Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg med følgende regnestykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, 'Arne' har lønn før skatt kr 13.800,- i 56 % stilling.

Hvor mye tjener han før skatt i 100 % stilling?

Ja, jeg er dårlig i matematikk! Og takk for svar!

Skrevet

13.800 : 56 da får du lønna pr. 1% stilling og ganger du det med 100. :o) Enkelt og greit.

Skrevet

Vil du se hvordan det regnes ut?

Disse 13800 må være 56% av det han tjener i full stilling. Lønn i full stilling kalles x.

56% av ukjent full lønn = 13800

% er det samme som hundredeler. I et slikt problem skal du tolke "av" som gangetegn. Bruker * som gangetegn for ikke å blande med x:

56/100 * x = 13800

Ganger med 100 og deler på 56 på begge sider:

x = 13800 * 100 / 56

x = 24624.86, dvs. 24643 avrundet.

De drevne gjør dette raskere, men metoden ovenfor virker på alle problemstillinger der "p prosent av noe = noe annet" og én av disse størrelsene er ukjent.

Skrevet

Disse 13800 må være 56% av det han tjener i full stilling. Lønn i full stilling kalles x.

% er det samme som hundredeler. I et slikt problem skal du tolke "av" som gangetegn. Bruker * som gangetegn for ikke å blande med x:

56/100 * x = 13800

x = 13800 * 100 / 56

De drevne gjør dette raskere, men metoden ovenfor virker på alle problemstillinger der "p prosent av noe = noe annet" og én av disse størrelsene er ukjent.

Ja, det var fremgangsmåten jeg lurte på. Dumt jeg ikke spesifiserte det.

Gjest mandolina
Skrevet

56/100 * x = 13800

x = 13800 * 100 / 56

Det er mye enklere å si at en skal dividere tallet med 0,56.

Hilsen

Skrevet

Det er mye enklere å si at en skal dividere tallet med 0,56.

Hilsen

Selvfølgelig. Det er jo det man ender opp med å gjøre uansett. Men det kan jo være greit å vite hvorfor.

Siden org er lærer (snart), tenkte jeg kanskje hun ville se litt på framgangsmåten.

Gjest mandolina
Skrevet

Selvfølgelig. Det er jo det man ender opp med å gjøre uansett. Men det kan jo være greit å vite hvorfor.

Siden org er lærer (snart), tenkte jeg kanskje hun ville se litt på framgangsmåten.

En lærer burde kunne klare dette regnestykket uten hjelp.

Jeg trodde ikke en ville kunne forstå noe av din forklaring når en ikke var i stand til å foreta denne enkle utregningen.

Hilsen

Skrevet

En lærer burde kunne klare dette regnestykket uten hjelp.

Jeg trodde ikke en ville kunne forstå noe av din forklaring når en ikke var i stand til å foreta denne enkle utregningen.

Hilsen

Alle kan sikkert dele 13800 på 0.56, men det er jo ikke noen hjelp i neste gang man har et prosentproblem. Da kan det jo være to andre størrelser som er oppgitt, og en annen ukjent.

Jeg har en gang laget et lite program som beregnet dette, alså hvor man kunne beregne den tredje størrelsen hvis enten prosenten, beløpet eller "hundreprosenten" var kjent. Da var det opptil flere ingeniører som hadde forsøkt seg, uten å bli enige om framgangsmåten. Så jeg tror ikke det er sånn at alle som ikke er hjernedøde, er sikre på dette.

Gjest mandolina
Skrevet

Alle kan sikkert dele 13800 på 0.56, men det er jo ikke noen hjelp i neste gang man har et prosentproblem. Da kan det jo være to andre størrelser som er oppgitt, og en annen ukjent.

Jeg har en gang laget et lite program som beregnet dette, alså hvor man kunne beregne den tredje størrelsen hvis enten prosenten, beløpet eller "hundreprosenten" var kjent. Da var det opptil flere ingeniører som hadde forsøkt seg, uten å bli enige om framgangsmåten. Så jeg tror ikke det er sånn at alle som ikke er hjernedøde, er sikre på dette.

En trenger ikke være hjernedød for å trenge hjelp med prosentregning.

Det kan bare være at det er lenge siden en har holdt på med det og er ute av trening.

Mange har spærre for matematikk generelt men er meget flinke på mange andre områder.

Vennlig hilsen

Skrevet

En trenger ikke være hjernedød for å trenge hjelp med prosentregning.

Det kan bare være at det er lenge siden en har holdt på med det og er ute av trening.

Mange har spærre for matematikk generelt men er meget flinke på mange andre områder.

Vennlig hilsen

Da er vi i hvert fall enige om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...