Gå til innhold

Er det en myte at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin?

Anbefalte innlegg

Gjest Jentemammaen

Hva legger du i de kalde fakta?

Jeg er som sagt _ikke_ overvektig..Hadde du sett meg, hadde du vært enig med meg..

Er du overvektig?

Kalde fakta: Høyde, vekt, BMI. BMI har faktisk lagt inn store marginer for hva som er normalvekt. Den er en vel anerkjent metode for beregning av overvekt i medisinsk fagmiljø. Langt bedre enn tidligere tiders tabeller.

Har min vekt noe med saken å gjøre?

Fortsetter under...

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

8

• løvinne71

8

• tzatziki1365380058

7

• Babette

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jentemammaen

Hva legger du i de kalde fakta?

Jeg er som sagt _ikke_ overvektig..Hadde du sett meg, hadde du vært enig med meg..

Er du overvektig?

Om BMI fra Grete Roede:

Dette betyr din BMI-verdi:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

BMI-testen gjelder for både kvinner og menn uavhengig av alder. Slingringsmonnet på "normalverdiene" er såpass stort for å ta hensyn til personers individuelle forskjeller.

BMI kan imidlertid ha en feilkilde, fordi den i enkelte tilfelle ikke tar nok hensyn til kroppens sammensetning, graviditet, vannansamlinger, spesielt muskuløse personer og fettdepotenes plassering.

Vi vet at fett plassert rundt midjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer mer enn fett plassert runmdt hoftene.

Kan du snart innrømme at du er overvektig og fornøyd med det? I stedet for å beskylde oss som forholder oss til internasjonalt anerkjente BMI for å fremelske anoreksi?

Gjest MiaMariaa

Det er vel opp til hver enkelt.

Det er vel ofte de rundt og samfunnsnormene generelt som er mer kritisk enn den overvektige selv..

Jeg kunne aldri vært overvektig selv, da jeg har en familie som kommenterer om jeg er noen kilo for mye. Egentlig er det greit, for jeg har lært meg å bli obs på det selv. Jeg er glad o god mat, og jeg hadde nok blitt overvektig om jeg ikke hadde tenkt over hva jeg putta i meg.

Vekta mi har gått litt opp og ned i løpet av årene. På det minste har jeg vært 66-68 kilo (jeg er jente og 1,66 cm høy), men da er jeg for tynn, rett og slett. Så vekta mi er litt "misvisende" sånn sett.

Nå veier jeg kanskje 78 kilo. Det er litt over hva jeg er helt fornøyd med. Men greia er at jeg liker å ha litt former. Hvis jeg ligger på 70 kilo, så mister jeg alt som heter pupper, etc.

Er flink å trene, trener minimum 1-2 ganger i uka. Men det gjør jeg like mye for personlig og mental velvære som den fysiske.

Så heller noen kilo for mye enn noen kilo for lite.

"Nå veier jeg kanskje 78 kilo. Det er litt over hva jeg er helt fornøyd med".

Litt over? BMIen din tilsvarer faktisk at du av medisinske årsaker bør gå ned i vekt. Altså at du er såpass overvektig at det kan gå ut over helsen.

Og ingen jente på 166 har et par kilo for mye om hun veier nesten 80 kilo, med mindre du har noe sinnsykt med muskler.

Gjest varierer

Om BMI fra Grete Roede:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

BMI-testen gjelder for både kvinner og menn uavhengig av alder. Slingringsmonnet på "normalverdiene" er såpass stort for å ta hensyn til personers individuelle forskjeller.

BMI kan imidlertid ha en feilkilde, fordi den i enkelte tilfelle ikke tar nok hensyn til kroppens sammensetning, graviditet, vannansamlinger, spesielt muskuløse personer og fettdepotenes plassering.

Vi vet at fett plassert rundt midjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer mer enn fett plassert runmdt hoftene.

Kan du snart innrømme at du er overvektig og fornøyd med det? I stedet for å beskylde oss som forholder oss til internasjonalt anerkjente BMI for å fremelske anoreksi?

Nope. Er fortsatt ikke det.

Jeg skrev "Er det rart det er anoreksi i verden (med denne BMI)..

Og står fortsatt på det.

Vi blir ikke enige uansett, miss..:-)

Gjest Jentemammaen

Nope. Er fortsatt ikke det.

Jeg skrev "Er det rart det er anoreksi i verden (med denne BMI)..

Og står fortsatt på det.

Vi blir ikke enige uansett, miss..:-)

Hvorfor denne trang til hersketeknikk med "frøken" og "miss"?

Er det ikke mulig å diskutere fakta på en saklig måte?

Gjest varierer

"Nå veier jeg kanskje 78 kilo. Det er litt over hva jeg er helt fornøyd med".

Litt over? BMIen din tilsvarer faktisk at du av medisinske årsaker bør gå ned i vekt. Altså at du er såpass overvektig at det kan gå ut over helsen.

Og ingen jente på 166 har et par kilo for mye om hun veier nesten 80 kilo, med mindre du har noe sinnsykt med muskler.

Jeg trener 2-4 ganger i uka. Deriblant styrke.

Hvordan kan en overvektig jente henge med en hel aerobictime uten å bli srlig svett? Svar meg på det. Jeg har ikke tungt for å bevege meg.

Og når jeg skriver at jeg er glad i mat, betyr ikke det at jeg spiser mye: Jeg spiser normalt.

Annonse

Gjest varierer

Kunne du aldri vært overvektig??? Du er jo overvektig! Med din vekt og høyde har du en BMI på over 28 - altså overvekt.

Så ergo: Du trives som overvektig!

Hvordan kan en overvektig jente henge med en hel aerobictime uten å bli srlig svett? Svar meg på det. Jeg har ikke tungt for å bevege meg.

Og når jeg skriver at jeg er glad i mat, betyr ikke det at jeg spiser mye: Jeg spiser normalt.

Om BMI fra Grete Roede:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

Men poenget er vel at hun ikke er tykk. Uansett om hun i følge tabeller kommer ut som overvektig. Om man er tykk eller slank eller tynn er det bare speilet som kan vise.

Sannsynligvis er vekten din mest muskler, ikke fett.

Gjest Jentemammaen

Nå må du ikke blande kortene. Kondisjon og overvekt er_ikke_det samme.

;-)

Gjest varierer

;-)

Herregud da, mann..

Jeg er ikke overvektig..

Sverg til den BMI'en din du..Men den stemmer ikke på alle. Mulig den stemmer på deg..

Gjest varierer

;-)

Det henger ganske mye sammen.

En person med mye fett på kroppen har tyngre for å bevege seg enn en person med mindre fett og mer muskler på kroppen.

Gjest varierer

Men poenget er vel at hun ikke er tykk. Uansett om hun i følge tabeller kommer ut som overvektig. Om man er tykk eller slank eller tynn er det bare speilet som kan vise.

Jeg er ikke feit. Det er poenget. Overvektig = er _mange_ kilo for mye, ikke 1-3..

Annonse

Gjest Jentemammaen

Herregud da, mann..

Jeg er ikke overvektig..

Sverg til den BMI'en din du..Men den stemmer ikke på alle. Mulig den stemmer på deg..

Den stemmer på resten av verdens befolkning, men ikke på deg. ;-)

Den gir en pekepinn, og den sier at du_er_overvektig! Om du ser tynn ut (kan ikke helt forestille meg det, da) så er du medisinsk sett overvektig!

Spørsmålet i tråden gikk på overvekt og å være fornøyd. Du bekrefter altså at det er mulig.

Gjest varierer

Den stemmer på resten av verdens befolkning, men ikke på deg. ;-)

Den gir en pekepinn, og den sier at du_er_overvektig! Om du ser tynn ut (kan ikke helt forestille meg det, da) så er du medisinsk sett overvektig!

Spørsmålet i tråden gikk på overvekt og å være fornøyd. Du bekrefter altså at det er mulig.

Nei. Jeg bare hadde en digresjon i mitt tilfelle.

Jeg begynte med:

"Det er vel opp til hver enkelt.

Det er vel ofte de rundt og samfunnsnormene generelt som er mer kritisk enn den overvektige selv.."

Jeg snakka ikke om meg selv. Jeg er bevisst på å ikke bli fet.

Og hva gjelder BMI, er jeg selvfølgelig ikke eneste tilfellet det funker på.

Jeg har en bror som er ganske kraftig (muskler), og ifølge BMI er han overvektig. Det er for øvrig ingen overvektige i min familile. Hvorfor skulle da jeg være det?

Og jeg har en venninne som er opptatt av vekt, og hun bruker ikke BMI heller.

Jeg er overvektig jeg, og jeg henger også med på en time aerobic, uten problemer. Ikke blir jeg veldig svett heller.

Så det er mange overvektige som faktisk kan ha god kondis også.

Gjest varierer

Hvorfor denne trang til hersketeknikk med "frøken" og "miss"?

Er det ikke mulig å diskutere fakta på en saklig måte?

Var ikke ment som hersketeknikk. Du som tolka det sånn.

Du provoserer meg i skrivemåte, derfor svarer jeg. Og er fortsatt ikke enig med deg. Kommer ikke til å bli det heller.

Gjest varierer

Jeg er overvektig jeg, og jeg henger også med på en time aerobic, uten problemer. Ikke blir jeg veldig svett heller.

Så det er mange overvektige som faktisk kan ha god kondis også.

Ok. Mulig.

Men poenget mitt var ihvertfall at jeg ikke er det. No offence :). Har bare en diskusjon (om BMI) her..

Gjest MiaMariaa

Hvordan en overvektig kan det? Jeg har ei venninne som er veldig overvektig (ca. 120 kilo). Hun er i kjempegod form! Mye bedre form enn meg som veier halvparten. Så selvsagt kan en overvektig person trene i en time uten å bli særlig svett.

Gjest MiaMariaa

Jeg er ikke feit. Det er poenget. Overvektig = er _mange_ kilo for mye, ikke 1-3..

"Jeg er ikke feit. Det er poenget. Overvektig = er _mange_ kilo for mye, ikke 1-3.."

Men du er jo heller ikke bare 1-3 kilo overvektig. Med 78 kilo må du ned ca. 10 for å ha en normal BMI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...