Gjest frøken vable Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Jeg er ei jente på 25 som våknet i går morges uten at noe feilte meg. En time senere begynte det å klø noe så innmari på hendene, og rett etter dukket det opp blemmer som var elveblest. I tur og orden dukket det i tillegg opp på ankler, knær, lår og underarmer. Og fotsålene var vonde og gå på. Dette er noe jeg ikke har hatt på mange år, men i tenårene var jeg en del plaget i forbindelse med influensaer og lignende infeksjoner. På slutten av slike sykdomsgreier fikk jeg ofte elveblest. På den tiden hadde jeg Graves Sykdom - for høyt stoffskifte. Nå er jeg derimot operert for dette - har bare en liten del igjen av skjoldbrukskjertelen - og spiser i stedet thyroksin mot for lavt stoffskifte. Men antistoffene er fremdeles målt til 400 ( TPO ) Hvorfor dukker elveblesten opp igjen så lenge etterpå? Kan det være en "beskjed" om at det skjer noe med stoffskiftet igjen? Utslettet forsvant nesten helt før det ble kveld, og i morges var jeg helt fin igjen. Men nå har jeg vært ute å gått tur - og utslettet dukket opp et helt nytt sted: under haken ! Men klør IKKE!?! Hender og føtter slapp unna denne gang. Jeg synes dette er så rart. Bør jeg gå til legen å ta nye stoffskifteprøver? Var i mars og da var de helt fine. FT4 14, TSH 1,12 FT3 3,2. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25600-elveblest-og-stoffskiftet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 Kjære frøken vable Jeg kan ikke svare deg på hvorfor elveblesten dukker opp igjen - men sånn elveblest har en tendens til å være et slags "barometer" på at noe skjer. Er du veldig sliten og stresset for tiden kan det være grunn nok. Siden stoffskifteprøvene dine var helt normale for bare en måned siden er det lite trolig at en forverrelse her er årsaken. Men fortsetter dette bør du bli undersøkt av legen igjen for å utelukke at noe skulle være i ubalanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25600-elveblest-og-stoffskiftet/#findComment-106304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.