Gå til innhold

vil det å be jenter ta forholdsregler forhindre voldtekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Tiljanne
Skrevet

vil det å be jenter ta forholdsregler forhindre voldtekt?

Leste en tråd på "overgreps-forumet" om dette. Debatten var bare ment for de overgrepsutsatte, andres innspill var ikke ønskelig. Derfor stiller jeg spørsmålet her.

Trådstarter på overgrepsforumet henspeiler til at det alltid er overgriperens skyld når overgrep blir begått. Er selvfølgelig enig i det. Men siden det er jeg som må leve med det, om det skjer kan jeg også ta mine forholdsregler. Jeg passer på drinken min når jeg er ute på fest, går ikke alene hjem i mørket når jeg er full og sjelden ellers også. Om jeg skulle bli voldtatt da er det ikke min feil, men jeg kan gjøre mitt for å redusere risikoen. Er selvfølgelig klar over at overgrep kan skje overalt og ikke bare på byen og på fest. Men jeg gjør mitt for å redusere sannsynligheten på de arenaene jeg ferdes.

Blir det feil å be jenter om å ta forholdsregler? Vil det ta fokuset vekk fra overgriperens rolle?.

Skrevet

Det er ingen tvil om at det ikke er offerets feil, men jeg ser ikke noe galt i å informere jentene om ting de bør være obs på.

Skrevet

Nei, det er ikke feil.

Det er alltid voldteksmannens skyld, naturligvis, men det er ikke dermed sagt at man bør stikke hånda inn i buret til tigeren, og mange kvinner gjør det.

Skrevet

Du prøver selvsagt å beskytte deg selv mot farer som du vet finnes. Du får ingen glede av å skylde på noen når uflaksen er ute og går.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det.

Slik verden er i dag så bør vi alle ta forhåndsregler. For å passe på oss selv. Menn som kvinner.

Det er aldri offerets feil, men det er mange syke mennesker i verden så det er bare bra for en og hver å gjøre det man kan for å leve så "sikkert som mulig".

Det går helt enkelt ikke ann å leve "normalt" i dag og tenke at bare jeg er snill så skjer det ikke noe med meg.

Det ser man på all den uprovoserte vold, de voldtekter og all elendighet som florerer aviser og tv hver eneste dag.

Verden er vanskelig og utrygg i dag, og vi bør alle ta godt vare på oss selv, være seg vi er kvinner eller menn.

Skrevet

Skylden er overgriperens, uansett, men det er likevel bare sunn fornuft å passe på seg selv. Akkurat som at jeg vet det fins lommetyver, derfor passer jeg på veska mi.

Skrevet

Jeg tar iallefall mine forhåndsregler.

Hadde en ubehagelig opplevelse under en tur på byen rett utenfor tigerstaden for noen år siden.

Fikk "sprita" opp ølet mitt med noe skikkelig muffens. Ble slått ut nesten umiddelbart.

Heldigvis var det en bekjent som var edru som fanga opp situsjonen rimelig kjapt, og fikk meg hjem til de jeg bodde hos. Var syk, hadde bevegelseshemminger, sov og spydde i over et døgn.

Viker aldri fra glasset mitt nå nei!!

Skrevet

Nei, det er ikke feil.

Det er alltid voldteksmannens skyld, naturligvis, men det er ikke dermed sagt at man bør stikke hånda inn i buret til tigeren, og mange kvinner gjør det.

Men hvordan vite at tigeren er en tiger, når den ser ut som en hamster?

Skrevet

Men hvordan vite at tigeren er en tiger, når den ser ut som en hamster?

Det vet du ikke.

Men generelt sier det seg selv at det å bli med ukjente menn fra byen ikke nødvendigvis er spesielt trygt. Det er ikke trygt å gå langs Akerselva, alene, klokken 03.00 om natta. Det samme gjelder diverse parker.

Det å sette fra seg drinken ved bordet, eller ta imot drinker fra fremmede menn, kan naturligvis også være forbundet med fare.

Det er vi mange som har opplevd.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

Nei, det er ikke feil.

mange kvinner gjør det? fy faen så arrogant du er. jeg har flere venninner som er blitt voldtatt, og de var ikke i nærheten av å vise interesse. og jeg snakker timesvis med den groveste nedverdigelse og voldelighet du kan tenke deg.

"mange kvinner....."sånne uttrykk som det der er årsaken til at mange ikke tør anmelde det fordi de er redde for å ikke bli trodd. tenk på det neste gang du velger setningene dine....

Skrevet

mange kvinner gjør det? fy faen så arrogant du er. jeg har flere venninner som er blitt voldtatt, og de var ikke i nærheten av å vise interesse. og jeg snakker timesvis med den groveste nedverdigelse og voldelighet du kan tenke deg.

"mange kvinner....."sånne uttrykk som det der er årsaken til at mange ikke tør anmelde det fordi de er redde for å ikke bli trodd. tenk på det neste gang du velger setningene dine....

Det får være måte på til feiltolkning.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

Det får være måte på til feiltolkning.

mulig det, men når du sier "mange kvinner stikker hånden inn i buret" i et spørsmål som gjelder overgrep, så kan du jo tenke hvordan alle de som faktisk har opplevd dette tenker.....

altså, du tenker at det er ikke kvinnens feil, men mange kvinner frister menn til å begå voldtekt..?

uansett, det er uvesentlig for meg, men det er utrolig sårende for voldtektsofre å høre noe i nærheten av at de kunne unngått det.

Skrevet

mulig det, men når du sier "mange kvinner stikker hånden inn i buret" i et spørsmål som gjelder overgrep, så kan du jo tenke hvordan alle de som faktisk har opplevd dette tenker.....

altså, du tenker at det er ikke kvinnens feil, men mange kvinner frister menn til å begå voldtekt..?

uansett, det er uvesentlig for meg, men det er utrolig sårende for voldtektsofre å høre noe i nærheten av at de kunne unngått det.

"altså, du tenker at det er ikke kvinnens feil, men mange kvinner frister menn til å begå voldtekt..?"

Har du i det hele tatt lest spørsmålet jeg svarte på? I så fall er det mildt sagt utrolig at du kan dra den slags slutninger.

1. Man kan utsette seg for unødvendig fare ved å sette igjen en drink ved bordet og så gå på dass eller dansegulvet.

Uenig?

2. Man utsetter seg for unødvendig fare ved å gå langs utsatte strekninger som Akerselva / diverse parkområder, alene, nattestid.

Uenig?

3. Det er en risk forbundet med å ta imot drinker fra fremmede menn på byen.

Uenig?

4. Det er en risk ved å bli med fremmede menn på nachpiel.

Uenig?

Utsetter mange kvinner seg for farene over?

Det vet du like godt som meg at de gjør.

Skrevet

Nei, det er ikke feil.

helt sant, mange jenter/kvinner inbiller seg at ridderen skal redde dem.. desverre kan han ikke være der hele tiden:)

man oppsøker ikke fremmede menn og blir med dem hjem???

Skrevet

helt sant, mange jenter/kvinner inbiller seg at ridderen skal redde dem.. desverre kan han ikke være der hele tiden:)

man oppsøker ikke fremmede menn og blir med dem hjem???

Tja, altså: Verden er jo et farlig sted, og man kan jo ikke fly rundt og mistro folk sånn generelt. Da vil man bli gal og gå glipp av mye moro. :)

Men det er definitivt greit å be jenter vise forsiktighet, og forsøke å unngå spesielt farlige situasjoner.

Og det skjer vel ikke flere voldtekter enn på nachpiel ...

Gjest mmmhlkjhlkhlhlkmm,,,,,,,,,,,,,,
Skrevet

Det vet du ikke.

Men generelt sier det seg selv at det å bli med ukjente menn fra byen ikke nødvendigvis er spesielt trygt. Det er ikke trygt å gå langs Akerselva, alene, klokken 03.00 om natta. Det samme gjelder diverse parker.

Det å sette fra seg drinken ved bordet, eller ta imot drinker fra fremmede menn, kan naturligvis også være forbundet med fare.

Det er vi mange som har opplevd.

er ofte jenter i sårbare posisjoner som blir utsatt for voldtekt. Feks rusmisbrukere og prostituerte.full dårlig selvtillitt. Har du feks vært utsatt for overgrep i barndommen er statistikken dyster for at du vil oppleve nye ovegrep som voksne Heldigvis tar politiet det seriøst og dommen i Bergen nylig viser det.

Helt enig i at man kan ta forholdsregler.Men det er ikke noen garanti for å hindre voldtekt. hele diskusjonen er dyster og deprimerende. En av de forholdsreglene burde være å feks ikke ta pirattaxi med mann av utenlandsk opprinnelse eller bli med mann med utenlandsk opprinnelse hjem.Statistisk sett er det et riktig råd å gi.

Skrevet

er ofte jenter i sårbare posisjoner som blir utsatt for voldtekt. Feks rusmisbrukere og prostituerte.full dårlig selvtillitt. Har du feks vært utsatt for overgrep i barndommen er statistikken dyster for at du vil oppleve nye ovegrep som voksne Heldigvis tar politiet det seriøst og dommen i Bergen nylig viser det.

Helt enig i at man kan ta forholdsregler.Men det er ikke noen garanti for å hindre voldtekt. hele diskusjonen er dyster og deprimerende. En av de forholdsreglene burde være å feks ikke ta pirattaxi med mann av utenlandsk opprinnelse eller bli med mann med utenlandsk opprinnelse hjem.Statistisk sett er det et riktig råd å gi.

Nei, med mindre man murer seg inne er det naturligvis ikke mulig å helgardere seg mot voldtekt.

Spørsmålet over var dog om det er greit å be jenter ta forhåndsregler, og svaret på det er et soleklart ja.

Jeg er selv hannkjønn, men selv jeg er fornuftig nok til ikke å rote meg borti hva som helst eller rusle langs akerselva med alt grumset der borte klokke 3 om morgenen.

Det er mye rart også vi som menn kan oppleve, men siden vi er dere fysisk overlegne (stort sett ...) er det gjerne annen grums enn vold og voldtekt vi risikerer fra deres kant.

Uansett bør alle vettuge mennesker passe på seg sjøl.

Skrevet

De fleste ser seg til venstre og høyre før de krysser gata i et fotgjengerfelt. Alle biler har vikeplikt for dem, så det burde jo være unødvendig. Likevel velger folk å gjøre det. Hvorfor?

Selv om noen andre har skylda/ansvaret så hjelper det så lite dersom vi blir skadet eller drept.

Alle bør derfor ta visse forholdsregler. En bør likevel ikke redusere sin egen livskvalitet når en gjør dette. En burde i alle fall ikke trenge det.

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere det faktum at folk bør ta vare på seg selv?

Ingen rynker på nesen hvis du anbefaler folk å se seg til sidene før de krysser gata, selv om det er i et fotgjengerfelt der alle biler har vikeplikt for dem.

Hvorfor er det ikke lov å anbefale kvinner å ta sine forholdsregler.

I begge tilfellene har den som blir skadet/voldtatt ingen skyld, men det hjelper lite om en blir skadet/voldtatt.

Skrevet

De fleste ser seg til venstre og høyre før de krysser gata i et fotgjengerfelt. Alle biler har vikeplikt for dem, så det burde jo være unødvendig. Likevel velger folk å gjøre det. Hvorfor?

Selv om noen andre har skylda/ansvaret så hjelper det så lite dersom vi blir skadet eller drept.

Alle bør derfor ta visse forholdsregler. En bør likevel ikke redusere sin egen livskvalitet når en gjør dette. En burde i alle fall ikke trenge det.

Jeg kjenner enkelte muslimske jenter som har den samme opplevelsen av innpåslitne innvandrergutter på oslo s og sentralstasjonen. De går med slør og oppfører seg veldig ordentlig og de opplever å bli plaget på samme måte som meg. Som går vestlig kledd og alt det der. .

Det har med mange på respekt å gjøre for kvinner generelt. OG de menn som ikke har det er de som vil voldta , klå , ikke ta nei for et nei. Altså ikke gi seg selv om jenta sier nei til å gi deg telefonnummeret for ørtende gang. Det er på en måte seksuell trakkasering i en skala og voldtekt er den ytterste resultatet.

Det er et mannsproblem og ikke et kvinneproblem. Lei av at fokuset blir på kvinnenes oppførsel. Det har med respekt for menneskerettigheter , kvinner , likestilling , andre mennesker å gjøre.

DEt har ikke med kvinner som blir for fulle eller blir med fremmede menn hjem. Det er et samfunnsproblem og bør takles deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...