Gå til innhold

Fosterbarn etter fylte 18 år....Hva skjer med dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva som skjer med fosterbarn etter de er fylt 18, og fosterhjemmet ikke lenger har noe ansvar for dem. Hva dersom de ikke blir adoptert av sin fosterfamile - og ei heller har annen familie å være hos..? Er det da helt alene i verden?

Og hva skjer egentlig med et fosterbarn som slår seg vrang i et fosterhjem eller der kjemien med fosterhjemmet ikke går bra - og barnet sendes fra hjem til hjem? Hva gjør det med barnet på sikt?

kan noen komme med innspill? Er svært interessert i dette.

Skrevet

Tror det er slik at fosterforeldrene får støtte for fosterbarna fram til de er 23 år.

Skrevet

Tror det er slik at fosterforeldrene får støtte for fosterbarna fram til de er 23 år.

Ok, 23 eller 18....er de så alene i verden etter det, da?

Skrevet

Det er desverre feil. Det er frem til den dagen de er 18 år.

Til hovedinnlegger: vi hadde en gang en hybelboer som kom rett fra fosterhjem som 18-åring, og han var helt alene her i verden. Klarte seg bra allikevel da.

Skrevet

Det er desverre feil. Det er frem til den dagen de er 18 år.

Til hovedinnlegger: vi hadde en gang en hybelboer som kom rett fra fosterhjem som 18-åring, og han var helt alene her i verden. Klarte seg bra allikevel da.

Nei, du kan ha ettervern fra barnevernet frem til du er 23. Dette velger du selv når du blir 18. Veldig mange velger å ikke ha dette ettervernet - som alle andre 18 åringer tror de at de er voksne, og har fått 'mer enn nok' av barnevernets innblanding.

Synd.

Gjest aleneliv
Skrevet

Ok, 23 eller 18....er de så alene i verden etter det, da?

Jeg har aldri vært i fosterhjem, men har likevel vært alene i livet siden jeg flyttet hjemmefra som 17-åring. Ikke alle som har supre familier skjønner du.

Mange som bor i fosterhjem fortsetter forresten å ha god "familiekontakt" med fosterfamilien resten av livet. Kjenner flere som har det sånn.

Skrevet

Nei, du kan ha ettervern fra barnevernet frem til du er 23. Dette velger du selv når du blir 18. Veldig mange velger å ikke ha dette ettervernet - som alle andre 18 åringer tror de at de er voksne, og har fått 'mer enn nok' av barnevernets innblanding.

Synd.

Javel, dette er veldig interessant egentlig, for jeg er sånn halvveis innblandet i en sak nå hvor en stakkars person blir tvunget til å flytte siden fostermor ikke får mer penger...

Skrevet

Javel, dette er veldig interessant egentlig, for jeg er sånn halvveis innblandet i en sak nå hvor en stakkars person blir tvunget til å flytte siden fostermor ikke får mer penger...

Ok, det kan tenkes jeg tar feil, så jeg skumleste gjennom LOB, men det eneste jeg fant var flg, i §4-15:

"I god tid før barnet fyller 18 år, skal barneverntjenesten i samarbeid med barnet vurdere om plasseringen skal opprettholdes eller om barnet skal motta andre hjelpetiltak etter fylte 18 år. Dersom barnet samtykker skal barneverntjenesten utarbeide en plan for framtidige tiltak. Planen kan endres."

Skrevet

Jeg vil vel tro at fosterhjemmet blir "barndomshjemmet" slik andre foreldres hjem er. Man har ikke lenger økonomisk avhengighet av hverandre - men bånd av kjærlighet og eller vennskap vil jeg tro vil fortsette.

Skrevet

Ok, det kan tenkes jeg tar feil, så jeg skumleste gjennom LOB, men det eneste jeg fant var flg, i §4-15:

"I god tid før barnet fyller 18 år, skal barneverntjenesten i samarbeid med barnet vurdere om plasseringen skal opprettholdes eller om barnet skal motta andre hjelpetiltak etter fylte 18 år. Dersom barnet samtykker skal barneverntjenesten utarbeide en plan for framtidige tiltak. Planen kan endres."

Teori og praksis går ikke alltid (for ikke å si sjelden) hånd i hånd.

Barnevernet har begrensede midler, og i mange tilfeller blir folk sparket ut av systemet ved 18 års alder, uten noen som helst innflytelse selv.

Skrevet

Leste akkurt om det i avisen, "Fosteralderen" er fra 0 til 18, men man kan selv velge om man vil være fosterbarn til man er 23.

Så hvis alt fungerer mellom barnet og fosterfamilien så er det vel det som skjer for mange kanskje.

Etter 23 år er det vel meningen at man skal "leve sitt eget liv", men slik er det jo for legitime barn også da.

Kjærligheten, kontakten, respekten ol. finnes vel der etter fyldte 23 skulle en tro, kan ikke skjønne at det skulle være noen forskjell fra egenfødte barn.

Barn som flytter fra familie til familie pga. uroligheter blir vel flyttet rundt en del ganger i håp om at de en gang skal finne den familien som kontakten klikker positivt med.

Hvis ikke dette går så er vel barnet "midlertidig" i hjem hos barnevernsfolkene, korttidshjem, og i nært samarbeid med andre instanser.

Hva som skjer etterhvert vet jeg ikke.

Jeg hadde ringt barnevernet og hørt jeg. De setter nok pris på at du viser en brennende interesse for dette her, og ingen ting av dette er jo informasjon det er taushetsplikt på, så lenge samtalen ikke involverer personer da selvsakt.

:)

Skrevet

Så vidt jeg vet står fosterbarn alene etter fylte 18 år. Heldigvis er det mange fosterforeldre som føler litt ansvar og fremdeles tar seg av fosterbarnet sitt, men ikke alle.

Jeg føler også med de fosterbarna som går fra hjem til hjem. Vet ikke hva som skjer med dem.

Skrevet

Teori og praksis går ikke alltid (for ikke å si sjelden) hånd i hånd.

Barnevernet har begrensede midler, og i mange tilfeller blir folk sparket ut av systemet ved 18 års alder, uten noen som helst innflytelse selv.

Som alle andre 18-åringer :)

Gjest amparro...
Skrevet

Når barnevernet har omsorgen kan barnet velge vidre oppfølging etter fylte 18 år. Mange velger dette, noen ikke. Det betyr at de som velger det kan fortsette å bo i fosterhjemmet. Hvis fosterforeldrene også ønsker det. Ungdommen kan også flytte inn i egen leilighet og få oppfølging. Samtaler, besøk, hjelpt til praktiske ting osv.

Mange fosterbarn har kontakt med fosterfamilien sin langt opp i åra. Det er selfølgelig når plasseringne har vært vellykket. Mange plasseringer er ikke det. Mye skal jo klaffe.

Hvis en ungdom ikke ønsker noe oppfølging fra barnevernet etter fyllte 18 år er det sosialtjenesten som må hjelpe. Hvis ikke ungdommen er selvhjulpen og klarer seg selv da. Men det er jo de færreste når de er 18 år.

Skrevet

Som alle andre 18-åringer :)

Vel, det er vel et par vesentlige forskjeller for fosterbarn og "alle andre"...

Skrevet

Vel, det er vel et par vesentlige forskjeller for fosterbarn og "alle andre"...

Hva da? - ingen er økonomisk forpliktet overfor et myndig menneske.

Følelser kan man ikke bestemme at noen skal ha for andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...