Gå til innhold

Når får egentlig barnet navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fødselsannonsen i lokalavisen vår ser jeg stadig dette: "xxx ble født xxxx. Han/hun SKAL HETE xxx".

Hvorfor "skal hete"? Det er jo ikke sånn at barnet får navn når det blir døpt? Det riktige må da være HETER?

Gjest passe irritert
Skrevet

Enig. Synes ogå det er teit når folk spør gravide kvinner/vordrende foreldre: Hva tror du/dere det _blir_?

Det ER jo!!

Skrevet

Enig. Synes ogå det er teit når folk spør gravide kvinner/vordrende foreldre: Hva tror du/dere det _blir_?

Det ER jo!!

Det er ikke alltid man er så heldig at det _er_ noe når barnet blir født.

Akkurat som man frarådes å kjøpe barneseng før barnet er født. Dette fordi hva som helst kan skje.

Skrevet

Akkurat som man frarådes å kjøpe barneseng før barnet er født. Dette fordi hva som helst kan skje.

Men barnet har da eit kjønn uavhengig av kva som skjer under fødselen. Det er også eit barn, og ikkje ein kvalp.

Derfor "blir" det ikkje gut eller jente, og etter mi meining har babyen fått namn med det same ein har bestemt seg for det. Med mindre det er noko så sært og merkeleg at ein kan risikere å ikkje få det godkjend. Men eg trur ikkje dei fleste er redde for dét sjølv om dei skriv "skal hete".

Skrevet

Det meiner eg også. Barnet får namn når ein bestemmer seg for namnet. Juridisk sett kanskje barnet ikkje har eit namn før det står på ein offentleg utskriven fødselsattest, men det er vel neppe dét dei tenker på, som skriv "skal hete" (i redsel for at namnet ikkje blir godkjend - det er jo dei færreste som vel namnet Klosetta Rullegardina til lilleprinsessa i våre dagar).

Du nemner dette med dåp, og det er jo rett det at ein ikkje får namn ved dåpen, i dåpsritualet blir ein jo spurd "hva heter barnet" (eller "hvilket navn har dere gitt barnet" er det vel i DnK), så det var i gamle dagar at det var i dåpen ein fikk namn. Det funka vel i tider med dåpstvang, men ikkje no lenger ;-) Det heng likevel igjen, har eg inntrykk av, spesielt hos eldre.

Skrevet

*he he* Har ikke tekt på det før, men er selvsagt enig! ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Det var stor skandale da Märtha og Ari fikk jente og uttalte at barnet -heter- Maud Angelica. Om jeg ikke husker feil, og at det var da Haakon og Mette-Marit fikk...

Men uansett,- fra gammelt av er det slik at barnet får navnet i dåpen. Ikke før det er døpt kunne man si at barnet heter noe.

Det er jo selvsagt slik at barnet har et fastsatt navn fra den dagen navnet meldes til folkeregisteret, og at vi sier at barnet "heter" f.eks Nicolay når det kommer til verden, men sånn er altså skikken. Barnet får navn under dåpen.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Det var stor skandale da Märtha og Ari fikk jente og uttalte at barnet -heter- Maud Angelica. Om jeg ikke husker feil, og at det var da Haakon og Mette-Marit fikk...

Men uansett,- fra gammelt av er det slik at barnet får navnet i dåpen. Ikke før det er døpt kunne man si at barnet heter noe.

Det er jo selvsagt slik at barnet har et fastsatt navn fra den dagen navnet meldes til folkeregisteret, og at vi sier at barnet "heter" f.eks Nicolay når det kommer til verden, men sånn er altså skikken. Barnet får navn under dåpen.

Før spurte presten; Jva skal barnet hete? I dag spør presten; Hva heter barnet?

Barnet får ikke navnet i dåpen.Slik jeg ser det har dåpen fint lite med navnet å gjøre.

Skrevet

"Det var stor skandale da Märtha og Ari fikk jente og uttalte at barnet -heter- Maud Angelica."

Jeg kan ikke huske at det var en sak om bruken av "heter" istedenfor "skal hete". Isåfall må det ha druknet i alle kommentarene om navnevalget som sådan! ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Før spurte presten; Jva skal barnet hete? I dag spør presten; Hva heter barnet?

Barnet får ikke navnet i dåpen.Slik jeg ser det har dåpen fint lite med navnet å gjøre.

Mm...passer godt med det jeg sa om at det var slik fra gammelt av :)

Caloni Makaroni
Skrevet

"Det var stor skandale da Märtha og Ari fikk jente og uttalte at barnet -heter- Maud Angelica."

Jeg kan ikke huske at det var en sak om bruken av "heter" istedenfor "skal hete". Isåfall må det ha druknet i alle kommentarene om navnevalget som sådan! ;-)

Jeg husker definitivt at det var avisoppslag om det, og at noen mente at det var en skandale at de -kongelige- (som selvsagt er hevet over alle folk, og ikke promper), kunne finne på å si noe sånt. Jeg er bare ikke riktig sikker på hvem av dem det var. Tror absolutt det var Märtha og Ari, men husker som sagt ikke.

Skrevet

Jeg husker definitivt at det var avisoppslag om det, og at noen mente at det var en skandale at de -kongelige- (som selvsagt er hevet over alle folk, og ikke promper), kunne finne på å si noe sånt. Jeg er bare ikke riktig sikker på hvem av dem det var. Tror absolutt det var Märtha og Ari, men husker som sagt ikke.

"de -kongelige- (som selvsagt er hevet over alle folk, og ikke promper), "

*he he*

Skrevet

Hjertens enig! Jeg har smårirritert meg over det selv.

Og det samme med spørsmålet: "Hvilket kjønn _blir_ det?" før ungen har kommet ut. -joda, det ER en gutt.

Skrevet

Pøh!

Hva med alle de som ikke døpes? "Skal de hete" navnet sitt resten av livet de, da?

Caloni Makaroni
Skrevet

Pøh!

Hva med alle de som ikke døpes? "Skal de hete" navnet sitt resten av livet de, da?

Trådstarter spurte om når barnet egentlig får navnet, siden folk snakker om skal hete/heter etc. Jeg sa det jeg vet om gamle skikker.

Simple as that. :)

Skrevet

Jeg tror barnet må få et navn innen det er 6 mnd, men de fleste gir vel beskjed til folkeregisteret før.

I gamle dager fikk vi nok navn den dagen vi ble døpt. Da min søster ble døpt på 60-tallet var det heftig diskusjon om navnet i bilen på vei til kirken.

Gjest IKKE irritert lenger
Skrevet

Beklager om innlegget mitt kunne virke støtende, det var overhodet ikke slik ment. Jeg tenkte ikke over slike sørgelige ting før jeg skrev. Det jeg mente, var at der er jo (som oftest) enten gutt eller jente allerede i fosterstadiet.

Beklager igjen om det kunne oppfattes sårende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...