Gå til innhold

Er det en myte at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

"Noen av de jeg kjenner som klager mest, er faktisk også de tynneste. De ser ikke ut til å bli fornøyd, uansett hvor tynne de blir."

Det er vel ikke noe merkligere i at tynne er misfornøyde med kroppen sin enn tykke?

Om man er tynn og ikke klarer å legge på seg, så er ikke det noe å trakte etter. *Been there, done that*

"Det er vel ikke noe merkligere i at tynne er misfornøyde med kroppen sin enn tykke?"

Tatt i betraktning at det er et ideal å være tynn, og det absolutt motsatte å være tykk, så er det jo litt underlig, i alle fall dersom hodninger i samfunnet påvirker folks oppfatning av seg selv. Men det forklarer jo det poenget jeg egentlig mente å skrive, men som ikke kom helt klart frem - at jeg tror forhold til kropp og selvfølelse mest av alt ligger "i hodet", og ikke er så avhengig av vekt verken i den ene eller andre retning.

Men de tynne jeg snakket om, som klager mest, klager faktisk over at de er for tykke, ikke over at de er for tynne. Og jeg klarer absolutt ikke se at de har for mye noe som helst sted, men de føler det tydeligvis selv.

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

8

• løvinne71

8

• tzatziki1365380058

7

• Babette

7

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058
Skrevet

Kanskje ikke så rart at de som er tynnest er de som klager mest, for det sier seg jo selv at det er disse som faktsik bryr seg om vekta og utseendet da. De som er feite gjør jo tydeligvis ikke det, og da klager de jo heller ikke.

Herlighet for et idiotisk utsagn :)!!!

Gjest perville
Skrevet

Men poenget er vel at hun ikke er tykk. Uansett om hun i følge tabeller kommer ut som overvektig. Om man er tykk eller slank eller tynn er det bare speilet som kan vise.

De som har anorexia synes ikke de er tynne de heller, så variasjon har vel samme type vrangforestillinger. Litt tykk må hun være med den vekta der.

Skrevet

40 tilsvarer vel large, så slank er du jo ikke, nei.

Str 40 er large kanskje på cubus men går du på bikbok er ikke str 40 large lenger.

Gjest perville
Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223712.html

Sjekka nettopp BMI ift da jeg var 70 kilo. Da er min BMI 25, ergo jeg er overvektig også da.

Det er dessverre ikke tilfelle. Jeg var slank da jeg var 70 kilo. Beklager å måtte skuffe deg, men jeg er ikke av de som narrer seg selv. Jeg er noen kilo for mye per idag, dvs. er på vei nedover nå. Men da jeg veide 70, var jeg slank. Men BMI viser at også da er jeg "overvektig". Jeg forstår at mange blir anorektikere..BMI er skumle greier..

Tror du bør kjøpe ny vekt. Ingen på 166 og 70 kg er slank...

Skrevet

De som har anorexia synes ikke de er tynne de heller, så variasjon har vel samme type vrangforestillinger. Litt tykk må hun være med den vekta der.

Det må hun ikke. Hun sier jo også at hun bruker størrelse 40. Er man tykk, går man ikke inn i den størrelsen.

Skrevet

Det der er jo litt interessant, da. Er feks muskelbyggere og de derre alpingutta overvektige? De er jos være, og har helt sikkert BMI langt over 25, men kan de kalles overvektige?

Eller er de overvektige, men bare i veldig god form?

Jeg tror ikke jeg ville kalt dem overvektig, selv om BMI'en tilsier det. Men jeg er sannelig ikke helt sikker på hvordan det der defineres.

BMI tar nok utgangspunkt i en gjennomsnittlig "normal" kropp.

En katergori som sikkert 90% av befolkninger kommer innunder.

Muskelbyggere, eller folk med svært spinkel bygning er selvfølgelig ytterlighetene som ikke nødvendigvis passer inn i denne målingen.

BMI er jo ikke noen fasit, men et måleverktøy som passer for det store flertallet.

Skrevet

Jeg var slank da jeg veide 73 kilo, er 1.69 høy! Ikke råtynn eller noe, men gled rett inn i størr. 38, og var slank og fin!

mvh

Gjest Ulvinnen
Skrevet

"Det er vel ikke noe merkligere i at tynne er misfornøyde med kroppen sin enn tykke?"

Tatt i betraktning at det er et ideal å være tynn, og det absolutt motsatte å være tykk, så er det jo litt underlig, i alle fall dersom hodninger i samfunnet påvirker folks oppfatning av seg selv. Men det forklarer jo det poenget jeg egentlig mente å skrive, men som ikke kom helt klart frem - at jeg tror forhold til kropp og selvfølelse mest av alt ligger "i hodet", og ikke er så avhengig av vekt verken i den ene eller andre retning.

Men de tynne jeg snakket om, som klager mest, klager faktisk over at de er for tykke, ikke over at de er for tynne. Og jeg klarer absolutt ikke se at de har for mye noe som helst sted, men de føler det tydeligvis selv.

"Men de tynne jeg snakket om, som klager mest, klager faktisk over at de er for tykke, ikke over at de er for tynne."

Det er jo noe annet. Da har de enten et snev av anoreksi, eller så er de ikke så tynne som du vil ha det til.

Det er ikke noe ideal å være for tynn, ikke er det sunt heller. Mange sliter med at de veier for lite, og forsøker hardt å gå opp i vekt.

For dem er det like sårende å få høre at de er tynne, som det er for de som er overvektige å høre at de er tykke.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Det er også noen tynne som påstår at de ikke klarer å legge på seg, men som følger streng slankediett.

Skrevet

HERREGUD!!! Hvis "varierer" er fornøyd med vekten sin så hvem f*en er dere til å si at hun er for tykk??? Har dere sett henne? NEI!!! Da kan dere faktisk heller ikke uttale dere om noenting!! SKJERP DERE! Dere oppfører dere som barn, og det skal ikke forundre meg om dere er en haug med fjortiser alle sammen!!!

Skrevet

HERREGUD!!! Hvis "varierer" er fornøyd med vekten sin så hvem f*en er dere til å si at hun er for tykk??? Har dere sett henne? NEI!!! Da kan dere faktisk heller ikke uttale dere om noenting!! SKJERP DERE! Dere oppfører dere som barn, og det skal ikke forundre meg om dere er en haug med fjortiser alle sammen!!!

Enig med deg, MP!!

mvh

Skrevet

Ja, husker en gang en jentegjeng i badstu på hyttetur. En jente ser på lårene sine og beklager seg høyt og tydelig over hvor feite lår hun hadde! Og det selv om hun når hun sto oppreist med beina samlet ikke hadde lår som berørte hverandre engang. En av de andre jentene i badstua var omtrent på størrelse med Marit Christensen....

Man vet ikke helt hva man skal si til slikt.

Skrevet

Men folk er forskjellig bygd. Jeg er like høy som deg, og når jeg veier 54 - 55kg så får jeg høre at jeg ser for tynn ut, jeg blir spurt om jeg har vært syk osv. Når jeg derimot veier rundt 58-59kg så får jeg høre at jeg ser veldig bra ut. Nå veier jeg 56kg, og hadde det ikke vært for at jeg ikke ville fått på meg buksene mine lenger så kunne jeg godt vært et par kg større.

Det har kanskje litt å si at jeg har danset ballett i 17 år og har en del muskler, men jeg er laaangt i fra trent som en toppidrettsutøver for å si det sånn.

Da er vi nok egentlig ganske like. Jeg vil tro at alt mellom 54-59 kg vil være normalt for oss, og hvordan man oppfattes utseende-messig har jo også endel å si med hvordan kiloene er fordelt.

Så er det vel sånn at 2-3 kilo oppfattes mest av en selv, og ikke synes så godt for andre i det hele tatt..

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Godt skrevet, MP!

Det er nesten ikke lov til å være fornøyd med kroppen sin for tiden...

Gjest varierer
Skrevet

66-68 kg, og 166 høy og det er for tynt? hæ? Da er du vel smålubben er du ikke?

Det er sant. Man skulle ikke tro det. Jeg er ikke helt "etter boka"..:-)

Er vel født med krsftig benbygning.

Skrevet

Helt enig med deg i dette.

Skrevet

Applaus! :-)

tzatziki1365380058
Skrevet

"Men de tynne jeg snakket om, som klager mest, klager faktisk over at de er for tykke, ikke over at de er for tynne."

Det er jo noe annet. Da har de enten et snev av anoreksi, eller så er de ikke så tynne som du vil ha det til.

Det er ikke noe ideal å være for tynn, ikke er det sunt heller. Mange sliter med at de veier for lite, og forsøker hardt å gå opp i vekt.

For dem er det like sårende å få høre at de er tynne, som det er for de som er overvektige å høre at de er tykke.

Jeg er ikke sikker på om det er snev av anorexi, men kanskje heller at idealene er sånn at folk som feks har en BMI på 23-25, noe som bør være greit, likevel synes de er for tykke.

Også skal det nok en del til før jeg synes folk er i nærheten av å være overvektige, selv om de kan ha en valk på magen når de sitter...

Ellers har du helt sikkert rett i at det føles like ille å ikke klare å legge på seg som å ikke klare å slanke seg.

Jeg for min del "klamrer" meg fast til øvre normalområde av BMI, så det mer å være for tynn, er helt ukjent for meg :)

Gjest this is a signature
Skrevet

BMI tar nok utgangspunkt i en gjennomsnittlig "normal" kropp.

En katergori som sikkert 90% av befolkninger kommer innunder.

Muskelbyggere, eller folk med svært spinkel bygning er selvfølgelig ytterlighetene som ikke nødvendigvis passer inn i denne målingen.

BMI er jo ikke noen fasit, men et måleverktøy som passer for det store flertallet.

De med kraftig benbygning mener du vel?

De med spinkel benbygning er jo vanligvis lettere, og måtte passe fint til BMI'en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...