drizzle Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Lurer litt på om noen vet dette, eller i det hele tatt skjønner spørsmålet: Når man ser på MR-bilder av hjernen, eksempelvis et tverrsnitt der man ser ovenfra og ned, bakhodet nederst i bildet og nesen fremst, ser man på høyre og venstre hjernehalvdel akkurat som det vises, eller er det omvendt, dvs høyre del av bildet egentlig er venstre hjernehalvdel? Med røntgen er det jo ofte slik, fordi bildene ofte er tatt forfra. Men er litt usikker på dette med MR. Jeg får ikke bildene til å stemme med kommentarene til bildene, om du skjønner. Alt er liksom omvendt. Noen som kan opplyse meg? 0 Siter
nestenlege Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 MR-bilder er tatt slik at tverrsnittene viser pasienten liggende med beina mot den som ser på bildet, altså vi ser deg nedenfra og oppover. Dvs. at din høyre side av hjernen vises på venstre side av skjermen. (uavhengig av hvilken rekkefølge du blar bildene i) Så du har rett i at alt blir omvendt. Dette gjelder også CT. 0 Siter
drizzle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 MR-bilder er tatt slik at tverrsnittene viser pasienten liggende med beina mot den som ser på bildet, altså vi ser deg nedenfra og oppover. Dvs. at din høyre side av hjernen vises på venstre side av skjermen. (uavhengig av hvilken rekkefølge du blar bildene i) Så du har rett i at alt blir omvendt. Dette gjelder også CT. Jeg fant forklaringen tilslutt Det måtte jo være en grunn til at alt var omvendt. Takk for svar! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.