Gå til innhold

Sykdommen ME

Gjest skjønner ikke dette

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner ikke dette
Skrevet

Er det et nytt begrep??

Plutselig har annenhver person ME og det skrives utrolig mye om det både i media og på nettsteder.

Er det slik som det var med utbrenthet diagnosen, og svimmelhetsanfall diagnosen, -en ny farsott??

Gjest sliten og utmattet
Skrevet

for min del, så har jeg lagt inn et par innlegg her inne etter at jeg i lang tid har slitt med å klare hverdagen, og blitt sendt til utredelse.. Ny farsott? Tror ikke dette er en sykdom du _vil_ ha. Men for de som må slite med det hjelper det å få snakket om det, med andre som forstår osv...Det er vel som med andre plager det. Det som er vanskelig i disse tilfellene er at du er sliten, men det er umulig å bli forstått, ettersom slitenhet ikke kan måles. Du blir gående og føle deg som en latsabb. Ikkeno å trakte etter.

Gjest Løvetannbarnet
Skrevet

Ja, jeg tror rett og slett det er in å ha ME for tiden!

Skrevet

Sykdommer som rammer flest kvinner blir av en eller annen grunn ikke forsket så mye på eller tatt like seriøst som f.eks hjerte- og karsykdommer, som rammer flest menn.

Først den siste tiden har leger og forskere lært mer om ME, derfor er det mye snakk om den og den kan virke veldig "vanlig".

Det er ikke lenge siden mange, særlig kvinner, fikk beskjed om at de hadde psykiske problemer, måtte "ta seg sammen", hadde fibromyalgi etc. Mye av dette var i virkeligheten ME.

Som en annen skriver - lite å trakte etter. Har vanskelig for å tro at en sykdom som er såpass invalidiserende skal være en "motediagnose".

Skrevet

Hehe dette har jeg også reagert på... Plutselig har annenhver person ME.

Skrevet

Sykdomssymptomene er ikke nye, men kanskje vitenskapen famler litt mht diagnose for de som rammes..?

Gjest fibrodama
Skrevet

Både ME og fibromyalgi har funnets i århundrer. Det har bare ikke hatt dagens navn. Og før hørte vi ikke om andre sykdommer enn de som var i nærmeste familie, nå gjør jo internett og TV at vi får hele verdens sykdommer rett inn i stua. Derfor høres det ut som om det er mer av alt enn før. Akkurat som homofili, det er ikke flere i våre dager, de bare har fått såpass forståelse for det at de tør vise seg åpent.

Igrunnen er det vel det samme hva en kaller en lidelse, jeg har selv fibromyalgi. Jeg fungerer verken bedre eller dårligere om de kaller det fibrmyalgi, ME, utbrenthet eller noe annet. Symptomene er ofte veldig like for disse og også flere sykdommer. Det tyngste er utmattelsen og at en ofte blir dårlig i kroppen bare ved å gjøre små arbeidsoperasjoner. Ingenting å misunne noen akkurat!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...