Gå til innhold

Hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dusjen min slipper bare ut kaldt vann pga slam i vannrørene i varmtvannsbeholderen i kjelleren. Jeg fikk lagt inn nytt bad gjennom etableringstilskudd for 18 mnd siden. Tidligere har vaktmesteren skrudd av batteriet fra veggen og masse slam har kommet ut + at sila er tett av slam. Dette skjer ca hver 3.uke.

Men nå har vi ikke vaktmester mer, bare vaktmestertjeneste. De gidder ikke komme fordi det er min dusj som er tett og mener det er mitt ansvar.

Borettslaget sier det er mitt problem av samme grunn og jeg mener det er borettslagets problem siden det er masse slam i varmtvannsbeholderen i kjeller. Det skjer hos flere andre også, ikke bare hos meg.

Jeg har ikke råd til å sende bud på rørlegger hver tredje uke for å skru av batteriet. Det kan da ikke være meg som har ansvaret for det? Slammet kommer inn i varmtvannsbeholderne pga dårlige rør og vi ligger sist på vannledningen.

Jeg har også snakket med vaktmestertjenesten i bydelen og de mener det er borettslagets ansvar.

Så, hvem skal jeg hyle til. Nå har jeg vært uten dusj i en uke og det er ikke holdbart i lengden.

Skrevet

Jeg ville krevd at borettslaget ordner det. Still deg sammen med de andre som har samme problem, og gjør dere sterke sammen. Da må de skjønne at det ikke bare er din dusj som er problemet. Om noødvendig kan du jo kanskje få vaktmestertjenesten til å snakke med dem og.

Skrevet

Det er nok borettslaget, så lenge ikke beholderen står inne hos deg.

Hvis du er sikker på at det kommer fra det felles rørsystemet, er det deres oppgave, selv om beholderen hadde stått inne hos deg.

Kommer det fra beholderen, er det ditt ansvar om den står inne hos deg, men borettslagets om den er felles.

Skjønte du det?

Skrevet

Jeg ville krevd at borettslaget ordner det. Still deg sammen med de andre som har samme problem, og gjør dere sterke sammen. Da må de skjønne at det ikke bare er din dusj som er problemet. Om noødvendig kan du jo kanskje få vaktmestertjenesten til å snakke med dem og.

De andre fikser det sjøl så de ser ikke på det som noe annet enn et litt irriterende problem.

Formannen i borettslaget har også dette problemet så det er velkjent.

Skrevet

Det er nok borettslaget, så lenge ikke beholderen står inne hos deg.

Hvis du er sikker på at det kommer fra det felles rørsystemet, er det deres oppgave, selv om beholderen hadde stått inne hos deg.

Kommer det fra beholderen, er det ditt ansvar om den står inne hos deg, men borettslagets om den er felles.

Skjønte du det?

Ja, det skjønte jeg og jeg er enig med deg. Men hvordan får borettslaget til å ta ansvar? Jeg har snakket med formann og han sier det ikke blir bedre før Oslo kommune skifter rørledningene i 2009.

Skrevet

Ja, det skjønte jeg og jeg er enig med deg. Men hvordan får borettslaget til å ta ansvar? Jeg har snakket med formann og han sier det ikke blir bedre før Oslo kommune skifter rørledningene i 2009.

Da må de sette inn filtrerings, eller spandere rensesytem på dere i mellomtiden.

Si at du har snakket med en advokat og at du vil kreve dem for saksomkostninger også. Noe som vil koste enda mer enn å lage en løsning.

Skrevet

Forresten kan du få helseplager som følge av forurenset vann. Det kan faktisk komme til å koste dem ganske mye om dette skulle skje også og du får bevist det attpåtil.

Men du må gi det til dem skriftlig og med kopi til kommunen og advokaten din.

Skrevet

Dusjbatterier har ulik følsomhet mht slike problemer har jeg nettopp hørt. Sjekk med en rørleggerforretning hva de sier om det batteriet som er satt inn i din leilighet.

Skrevet

Dusjbatterier har ulik følsomhet mht slike problemer har jeg nettopp hørt. Sjekk med en rørleggerforretning hva de sier om det batteriet som er satt inn i din leilighet.

Batteriet mitt har ganske tett filter. Hos andre kommer slammet ut som grå marker.

Skrevet

Forresten kan du få helseplager som følge av forurenset vann. Det kan faktisk komme til å koste dem ganske mye om dette skulle skje også og du får bevist det attpåtil.

Men du må gi det til dem skriftlig og med kopi til kommunen og advokaten din.

Jeg filterer vannet før jeg drikker det. Har en mugge med kullfilter og vannet er klart i mugga men vannet fra springen er uklart særlig hvis man koker det til te.

Og filteret skal vare i 1 mnd og her hos meg varer det i 1 uke.

De sier det er humus og ufarlig men jeg stoler faktisk ikke på dem. Og jeg er ingen helsefreak men det smaker ekkelt også.

Skrevet

Jeg filterer vannet før jeg drikker det. Har en mugge med kullfilter og vannet er klart i mugga men vannet fra springen er uklart særlig hvis man koker det til te.

Og filteret skal vare i 1 mnd og her hos meg varer det i 1 uke.

De sier det er humus og ufarlig men jeg stoler faktisk ikke på dem. Og jeg er ingen helsefreak men det smaker ekkelt også.

Hm, er ikke så sikker på det, men.

Jeg ville tatt en vannprøve og sendt til analysering ved næringsmiddeltilsynet. Er det humus, er det greit nok. Er det jern, er det verre.

Jern kan påvises med natriumtiocyanat (NaSCN) har jeg lest.

Sånt fins på apoteket.

Vet du hva slags rør som er der, da?

Er det kobberrør, kan du få i deg for mye kobber.

Det kan føre til mye rart, f.eks. hormonelle ubalanser, økt virusinfeksjonsfare, osv.

"Humus gir vannet en gulbrun farge, men utgjør i seg selv ingen spesiell helsefare. Humus kan imidlertid være forbundet med andre, mer helseskadelige stoffer, som tungmetaller og organiske miljøgifter. Videre kan kreftfremkallende stoffer dannes når humusvann desinfiseres med klor eller ozon. Koagulering og flokkulering, kombinert med filtrering, er en vel etablert metode for å fjerne humus fra vann. I de senere år er positivt ladete organiske polymerer, spesielt den naturlige biopolymeren kitosan, blitt tatt i bruk. Hovedfordelen med å bruke polymerer som koagulanter i stedet for metallsalter, er at det dannes mindre slam. Dette fører til mer økonomisk drift av filtre og lavere kostnader når slammet skal avhendes."

Skrevet

Hm, er ikke så sikker på det, men.

Jeg ville tatt en vannprøve og sendt til analysering ved næringsmiddeltilsynet. Er det humus, er det greit nok. Er det jern, er det verre.

Jern kan påvises med natriumtiocyanat (NaSCN) har jeg lest.

Sånt fins på apoteket.

Vet du hva slags rør som er der, da?

Er det kobberrør, kan du få i deg for mye kobber.

Det kan føre til mye rart, f.eks. hormonelle ubalanser, økt virusinfeksjonsfare, osv.

"Humus gir vannet en gulbrun farge, men utgjør i seg selv ingen spesiell helsefare. Humus kan imidlertid være forbundet med andre, mer helseskadelige stoffer, som tungmetaller og organiske miljøgifter. Videre kan kreftfremkallende stoffer dannes når humusvann desinfiseres med klor eller ozon. Koagulering og flokkulering, kombinert med filtrering, er en vel etablert metode for å fjerne humus fra vann. I de senere år er positivt ladete organiske polymerer, spesielt den naturlige biopolymeren kitosan, blitt tatt i bruk. Hovedfordelen med å bruke polymerer som koagulanter i stedet for metallsalter, er at det dannes mindre slam. Dette fører til mer økonomisk drift av filtre og lavere kostnader når slammet skal avhendes."

Slammet er grått, ikke brunt og vannet blir som det er blakket når jeg lager te.

Og jeg får diare av det hver sommer når det er ekstra varmt ute.

Skrevet

Slammet er grått, ikke brunt og vannet blir som det er blakket når jeg lager te.

Vanskelig å si hva det kan være, men det høres definitivt ikke bra ut...

Jeg er hysterisk opptatt av rent vann, så jeg håper du får fiksa det!

Skrevet

Kan du få datteren din eller noen andre (assisten?) til å kjøpe sånne store dunker med vann i butikken? Så kunne du få drukket skikkelig rent vann istedetfor det ekle fra krana. Tror det var på Rema jeg så sånne dunker til en rimelig pris.

Skrevet

Vanskelig å si hva det kan være, men det høres definitivt ikke bra ut...

Jeg er hysterisk opptatt av rent vann, så jeg håper du får fiksa det!

Etter å ha sett forskjellen mellom det filtrerte vannet og det ufiltrerte så drikker jeg ikke vann fra springen.

Skrevet

Kan du få datteren din eller noen andre (assisten?) til å kjøpe sånne store dunker med vann i butikken? Så kunne du få drukket skikkelig rent vann istedetfor det ekle fra krana. Tror det var på Rema jeg så sånne dunker til en rimelig pris.

Jeg kjøper oftest vann, drikker ikke det vannet uten å filtrere det og helst koke det.

Men akkurat nå er dusjen det største problemet. Sist det ble renset så kom en halv bærepose av slimete grått slam ut av røret i veggen da vi satte på vannet uten batteriet der. Vaktmesteren tok det med seg og skulle sjekke det men så ble han uvenner med styret her...

Skrevet

De andre fikser det sjøl så de ser ikke på det som noe annet enn et litt irriterende problem.

Formannen i borettslaget har også dette problemet så det er velkjent.

Men dei burde jo ikkje vere nøyddt til å fikse det sjølv, og ha det irriterande problemet, dersom det er andre sitt ansvar! Prøv å prate med dei likevel, (på nytt?) og nevn synet vaktmestertenesta har på saka.

Håpar det ordnar seg, slik kan det jo ikkje halde fram.

Skrevet

Skikkelig surt dette da. Jeg vil tro at du har en slags avtale i borettslaget? Det kan da umulig være ditt problem? Kanskje de må spyle tanken?

Tør jeg spørre hvordan det ser ut? Små brune flak og gris på tøyet når du vasker? Jeg har opplevd det noen ganger nå med min klesvask....

Skrevet

Men dei burde jo ikkje vere nøyddt til å fikse det sjølv, og ha det irriterande problemet, dersom det er andre sitt ansvar! Prøv å prate med dei likevel, (på nytt?) og nevn synet vaktmestertenesta har på saka.

Håpar det ordnar seg, slik kan det jo ikkje halde fram.

Du kan i hvert fall regne med at de sjekker det godt ut den dagen du ev skal få uføretrygd.

Skrevet

Du kan i hvert fall regne med at de sjekker det godt ut den dagen du ev skal få uføretrygd.

Emm... kvifor det?

No er eg heilt vekk her. Eller er det tekniske problemar som har sendt eit svar til feil tråd?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...