tzatziki1365380058 Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Jeg skal steke ribbe i morgen. Det er en prøveribbe, skal sjekke om jeg får til og det dermed går an å spise på julaften. Etter mannens ønske - jeg er vant til kalkun, men mannen skal få ønsket sitt oppfyllt i år. Han drømmer om ribba fra "mammas kjøkken", og det må jeg si bekymrer meg litt. Har ei ribbe på rundt 2 kg. Saltet og pepret i går, og nå ligger den med svoren ned og godgjør seg. Men hva gjør jeg i morgen - hvor lenge skal den steke, hva med damping og snuing osv? Er interessert i ekte husmor-råd, ikke kokebok-tips. Jeg har kokebøker, og kan dette "på papiret". Hjelp meg litt, da 0 Siter
stromme Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Stek den etter oppskriften, med en tallerken under. ....På slutten guffer du på varmen, slik at svoren blir skikkelig sprø ;o) 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Jeg har den på rist med langpanne under. Svoren opp under hele steketiden. Når den har vært i ovnen 1,5 timer banker jeg med kniv på svoren. Er den ikke begynt å bli litt sprø da tar jeg på varmluft til den er sprø. Er ribba uregelmessig i fasongen bygger jeg den opp på den laveste siden med aluminiumsfolie. 0 Siter
petter smart Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Den viktigste forberedelsen med ribbe gjør du i butikken. Kjøp ei ribbe med masse fett under svoren, ellers blir den ikke sprø uansett hva du gjør. Skjær opp svoren i relativt små biter, skjær dypt så fettet renner bedre vekk. En vanlig årsak til at svoren ikke blir sprø er at folk ikke skjærer dypt nok (eller at ribba er ujevn og heller inn mot midten) og at fettet blir liggende igjen oppå ribba. Ellers er det bare å følge kokeboka. 225 grader i 30 min (sjekk om svoren har "puffet" seg opp, ellers må den stå lenger - pass da på at det er vann igjen) med 2-3 dl vann i langpanna under og folie over. Senk så temp til 200 grader i 1,5-2 timer. Dersom svoren blir sprø tidlig må du legge over folien igjen så den ikke blir svidd. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 26. november 2006 Forfatter Skrevet 26. november 2006 Den viktigste forberedelsen med ribbe gjør du i butikken. Kjøp ei ribbe med masse fett under svoren, ellers blir den ikke sprø uansett hva du gjør. Skjær opp svoren i relativt små biter, skjær dypt så fettet renner bedre vekk. En vanlig årsak til at svoren ikke blir sprø er at folk ikke skjærer dypt nok (eller at ribba er ujevn og heller inn mot midten) og at fettet blir liggende igjen oppå ribba. Ellers er det bare å følge kokeboka. 225 grader i 30 min (sjekk om svoren har "puffet" seg opp, ellers må den stå lenger - pass da på at det er vann igjen) med 2-3 dl vann i langpanna under og folie over. Senk så temp til 200 grader i 1,5-2 timer. Dersom svoren blir sprø tidlig må du legge over folien igjen så den ikke blir svidd. Takk for svar til deg og de andre - den ble god, men jeg holder må fremdeles en knapp på kalkun, eller evt. pinnekjøtt. Noe av det beste jeg vet, er hjortestek - kunne godt hatt det til jul, jeg, men da blir det protester, da. 0 Siter
Gjest Kitty Cat 82 Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Mamma prøvde å lage helstekt ribbe her et år, men det viste seg at lyset i taket på stekeovnen gjorde at svoren ikke ble sprø! Så det var en kjempegod ribbe, men den lille sirkelen i midten som ikke var sprø spiste ingen... Så da blir det ribbe i stykker som vanlig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Takk for svar til deg og de andre - den ble god, men jeg holder må fremdeles en knapp på kalkun, eller evt. pinnekjøtt. Noe av det beste jeg vet, er hjortestek - kunne godt hatt det til jul, jeg, men da blir det protester, da. Kalkun er best ;-) Og etter at jeg testet stuffing-rådet fra Flisa i fjor,- enda bedre enn vanlig! 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Den viktigste forberedelsen med ribbe gjør du i butikken. Kjøp ei ribbe med masse fett under svoren, ellers blir den ikke sprø uansett hva du gjør. Skjær opp svoren i relativt små biter, skjær dypt så fettet renner bedre vekk. En vanlig årsak til at svoren ikke blir sprø er at folk ikke skjærer dypt nok (eller at ribba er ujevn og heller inn mot midten) og at fettet blir liggende igjen oppå ribba. Ellers er det bare å følge kokeboka. 225 grader i 30 min (sjekk om svoren har "puffet" seg opp, ellers må den stå lenger - pass da på at det er vann igjen) med 2-3 dl vann i langpanna under og folie over. Senk så temp til 200 grader i 1,5-2 timer. Dersom svoren blir sprø tidlig må du legge over folien igjen så den ikke blir svidd. For å unngå at ribba heller inn mot midten kan du jo f eks prøve årets nyhet - ribberista!! http://service.gd.no/butikk/products.asp?CategoryID=458&ProductID=16678 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Legg den oppå en dyp tallerken og ha vann i langpanna. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.