Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... er noe jeg opplevde for første gang i kveld. På vei hjem etter å ha vært på besøk hos venner var det tre 14-15-åringer som plutselig grep tak i meg og begynte å slå og skalle til meg i ansiktet. Heldigvis slo de ikke spesielt hardt og jeg tåler en støyt, men det gjorde nå vondt nok likevel. Ikke før en bil faktisk stoppet opp og viste litt oppmerksomhet bestemte de seg å tusle videre.

Det interessante er at det var i et godt trafikkert kryss i et boligfelt, og det var mange biler som rakk å passere de to-tre minuttene det hele varte. Jeg prøvde å rope og vinke til sjåførene, men de så bare usikkert på meg og kjørte videre. Den bilen som til slutt stoppet var det to unge damer i, og de foretok seg egentlig ingenting de heller. Dessverre var jeg for forfjamset til å spørre hva de hette.

Jeg har ringt politiet, men de ville bare at jeg stikker innom og leverer anmeldelse så jeg får vel gjøre det i morgen selv om det er lite sannsynlig at de finner ut noe som helst.

Har ikke noe godt poeng å komme med, er bare forbannet og har vondt i nesa, og ville skrive det av meg. Er ikke vant til sånt jeg, som verken drikker eller rager rundt på byen sent på natten. Jeg skjønner ikke hva som foregår i hodet på disse drittungene, og jeg er ikke så glad i de som bestemte seg for å ikke å stoppe og se hva som foregikk en gang. Det hjelper jo bare å rope...

Skrevet

Jeg har også opplevd den slags.

Snåle greier.

Skrevet

Ja, folk har jo blitt banket ihjel mens folk satt og så på...

Bra det tross alt gikk så bra!

laguna1365380434
Skrevet

Det er helt utrolig at publikum pokker meg _aldri_ ser ut til å ville gripe inn å hjelpe til! :-I

For noen år siden ble jeg vitne til en gærning som både sparka ei dame i tennene og slo slo til mannen hennes (som var nyoperert), og som prøvde å¨strype en hund (!!!)...Dette skjedde rett foran en av de travleste uterestaurantene på løkka, og den eneste som brød seg og hjalp til var meg, en liten dame på 50 kilo..(Men med mobil telefon og talegaver..;-P) Det var dritskummelt, og jeg har senere vitnet, men det skulle da bare mangle for det!

Jeg har også¨vært borti det tidligere, flere ganger..Jeg har vært den eneste som har brydd me med : Mann som har blitt knivstukket i låret, en uskyldig tigger som ble hundset rundt og dasket i annsiktet og hånet av en gjeng halvfulle "prebener", gutter på trikken som prøvde å ta bagen og posene til dame...You name it! Folk gir jo faen jo! Det er kjipt.

Det værste jeg dog har hørt, og som setter prikk over og illustrerer poenget mitt perfekt, fortalte venninna mi. Ungen hennes på 4 år satte en stor pølsebit på tvers, ute, på en trikkeholdeplass, og _ingen_ gjorde mine til å ville hjelpe henne med å snu på ungen og dunke biten ut igjen! :-o Det er jo helt utrolig, og viser desillusjonerende nok, at det ikke engang bare er redselen for å bli involvert i noe farlig som hindrer folk, de ser rett og slett ut til å gi fullstendig faen i andre.

P.S Håper forresten at det går fint med deg! :-)

Skrevet

Det er helt utrolig at publikum pokker meg _aldri_ ser ut til å ville gripe inn å hjelpe til! :-I

For noen år siden ble jeg vitne til en gærning som både sparka ei dame i tennene og slo slo til mannen hennes (som var nyoperert), og som prøvde å¨strype en hund (!!!)...Dette skjedde rett foran en av de travleste uterestaurantene på løkka, og den eneste som brød seg og hjalp til var meg, en liten dame på 50 kilo..(Men med mobil telefon og talegaver..;-P) Det var dritskummelt, og jeg har senere vitnet, men det skulle da bare mangle for det!

Jeg har også¨vært borti det tidligere, flere ganger..Jeg har vært den eneste som har brydd me med : Mann som har blitt knivstukket i låret, en uskyldig tigger som ble hundset rundt og dasket i annsiktet og hånet av en gjeng halvfulle "prebener", gutter på trikken som prøvde å ta bagen og posene til dame...You name it! Folk gir jo faen jo! Det er kjipt.

Det værste jeg dog har hørt, og som setter prikk over og illustrerer poenget mitt perfekt, fortalte venninna mi. Ungen hennes på 4 år satte en stor pølsebit på tvers, ute, på en trikkeholdeplass, og _ingen_ gjorde mine til å ville hjelpe henne med å snu på ungen og dunke biten ut igjen! :-o Det er jo helt utrolig, og viser desillusjonerende nok, at det ikke engang bare er redselen for å bli involvert i noe farlig som hindrer folk, de ser rett og slett ut til å gi fullstendig faen i andre.

P.S Håper forresten at det går fint med deg! :-)

Eksemplet med ungen er ikke helt sammenliknbart med de andre. Det er faktisk mange som ikke har snøring på hva de skal gjøre hvis noe slikt skjer, og man er (berettiget) redd for å gjøre noe galt.

".........................................."

laguna1365380434
Skrevet

Eksemplet med ungen er ikke helt sammenliknbart med de andre. Det er faktisk mange som ikke har snøring på hva de skal gjøre hvis noe slikt skjer, og man er (berettiget) redd for å gjøre noe galt.

".........................................."

Jeg syntes det var vet godt eksempel, nettopp fordi det var noe annet, der man ikke risikerer deng om en hjelper til..(Selvom jeg personlig synes en bør risikere seg litt deng når en ser håreisende urettferdighet og folk som har det kjipt...Selv om jeg ikke fikk meg bank i hundeepisoden, kunne jeg _lett_ ha fått det, men hadde nok sovet bedre med blåveis enn med tanken på strypt hund..;-))

Om folk er så redde for å få kjeft om de hjelper en stakkars mor med en unge som blir langsomt blå rundt neserota...Da veit jeg ikke hvem det er noe galt med.. Har faktisk folk blitt sånn at de kjefter om folk prøver å hjelpe dem med farlige situasjoner? Eller er det bare sånn at det er en unnskyldning for å gå rett hjem uten å bry seg med noe?

Jeg vet at min impuls i allefall ville være å hjelpe til, og venninna mi sa hun vil vært takknemmelig mot hvem som helst som hadde hjulpet henne, om det så innebar tiløp til pannikk og dunking som medførte blåmerker..;-) Alt hun fikk var folk som snudde seg. Det er for dårlig!

:-)

Skrevet

Jeg syntes det var vet godt eksempel, nettopp fordi det var noe annet, der man ikke risikerer deng om en hjelper til..(Selvom jeg personlig synes en bør risikere seg litt deng når en ser håreisende urettferdighet og folk som har det kjipt...Selv om jeg ikke fikk meg bank i hundeepisoden, kunne jeg _lett_ ha fått det, men hadde nok sovet bedre med blåveis enn med tanken på strypt hund..;-))

Om folk er så redde for å få kjeft om de hjelper en stakkars mor med en unge som blir langsomt blå rundt neserota...Da veit jeg ikke hvem det er noe galt med.. Har faktisk folk blitt sånn at de kjefter om folk prøver å hjelpe dem med farlige situasjoner? Eller er det bare sånn at det er en unnskyldning for å gå rett hjem uten å bry seg med noe?

Jeg vet at min impuls i allefall ville være å hjelpe til, og venninna mi sa hun vil vært takknemmelig mot hvem som helst som hadde hjulpet henne, om det så innebar tiløp til pannikk og dunking som medførte blåmerker..;-) Alt hun fikk var folk som snudde seg. Det er for dårlig!

:-)

Poenget mitt er at man risikerer to helt forskjellige ting i de to eksemplene.

Men når det gjelder å risikere "deng", så er det heller ikke nødvendigvis så enkelt. Vi som har erfaring med å bo i Oslo vet at volden blir mer og mer ekstrem, og at man risikerer langt mer enn bare en blåveis eller to hvis man blander seg borti riktig tilfelle. Folk blir slått halvt ihjel i enkelte slike tilfeller, og ender opp med skader for resten av livet. Og rekorden i straffeutmåling for å ha ødelagt en person og gjort vedkommende 100% ufør for resten av livet, er skarve 5-6 års fengselsstraff - altså i underkant av 4 til 4.5 år, hvorpå gjerningsmennene slipper ut etter maks 3 år.

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...