjon av Eli da.

I så fall har du dine ord i behold...:-)

Jeg synes igrunn ikke det er heeelt sammenlignbart;-)

For å sitere meg sjøl:

"Smålighet, besteborgerlighet, dumhet, fordomsfullhet, intoleranse, lettere paranoia, manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon, manglende evne til å faktisk forstå konsekvensen av det hun sier. For å nevne noe av det viktigste."

Dette er da egenskaper jeg mener en finner igjen hos den jevne frp'er. For egen del kjenner jeg meg veldig lite igjen i disse punktene. Med unntak av ett: Intoleranse. Jeg er veldig lite tolerant i forhold til frp'ere. Det er et bevisst valg fra min side.

Skrevet

SV-ere ER fornuftige folk. Det er vel omtrent det klokeste Eli Hagen sier i boka si, at de hyggeligste menneskene på stortinget er sv'erne. Hvorfor? Jo, fordi de har en inkluderende og åpen innstilling til sine medmennesker. I motsetning til for eksempel det besteborgerlige Høyre.

Det er bare å se seg rundt. Hvilke mennesker er det som er hyggelige? Jo, de som stemmer på venstresida. Jo lenger ut på høyresida du kommer derimot, jo mer brautende og sjølgode blir de.

Si ifra om du vil bli medlem av SV da. :)

Skrevet

Jeg synes igrunn ikke det er heeelt sammenlignbart;-)

For å sitere meg sjøl:

"Smålighet, besteborgerlighet, dumhet, fordomsfullhet, intoleranse, lettere paranoia, manglende evne til å sette seg inn i andres situasjon, manglende evne til å faktisk forstå konsekvensen av det hun sier. For å nevne noe av det viktigste."

Dette er da egenskaper jeg mener en finner igjen hos den jevne frp'er. For egen del kjenner jeg meg veldig lite igjen i disse punktene. Med unntak av ett: Intoleranse. Jeg er veldig lite tolerant i forhold til frp'ere. Det er et bevisst valg fra min side.

Og det hun beskriver er egenskaper hun mener å se hos andre politikere.

Så jeg synes det er heeelt sammenliknbart...:-)

ps: og jeg stemmer ikke Frp....bare så det også er sagt:-)

Dog har de noen svært gode poeng fra tid til annen.....

Skrevet

Nei, du tar feil.

Jeg sier ikke "du er dum". Jeg sier "det du sier nå er dumt". Jeg sier "uttalelsene dine er rasistiske", ikke "du er rasist". Ser du ikke forskjellen?

Jeg kritiserer boka og uttalelsene, ikke egenskaper ved personen bak boka.

Når det er sagt, er det også forskjell mellom å si at "du er intolerant" og å si "du er dum". For det første går på holdninger og det andre på egenskaper.

Feil igjen, og jeg påstår at det er du som ikke ser forskjellene.

For det er forskjell på å si at "det du sier er dumt" og "det oser dumhet av det du sier" - for førstnevnte går på det som blir sagt, og sistnevnte går på personen bak uttalelsen.

Og det er sistnevnte du sa - og derfor min kommentar om et "spedt" forsøk på penere innpakning.

For når du sier at det hun skriver "oser av smålighet, intoleranse og sjalusi" - så kan det ikke forstås som at det er uttalelsene som er smålige, intollerante og sjalu - men personen bak uttalelsene som er det.

Så her har du et aldri så lite bortforklaringsproblem...:-)

Skrevet

Feil igjen, og jeg påstår at det er du som ikke ser forskjellene.

For det er forskjell på å si at "det du sier er dumt" og "det oser dumhet av det du sier" - for førstnevnte går på det som blir sagt, og sistnevnte går på personen bak uttalelsen.

Og det er sistnevnte du sa - og derfor min kommentar om et "spedt" forsøk på penere innpakning.

For når du sier at det hun skriver "oser av smålighet, intoleranse og sjalusi" - så kan det ikke forstås som at det er uttalelsene som er smålige, intollerante og sjalu - men personen bak uttalelsene som er det.

Så her har du et aldri så lite bortforklaringsproblem...:-)

Men det står jeg inne for. Jeg mener at personen er intolerant, sjalu og smålig. Og at dette er godt dokumentert i boka.

Skrevet

Men det står jeg inne for. Jeg mener at personen er intolerant, sjalu og smålig. Og at dette er godt dokumentert i boka.

At du står inne for det er det intet galt i.

Men det blir litt "merkelig" at du da samtidig kritiserer Eli for å gjøre det samme som du gjør - nemlig å karakterisere personer på en negativ måte offentlig.

Skrevet

At du står inne for det er det intet galt i.

Men det blir litt "merkelig" at du da samtidig kritiserer Eli for å gjøre det samme som du gjør - nemlig å karakterisere personer på en negativ måte offentlig.

Nåja, jeg har jo ikke utgitt bok. Meningsytringer på nettet kan knappest sidestilles med det. Dessuten må man gjerne bruke biografier og den slags til å ytre seg om både den ene og den andre, men man må holde seg innenfor rammene av injurielovgivningen, og unngå å skyte under beltestedet.

At hun skriver at den eller den behandlet henne eller Carl nedlatende ser jeg ikke noe galt i at hun skriver, f. eks.

Skrevet

Si ifra om du vil bli medlem av SV da. :)

ER medlem av SV;-)

Skrevet

Og det hun beskriver er egenskaper hun mener å se hos andre politikere.

Så jeg synes det er heeelt sammenliknbart...:-)

ps: og jeg stemmer ikke Frp....bare så det også er sagt:-)

Dog har de noen svært gode poeng fra tid til annen.....

Meninger vil alltid være meninger, og ikke fakta. En skal likevel ikke se bort fra at enkelte meninger har mere for seg enn andre.

Skrevet

Du har helt rett når det gjelder musikeren..han har sikkert samme snevre utsyn og enkle verdensanskuelse som Eli Hagen, dog fra hver sin side.

Uansett er det trist at slikt skvalder som det Eli Hagen serverer, skal føre til så mye oppmerksomhet og gratis reklame.

Se og Hør-massene med media som velvillig support, hausser makkverket til de store høyder. Et samfunn i forfall.

Du surrer i vei som vanlig;-)

Meninger vil alltid være meninger, og ikke fakta. En skal likevel ikke se bort fra at enkelte meninger har mere for seg enn andre.

Skrevet

ER medlem av SV;-)

Da er vi i allefall to fornuftige menesker her. :)

Skrevet

Har du lest boka? Jeg har.

Det er forferdelig mye pinlig i den boka og alt det har kommet frem i avisene.

Hadde Eli vært 20 år, skulle jeg ikke ha sagt et pip. Men dama er godt voksen og derfor blir det hele så flaut.

Et stikk av sjalusi kan vel alle føle innimellom, men dette blir bare for dumt rett og slett.

Når man ser bort fra alt det teite, så er det andre som står der bra.Man får god oversikt over frp`s historie, og det at det er følelsesladet er ikke så rart når en skal skrive en bok om hvordan det har vært å være kona til Carl.

Skrevet

Ja. Jeg er alvorlig bekymra over samfunnsutviklinga. Synes jeg ser en fordumming og forenkling, og en mangel på tenking som skremmer meg. At så mange kjøper Se og Hør istedet for seriøse aviser sier sitt.

Men pendelen svinger. Snart blir det vel in å følge litt med i samfunnet igjen.

"Ja. Jeg er alvorlig bekymra over samfunnsutviklinga. Synes jeg ser en fordumming og forenkling, og en mangel på tenking som skremmer meg"

Ta det med ro nå. Dette er en sekretær og en kone som har skrevet bok om mannen sin og hvordan det har vært å leve med han og ikke noe å ta sånn på vei for.

Du dramatiserer noe helt grusomt hvis mener at denne boka skulle være grunn til å bekymre seg for samfunnsutviklinga.

Herregud!

Da er det andre ting her i verden som bekymrer meg mer gitt.

Skrevet

SV-ere ER fornuftige folk. Det er vel omtrent det klokeste Eli Hagen sier i boka si, at de hyggeligste menneskene på stortinget er sv'erne. Hvorfor? Jo, fordi de har en inkluderende og åpen innstilling til sine medmennesker. I motsetning til for eksempel det besteborgerlige Høyre.

Det er bare å se seg rundt. Hvilke mennesker er det som er hyggelige? Jo, de som stemmer på venstresida. Jo lenger ut på høyresida du kommer derimot, jo mer brautende og sjølgode blir de.

Dette er jeg helt enig med deg i. Men jeg tror ikke Eli helt går an å regne for besteborgelig. Jeg tror bare at hun er følsom og (nå er jeg stygg) bittelittegranne dum bare.

Jeg tror ikke det finnes noe vondt i dama. Jeg tror det er så enkelt at hun liker dem som liker henne.

Den som sier: Du er så pen og fin på håret, den blir likt av Eli. Veldig følsom tror jeg hun er og ikke så rent lite usikker og selvopptatt.

Hadde mannen hennes vært SV`er, så hadde nok hun vært det også:)

Skrevet

"Ja. Jeg er alvorlig bekymra over samfunnsutviklinga. Synes jeg ser en fordumming og forenkling, og en mangel på tenking som skremmer meg"

Ta det med ro nå. Dette er en sekretær og en kone som har skrevet bok om mannen sin og hvordan det har vært å leve med han og ikke noe å ta sånn på vei for.

Du dramatiserer noe helt grusomt hvis mener at denne boka skulle være grunn til å bekymre seg for samfunnsutviklinga.

Herregud!

Da er det andre ting her i verden som bekymrer meg mer gitt.

Eh... Så er det vel forsåvidt også samfunnssituasjonen generelt jeg uttaler meg om. Hvis du hadde giddet å lese sammenhengen;-)

Hvilket igjen er typisk for dagens 20- og 30-åringer, de har ikke ro i ræva og vett nok til å prøve å se den store sammenhengen.

Skrevet

For det første: Det er stor forskjell mellom å karakterisere noens uttalelser og å si at en navngitt politiker er en ufiks, grå mus som ikke kan kle seg.

For det andre: Det er Eli som har provosert og startet med å slenge ut en del uttalelser. Å kommentere disse er da noe helt annet enn å sjikanere personer?

Det er dessuten ikke injurierende å si at uttalelser oser av sjalusi og smålighet. Men å si at den eller den virker tilbakestående er et utsagn av et annet kaliber.

Du mener altså at hvis jeg sier at "nå gikk du for langt" til Eli, gjør jeg akkurat det samme som hun gjør? Det blir jo rimelig absurd. Jeg kommenterer jo bare boka hennes. Ikke håret eller klærne.

For øvrig vil jeg alltid huske hennes kjøretur ned slottstrappa mer enn noe annet.

Bra, Babbis!

Skrevet

"Du mener altså at hvis jeg sier at "nå gikk du for langt" til Eli, gjør jeg akkurat det samme som hun gjør? Det blir jo rimelig absurd. Jeg kommenterer jo bare boka hennes. Ikke håret eller klærne."

Hadde det vært det jeg sier så hadde det vært absurd. Men det er ikke det jeg sier, OG det burde du klart å lese ut fra de to innlegg du fikk til svar her - skal jeg være helt ærlig....

For du sier ikke bare at du synes Eli gikk for langt (det hadde selvfølgelig vært helt OK å si).

Men du sier at "utttalelsene hennes oser av smålighet, intoleranse og sjalusi".

Og det er tilnærmet det samme som å si at du oppfatter henne som smålig, intollerant og sjalu - vilket er nettopp det samme som Eli sier om andre i sin bok.

Leser du også hva musikeren skriver om Eli i sitt første innlegg her, så ser du at han karakteriserer Eli like mye som han kritiserer innholdet i boka hennes.

Ergo gjør dere nøyaktig det samme som hun gjør.

For hun mener også at hun "tar igjen" for alt hun har måttet tåle tidligere - vilket er den samme "unnskyldning" som du, musikeren og mange andre bruker for å kritisere og karakterisere henne som person.

Jeg synes Eli burde ha holdt seg for god til å gå så langt i personkarakteristikker som hun gjorde, selv om jeg synes det er litt fornøyelig og fortjent overfor en del av disse - og kritiser meg gjerne for den dobbeltmoralen:-)

Men jeg er bevisst på det, vilket det kan synes som om mange av dere andre "Eli-kritikere" ikke er.

Og det finner jeg også litt "fornøyelig":-)

Du er så dum at det støver.

Og dèt, min venn, er en personkarakteristikk, og ikke en kommentar til hva du måtte mene og ytre.

Skrevet

Da er vi i allefall to fornuftige menesker her. :)

Men ikke så veldig mange flere;-)

Togli da, selvfølgelig. Og Babette:-)

Skrevet

Eh... Så er det vel forsåvidt også samfunnssituasjonen generelt jeg uttaler meg om. Hvis du hadde giddet å lese sammenhengen;-)

Hvilket igjen er typisk for dagens 20- og 30-åringer, de har ikke ro i ræva og vett nok til å prøve å se den store sammenhengen.

Jeg er forresten 40;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...