Gå til innhold

Stavangerberter burde tie i forsamlinger

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nå var det ikke min mening her jeg sa noe om da, bare så det er klart.

Svarte bare på det jeg leste i første tråden, at det var stemmebruken hun tydligvis mislikte hos tre med stavanger-dialekt.

Men tenk så kjedelig det hadde vært om vi alle hadde hatt samme dialekt og stemme!!!

"Men tenk så kjedelig det hadde vært om vi alle hadde hatt samme dialekt og stemme!!!"

Så sant. Da hadde det for eksempel ikke lenger vært mulig å gjenkjenne noen i telefonen på stemmen. Stemmen og dialekten er en viktig del av en persons personlighet.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gyda

6

• Tottlå

5

• Babette

3

• GoodTimes

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Men tenk så kjedelig det hadde vært om vi alle hadde hatt samme dialekt og stemme!!!"

Så sant. Da hadde det for eksempel ikke lenger vært mulig å gjenkjenne noen i telefonen på stemmen. Stemmen og dialekten er en viktig del av en persons personlighet.

Det er sant.....derfor synes jeg det er dumt når noen lager sånne tåpelige tråder om dialekt og stemmebruk!!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er sant.....derfor synes jeg det er dumt når noen lager sånne tåpelige tråder om dialekt og stemmebruk!!

Du får bare la være å ta det personlig :-)

(Men hadde det vært min dialekt som ble kritisert, så hadde jeg nok reagert, jeg også.)

Skrevet

Det fins mange dialekter der stemmebruken spiller inn. F.eks. bergensk. Noen bergensere snakker sånn litt skjærende i nesa, som Gullars på barnetv i sin tid. Andre legger stemmeleiet lenger ned, haler stemmen ut av nesa og ned i halsen og snakker som gamle skuespillere på Den Nationale Scene gjør.

På Østlandet et sted husker jeg en storbonde som sto og snakket med meg, med dyp, pen stemme, om kulturskattene han forvaltet til neste generasjon (svære hus med barokkmøbler og lysekroner). Så fikk han se en av gårdsfolka, og så kjørte han stemmen opp i nesa og ropte: - Næi, å har'u gjort ta den gamle traktorn, nå da!

Men så var det ned i dypet og videre prat om gammel bondekultur. Han gjorde seg ikke til. Kanskje det e rnoe med å bli hørt over store avstander. Tenk på haukingen til budeiene. Eller motvinds, som de pene stavangerbertene.

:)

Skrevet

Stavangerdialekt er nesten like stygt som bergensdialekt *grøss*

For min del syns jeg innvandrere fra søreuropa nesten tar kaka.

;)

Skrevet

Ikke enig med deg!!

Du kan selvsagt være uenig i at dialekten høres skjærende og kvekkende ut, men det at dialekten og måten å snakke på er to sider av samme sak, er ikke enestående for dette distriktet.

Kvinner fra områder rundt Mjøsa har f. eks. lett for å legge stemmen i en slags ustemt falsett, de snakker uten klangbunn, særlig når de roper. Dette er også en del av dialekten.

Skrevet

Du nevnte Top Model, og det er jo egentlig et premie-eksempel på at det ikke er dialekta det kommer an på:

Maria høres minst like slitsom ut også når hun snakker østlandsk!

Lene derimot høres ikke slitsom ut i det hele tatt, ei heller programleder Kathrine;-)

Skrevet

Jepp, godt vi er forskjellige. Jeg har nemmlig ikke slik skjærende stemme...... *litt fornærmet*....hihihi.....

Det er godt mulig du har rett i at du "går fri". Etter min mening er det særlig Sandnes og Stavanger som har denne skjærende, kvekkende måten å snakke på. I retning Bryne/Egersund bedrer det seg fort, for ikke å snakke om Karmøy/Haugesund. Der snakkes det meget beghagelig.

Men alt dette er jo bare en smaksak.

Skrevet

Du får bare la være å ta det personlig :-)

(Men hadde det vært min dialekt som ble kritisert, så hadde jeg nok reagert, jeg også.)

Jeg synes det er grusomt å høre min egen dialekt på tv jeg... Det er svært få trøndere som gjør seg på tv! Arve Tellefsen er et hederlig unntak.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes det er grusomt å høre min egen dialekt på tv jeg... Det er svært få trøndere som gjør seg på tv! Arve Tellefsen er et hederlig unntak.

Jeg syns det er hyggelig når jeg hører min dialekt på TV, jeg. Men så er den norges vakreste også ;-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du nevnte Top Model, og det er jo egentlig et premie-eksempel på at det ikke er dialekta det kommer an på:

Maria høres minst like slitsom ut også når hun snakker østlandsk!

Lene derimot høres ikke slitsom ut i det hele tatt, ei heller programleder Kathrine;-)

Enig med deg. Maria har en grusom stemme, samme hvilken dialekt hun snakker. Høres ut som hun har en frosk eller potet i halsen, blir helt uvel av å høre på henne.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, Arve Tellefsen høres behagelig ut. Jeg synes de fleste trøndere som snakker på radio/tv høres ut som parodier på seg selv, skikkelig breie! :)

Skrevet

Jeg synes alle fra Stavanger jeg har hørt snakke snakker fint. Både dialekten og stemmebruken.

Men du får jo selvsagt bare mene det du mener, selv om "Stavangerberter burde tie i forsamlinger" er et rimelig sterkt og stigmatiserende utsagn.

Skrevet

Jeg syns det er hyggelig når jeg hører min dialekt på TV, jeg. Men så er den norges vakreste også ;-)

Hm. Norges vakreste dialekt? Hva kan det være? ;)

Alle er i alle fall vakre, men jeg har jo en eller kanskje flere favoritter jeg også.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hm. Norges vakreste dialekt? Hva kan det være? ;)

Alle er i alle fall vakre, men jeg har jo en eller kanskje flere favoritter jeg også.

"Hm. Norges vakreste dialekt? Hva kan det være? ;)"

Det vil jeg ikke røpe for deg, om du lokker aldri så mye, da kunne du jo gjette hvor jeg kommer fra!

Men jeg skal si de prater flott der :-)

Skrevet

Det vil jeg ikke røpe for deg, om du lokker aldri så mye, da kunne du jo gjette hvor jeg kommer fra!

På Vossevangen der vil eg bu, der veks det klyver yver heia!

Skrevet

Toten? ;-)

Skrevet

Jeg tenker veldig ofte på The Julekalender når jeg hører trøndere ;-)

Skrevet

Det er jo _jeg_ som har norges vakreste dialekt!

Skrevet

På Vossevangen der vil eg bu, der veks det klyver yver heia!

LOL!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...