Gå til innhold

Bursdagsgaver på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Juleblakk
Skrevet

Mange av dere har sikkert vært borti den på arbeidsplassen, "har du 20 kroner til en bursdagsgave til den og den". Det kan virke lite, men det har vært fire stk bare nå siste måneden. Vil det virke veldig sært hvis jeg takker nei til å være med, og at de ikke trenger kjøpe noe til meg når en tid kommer? Vil heller bruke penger på julegaver til de nærmeste...

Gjest catiki21
Skrevet

Ikke at jeg har jobbet før,studerer jeg siden jeg er så ung:-). Men jeg har hørt det fra mine foreldre. Det er vanlig at de på jobben gir en 20 kr hver, men kun hvis det er et rundt tall eller noe helt spsesielt. Hvertfall det jeg har hørt. Jeg synes det hadde blirr mye om en skulle gitt til alle hvert år. Det går jo ikke. Så jeg er enig med deg at du kan si nei innimellom:-)

Skrevet

80 kr til sammen til kolleger som du er mer sammen med i din våkne tid på døgnet enn de fleste andre - er vel ikke katatstrofalt mye?

Gjest blakk-og-blakk?
Skrevet

For å svare deg helt ærlige: Ja, jeg synes det er veldig sært å ikke bidra, selv om du opplyser kollegene om at de ikke trenger å kjøpe noe til deg.

Det finnes noen få som har så dårlig råd at noen tiere merkes på budsjettet, men disse tilhører et mikroskopisk mindretall.

De jeg selv har opplevd å kipe på småbeløp har dog ikke tilhørt denne gruppen.

Har mange ganger hørt folk si at de f.eks. ikke har råd til å kjøpe lodd for 10 - 20 kr for å støtte det lokale idrettslaget/skolekorpset/speideren. Like etterpå kjøper de snop, take-away-mat, ukeblader, alkohol eller tobakk, kjøper bussbillett i stedet for å gå 20 minutter etc. etc.

Gjest enig med deg
Skrevet

For å svare deg helt ærlige: Ja, jeg synes det er veldig sært å ikke bidra, selv om du opplyser kollegene om at de ikke trenger å kjøpe noe til deg.

Det finnes noen få som har så dårlig råd at noen tiere merkes på budsjettet, men disse tilhører et mikroskopisk mindretall.

De jeg selv har opplevd å kipe på småbeløp har dog ikke tilhørt denne gruppen.

Har mange ganger hørt folk si at de f.eks. ikke har råd til å kjøpe lodd for 10 - 20 kr for å støtte det lokale idrettslaget/skolekorpset/speideren. Like etterpå kjøper de snop, take-away-mat, ukeblader, alkohol eller tobakk, kjøper bussbillett i stedet for å gå 20 minutter etc. etc.

Jeg synes også mange småbeløp fort blir for mye. Vi gir 20 kr mnd i gavekasse, og vi er mange ansatte. Jeg synes det er for mye, men alle andre synes det er ok.

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig med deg så synes jeg det er rimelig sært å ikke kunne gi 20kr til en kollega. 80kr i måneden er ikke akkurat mye.

Gjest enig med deg
Skrevet

Skal jeg være helt ærlig med deg så synes jeg det er rimelig sært å ikke kunne gi 20kr til en kollega. 80kr i måneden er ikke akkurat mye.

Det blir fort mye når man ikke har så mye å rutte med hver måned. Noen må f.eks. pante flasker før ny lønning kommer på konto.

Gjest Juleblakk
Skrevet

Ikke at jeg har jobbet før,studerer jeg siden jeg er så ung:-). Men jeg har hørt det fra mine foreldre. Det er vanlig at de på jobben gir en 20 kr hver, men kun hvis det er et rundt tall eller noe helt spsesielt. Hvertfall det jeg har hørt. Jeg synes det hadde blirr mye om en skulle gitt til alle hvert år. Det går jo ikke. Så jeg er enig med deg at du kan si nei innimellom:-)

Siste uka før lønning er det ofte igjen bare 2-300 i lommeboka, da kunne jeg godt trengt pengene til andre ting selv om det bare er en 20-kroning. Jeg er enslig, og har ingen å dele utgifter med.

Skrevet

Jeg synes også mange småbeløp fort blir for mye. Vi gir 20 kr mnd i gavekasse, og vi er mange ansatte. Jeg synes det er for mye, men alle andre synes det er ok.

Men er du ikke i jobb da?

Skrevet

Seriøst har du sååå dårlig råd at du ikke kan ofre 20kr i månenden??????

Og er du den som tjener aller minst på jobben din? altså er det ingen som tjener likt som deg? for isåfall hvis det er noen andre som klarer seg med lik lønn burde jo kanskje du også klare det.

Skrevet

En plass jeg jobbet da jeg var student var det et evig mas om dette. Da var det bursdagsgaver, avskjedsgaver, blomster til mora til sjefen etc etc.

Da var det ikke bare 20kr, men 50! Ble drittlei av hele greia.

Skrevet

Å bidra med 20kr til runde tall og sånn, syns jeg er greit. Men ikke hvis det skal være til hver bursdag som kolleger har hvert år. Det blir mye.

I tillegg kommer at man må kjøpe gaver til barnebursdager som ungene går i, og pengene går fort ut.

En skriver at noen sier nei til å kjøpe lodd, men likevel kjøper blad, take-away eller bussbillett. Vel, det må jo være opp til dem om de da vil bruke de tierne på lodd eller på noe annet.

Og til dere som sier at man bør ha råd til 80 kr måneden til kolleger (!), så kan jeg bare si: prøv å leve på den lille inntekten mange av oss har hatt en periode, med utgiftene en har, og si at en lett har råd til det. Så tror jeg pipa får en annen lyd.

Nå en pr uke må ned i 5-600 kr i matutgifter for en voksen og et barn, så er det klart at jeg heller vil kjøpe yoghurt hver uke til ungen min, enn å betale 20 kr uka til en eller annen kollega!

Gjest Princess Peach
Skrevet

På jobben vår setter vi inn noen hundringser hver på en gavekonto en gang i året, så slipper vi sånt pengemas "hele tiden".

Skrevet

80 kr måneden er mye hvis en ikke har mye inntekt pr måned.

Da vil jeg heller være sær og ikke gi 80 kr til kolleger, enn å måtte si nei til å kjøpe f eks yoghurt til ungen min. Jeg har hatt uker hvor dette har vært en reell problemstilling.

Skrevet

På jobben vår går det rundt innsamling når noen fyller 50 eller 60, skal slutte eller skal gifte seg. Vi er flere hundre ansatte, så det blir en del i måneden. Vi dropper alle vi ikke kjenner og kanskje noen vi bare vet hvem er og ikke har noe med å gjøre i jobben.

På avdelingen vår gir vi noe mer når noen fyller runde år (også lave runde tall). En periode ga vi faktisk til alle hvert år, men det minket vi på da hun som ivret mest for det, flyttet til en annen avdeling.

Skrevet

80 kr måneden er mye hvis en ikke har mye inntekt pr måned.

Da vil jeg heller være sær og ikke gi 80 kr til kolleger, enn å måtte si nei til å kjøpe f eks yoghurt til ungen min. Jeg har hatt uker hvor dette har vært en reell problemstilling.

Jo jeg skjønner den men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at en person som er i arbeid har så dårlig råd at 80kr ikke kan ofres. Men jeg bør egentlig ikke uttale meg siden jeg ikke har opplevd det, så jeg trekker det tilbake.

Når det er sagt så kan jeg være veldig enig med de av dere som mener at dette gave greien er noe tøys. Rundt tall er greit men jeg synes det holder med det.

Skrevet

Jo jeg skjønner den men jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at en person som er i arbeid har så dårlig råd at 80kr ikke kan ofres. Men jeg bør egentlig ikke uttale meg siden jeg ikke har opplevd det, så jeg trekker det tilbake.

Når det er sagt så kan jeg være veldig enig med de av dere som mener at dette gave greien er noe tøys. Rundt tall er greit men jeg synes det holder med det.

Jo, de finnes.

Minner meg om en historie venninnen min fortalte. Hun hadde 200 kroner i lommeboken, og 14 dager til neste lønning, men hadde regnet ut at det akkurat holdt, for hun hadde en del mat i fryseren.

Så kom hun i barnehagen for å hente, og fikk beskjed om å betale 100 kroner til en utflukt.

"Jeg betalte, gikk hjem og gråt", sa hun, flere år senere. Hvis hun bare hadde sagt noe den gangen...

Caloni Makaroni
Skrevet

På jobben vår setter vi inn noen hundringser hver på en gavekonto en gang i året, så slipper vi sånt pengemas "hele tiden".

"Noen hundringser"?

Synes det er vanskelig nok å få folk til å betale 20 kr/mnd, altså 240 kr/året, jeg :o

Caloni Makaroni
Skrevet

Å bidra med 20kr til runde tall og sånn, syns jeg er greit. Men ikke hvis det skal være til hver bursdag som kolleger har hvert år. Det blir mye.

I tillegg kommer at man må kjøpe gaver til barnebursdager som ungene går i, og pengene går fort ut.

En skriver at noen sier nei til å kjøpe lodd, men likevel kjøper blad, take-away eller bussbillett. Vel, det må jo være opp til dem om de da vil bruke de tierne på lodd eller på noe annet.

Og til dere som sier at man bør ha råd til 80 kr måneden til kolleger (!), så kan jeg bare si: prøv å leve på den lille inntekten mange av oss har hatt en periode, med utgiftene en har, og si at en lett har råd til det. Så tror jeg pipa får en annen lyd.

Nå en pr uke må ned i 5-600 kr i matutgifter for en voksen og et barn, så er det klart at jeg heller vil kjøpe yoghurt hver uke til ungen min, enn å betale 20 kr uka til en eller annen kollega!

Bra skrevet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...