Gå til innhold

Overta hus fra foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg tror at vi kan komme til å overta mammas hus om ikke så altfor lang tid. Hun er ikke så gammel (57), men dette siste året har tæret mye på henne siden vi mistet min far. Hun ønsker at jeg og min samboer tar over huset, og hun får seg en leilighet.

Jeg har altså kommet i en situasjon som jeg ikke forventet å være i før om mange herrens år. Jeg ønsker ikke å se huset jeg har vokst opp i gå til noen andre. Men jeg tror ikke at samboeren min kunne tenke seg å ta over et gammelt hus, men heller bo i leilighet til vi en gang kan bygge selv. (har ikke snakket så mye om det). Jeg er enebarn, så det er ingen andre søsken å dele "byrden" med.

Hvordan fungerer dette økonomisk? Kan vi kjøpe huset under takst? En venn av oss sa at vi kunne betale nok til at min mor kunne kjøpe seg leilighet, og ikke mer enn det. Dersom vi kjøper huset under takst, kan det "resterende beløpet" være forskudd på arv?

Noen som vet?

Skrevet

Så lenge du ikke har søsken, så kan dere da betale hva som helst dere blir enige om? kr.1,- feks. Men det rimeligste er jo om dere kan betale det en ny leilighet til moren din vil koste - hvis hun ikke bare kan bytte med dere, da?

Skrevet

Mannen min overtok foreldrenes hus for noen år siden - men vår situasjon er forskjellig fra deres:

Min svigermor har fortsatt å bo i huset, og betaler en symbolsk leie til oss for å bo der. Kjellerleiligheten leies ut, og vi får den inntekten og da dekker vi omtrent akkurat kommunale utgifter, forsikring og litt vedlikehold.

Min mann er også enebarn, og ve betalte ingenting for huset. Husker det var noen tinglysingsdokumenter vi måtte betale for - ellers gjorde vi det som var mest praktisk for alle parter.

Jeg kjenner ikke til det juridiske om du spør om.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Så lenge du ikke har søsken, så kan dere da betale hva som helst dere blir enige om? kr.1,- feks. Men det rimeligste er jo om dere kan betale det en ny leilighet til moren din vil koste - hvis hun ikke bare kan bytte med dere, da?

Ja, er det mulig å bytte da? Det hadde jo vært veldig fint! Da kunne vi kjøpt en leilighet i nærheten og bodd der til hun følte at nå var det nok og ville flytte.

Skrevet

Ja, er det mulig å bytte da? Det hadde jo vært veldig fint! Da kunne vi kjøpt en leilighet i nærheten og bodd der til hun følte at nå var det nok og ville flytte.

Ja det har jeg da hørt om flere ganger at folk har gjort. Men hvordan det juridiske er, vet jeg ikke. Var jeg dere, ville jeg sjekket det med en advokat for å være på den sikre siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...