Gå til innhold

Er det en myte at det finnes overvektige som er fornøyd med kroppen sin?

Anbefalte innlegg

Hva slags forskning er det snakk om? Noe som kan hjelpe deg (og meg?) å gå ned i vekt?

Jeg får operert inn en datadings i magen.

Elektroder/ledninger fra denne festes til nervene som går langs spiserøret. Dette blir det satt bittelittt strøm på og man stenger av signalene som går mellom hjernen og magen og omvendt.

Meningen er at man skal føle seg fortere mett og ikke kjenne sult så tidlig som før.

Spennende synes jeg :-)

Fortsetter under...

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

8

• løvinne71

8

• tzatziki1365380058

7

• Babette

7

Mest aktive i denne tråden

HERREGUD!!! Hvis "varierer" er fornøyd med vekten sin så hvem f*en er dere til å si at hun er for tykk??? Har dere sett henne? NEI!!! Da kan dere faktisk heller ikke uttale dere om noenting!! SKJERP DERE! Dere oppfører dere som barn, og det skal ikke forundre meg om dere er en haug med fjortiser alle sammen!!!

Godt sagt.

HERREGUD!!! Hvis "varierer" er fornøyd med vekten sin så hvem f*en er dere til å si at hun er for tykk??? Har dere sett henne? NEI!!! Da kan dere faktisk heller ikke uttale dere om noenting!! SKJERP DERE! Dere oppfører dere som barn, og det skal ikke forundre meg om dere er en haug med fjortiser alle sammen!!!

Enig! *Applaus*

har vært 10-15 kg for mye til å bli ansett som slank, og det er jeg glad for - fordi jeg vet at jeg aldri kommer til å la meg bli så feit/lubbe igje.

Men der og da brydde jeg meg ikke så mye da, innså ikke helt hvordan jeg så ut...selv om jeg fkk slengt dritt og diverse kommentarer om at jeg var feit i ny og ned... innså det ikke selv før jeg så på et bilde av meg selv, som virkelig viste hvor kraftig jeg var.

Om jeg hadde brydd meg ville jeg aldri blitt så kraftig.

Men var ikke deppa over det der og da. Men ble såret og sint over alle kommentarene. De hjalp ingenting. En innser det ikke selv før en ser det selv.

Gjelder litt meg selv, og også en venninne, at vi har vært så tynne. For så å legge på oss og få mye større pupper og former, og får da masse oppmerksomhet pga dem, og blir hekta på det, og ønsker da beholde formene og ikke bli tynn.

men det vil jo ikke si vi vil være feite.

Så så lenge jeg ikke er under 60 og ikke over 65 er alt i orden...:P

Men er vanskelig å se en blir tykk selv, når det en ser er puppene og slik...:P Derfor trenger en ikke bryte sammen fordi om en øker i vekt og blir overvektig... men jeg har nå det tallet å forholde meg til, for da vet jeg at jeg vil bli seende ut som på det bildet.

Bik Boks største kundesegment er fjortiser og sånn sett er det ikke så rart at de har små størrelser. Det som er sikkert er at deres str skala er veldig ulikt de fleste andre butikker, og godt er det :-)

har bmi på over 25, men masse klær fra bik bok.

Gjest varierer

Du får finne vekt og høyde og regne ut selv. Jeg antar dama veier noen og seksti kilo, og er rundt 160 cm høy.

Men jeg gjetter vilt akkurat nå.

Hennes vekt og høyde lar seg dog enkelt finne ut.

Du ANTAR ja..Du VET ikke..Irriterende med folk somargumenterer med noe de ikke er sikre på stemmer en gang..;)

Annonse

Du ANTAR ja..Du VET ikke..Irriterende med folk somargumenterer med noe de ikke er sikre på stemmer en gang..;)

Vel, jeg lyver i hvert fall ikke.

Det gjør du.

Du skriver blant annet over her at beinbygginga har mye å si. Det er bullshit. Et skjellet veier nesten ingenting, og om skjelletet er tykt eller tynt har dermed noe tilnærmet ingenting å si for vekta.

Og et BMI er et latterlig mål for overvekt. Spesielt for menn.

Det funker bedre for kvinner, da dere er langt mindre muskuløse enn oss.

Gjest perville

De som er "feite" skammer seg kanskje for mye til å klage? Det er jo så lett å gå ned i vekt, det er noe alle burde klare bare de vil.

Har du noen gang prøvd å slutte å røyke?

Nei, for jeg er ikke dum nok til å begynne å røyke...

Gjest hilsen en overvektig

Kanskje ikke så rart at de som er tynnest er de som klager mest, for det sier seg jo selv at det er disse som faktsik bryr seg om vekta og utseendet da. De som er feite gjør jo tydeligvis ikke det, og da klager de jo heller ikke.

"Kanskje ikke så rart at de som er tynnest er de som klager mest, for det sier seg jo selv at det er disse som faktsik bryr seg om vekta og utseendet da. De som er feite gjør jo tydeligvis ikke det, og da klager de jo heller ikke."

Du verden for et flott menneskesyn du har da? Fy faen!

Du aner tydeligvis ikke hvor mange overvektige det er som _faktisk_ bryr seg om utseendet sitt! Og du aner tydeligvis heller ikke en dritt om _årsakene_ til overvekt! Du bare antar ut ifra fordommer at overvektige har vekta kun fordi de spiser for mye og beveger seg for lite.

Men det er ikke hele sannheten! Mange overvektige er store som følge av helt andre ting, nemlig sykdommer som spiseforstyrrelser (spiseforstyrrelser dreier seg nemlig ikke bare om anoreksi og bulimi), stoffskiftesykdommer (ja, en kan faktisk bli feit av stoffskiftesykdommer også!) og også som bivirkning av medisiner.

Jeg er overvektig selv, og jeg trener mange timer i uka. Jeg er ikke alene om det, tvert om. Det er mange overvektige på de trimpartiene der jeg er, faktisk er dette tilbudet kun for dem som veier for mye. Deilig å kunne trene i fred uten blikkene fra et eneste tynt menneske i nærheten! Det er særdeles deilig å kunne trene uten å få kommentarer fra sånne som deg.

Om jeg går ned i vekt som følge av all treningen? Man skulle jo tro det ettersom jeg spiser sunt, men problemet er mer sammensatt enn som så. Jeg har en hormonsykdom som forverrer situasjonen min kraftig, jeg har autoimmun thyreoiditt med hypotyreose som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt enn normalt. Dessverre er det ikke mulig å få skikkelig behandling her i Norge, for de medisinene jeg kunne hatt nytte av vil ikke min lege innføre på registreringsfritak. Så derfor er jeg enn så lenge avhengig av de medisinene som brukes her i landet, men som dessverre ikke fungerer godt nok på meg. Jeg går ned i vekt, men ikke så fort som jeg skulle ønske.

Neste gang du ser et overvektig menneske, håper jeg inderlig du kanskje tenker på at det kan være flere årsaker til overvekten enn du tror! Og ikke minst at du holder deg for god til å komme med negative kommentarer om vedkommendes utseende!

Gjest varierer

Vel, jeg lyver i hvert fall ikke.

Det gjør du.

Du skriver blant annet over her at beinbygginga har mye å si. Det er bullshit. Et skjellet veier nesten ingenting, og om skjelletet er tykt eller tynt har dermed noe tilnærmet ingenting å si for vekta.

Og et BMI er et latterlig mål for overvekt. Spesielt for menn.

Det funker bedre for kvinner, da dere er langt mindre muskuløse enn oss.

Da må det være musklene hos meg, for overvektig er jeg ikke. Nå er det to mnd siden jeg har veid meg, regner med jeg har gått ned noen kilo siden sist.

Kanskje jeg er bygd som en mann..;-)

Da må det være musklene hos meg, for overvektig er jeg ikke. Nå er det to mnd siden jeg har veid meg, regner med jeg har gått ned noen kilo siden sist.

Muskler veier mer enn fett, og det er ikke så alt for mye muskler som skal til for at det slår ut på vekta.

Du var nå ganske brei over hekken på det bildet du la ut.

Annonse

Gjest perville

"Kanskje ikke så rart at de som er tynnest er de som klager mest, for det sier seg jo selv at det er disse som faktsik bryr seg om vekta og utseendet da. De som er feite gjør jo tydeligvis ikke det, og da klager de jo heller ikke."

Du verden for et flott menneskesyn du har da? Fy faen!

Du aner tydeligvis ikke hvor mange overvektige det er som _faktisk_ bryr seg om utseendet sitt! Og du aner tydeligvis heller ikke en dritt om _årsakene_ til overvekt! Du bare antar ut ifra fordommer at overvektige har vekta kun fordi de spiser for mye og beveger seg for lite.

Men det er ikke hele sannheten! Mange overvektige er store som følge av helt andre ting, nemlig sykdommer som spiseforstyrrelser (spiseforstyrrelser dreier seg nemlig ikke bare om anoreksi og bulimi), stoffskiftesykdommer (ja, en kan faktisk bli feit av stoffskiftesykdommer også!) og også som bivirkning av medisiner.

Jeg er overvektig selv, og jeg trener mange timer i uka. Jeg er ikke alene om det, tvert om. Det er mange overvektige på de trimpartiene der jeg er, faktisk er dette tilbudet kun for dem som veier for mye. Deilig å kunne trene i fred uten blikkene fra et eneste tynt menneske i nærheten! Det er særdeles deilig å kunne trene uten å få kommentarer fra sånne som deg.

Om jeg går ned i vekt som følge av all treningen? Man skulle jo tro det ettersom jeg spiser sunt, men problemet er mer sammensatt enn som så. Jeg har en hormonsykdom som forverrer situasjonen min kraftig, jeg har autoimmun thyreoiditt med hypotyreose som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt enn normalt. Dessverre er det ikke mulig å få skikkelig behandling her i Norge, for de medisinene jeg kunne hatt nytte av vil ikke min lege innføre på registreringsfritak. Så derfor er jeg enn så lenge avhengig av de medisinene som brukes her i landet, men som dessverre ikke fungerer godt nok på meg. Jeg går ned i vekt, men ikke så fort som jeg skulle ønske.

Neste gang du ser et overvektig menneske, håper jeg inderlig du kanskje tenker på at det kan være flere årsaker til overvekten enn du tror! Og ikke minst at du holder deg for god til å komme med negative kommentarer om vedkommendes utseende!

Nå vet jo alle med litt hjerne at uansett sykdom eller ikke så legger man ikke på seg av luft og vann. Det man legger på seg må man nødvendigvis putte i munnen eller ikke frobrenne. Så da ligger alle mulighetene til å bli tynn åpne for alle uansett, det dreier seg om viljestyrke.

Gjest perville

Du er tydeligvis et av de perfekte menneskene på denne kloden, som er født til å fordømme andre sine feil og mangler.

Tøff jobb, du har.

Fordømme? Noen HAR bare feil da, som feks de tykke. Det er vel ikke straffbart å påpeke det, noen later til og med å ikke ha fått det med seg selv at de ER tykke.

Det er sunnere å være veltrent og overvektig enn å være tynn og stillesittende. Og det er ingen selvmotsigelse at man kan være fornøyd med og glad i kroppen sin selv om den er tyngre enn tabellene anbefaler.

Mange kler å være frodige. Dessuten er det ikke sikkert man har så fin kropp selv om målene stemmer med "idealet".

Hvor fornøyd man er henger sammen med selvbildet, og noen blir aldri fornøyd uansett hvor fine andre synes at de er.

Dette er altså veldig relativt. Dessuten er det en smaksak hva som er pent.

Samtidig, hvis man er så overvektig at det er helseskadelig, kan misnøyen være en motivasjonsfaktor for å gjøre noe med problemet. Da mener jeg ikke at man bør hate kroppen sin og synet av seg selv, men man bør på den annen side ikke akseptere overvekten, man bør gå til kamp mot den.

For en del er dette en meget vanskelig kamp. Det er ikke "bare" å spise mindre og trene mere. Mange trener mye i utgangspunktet, men har likevel lagt på seg.

Jeg leste en artikkel i et ukeblad om en kvinne som levde sunt på alle måter, men som samtidig unnet seg god mat og drikke. Og hun trente mye. Men hun hadde lett for å legge på seg og vanskelig for å gå ned.

Så hun hadde tatt et valg: Heller overvektig enn et liv i evig slit og forsakelse for å bli/holde seg slank. Hva er vitsen med å leve hvis man aldri skal kose seg?

Og vel å merke: Hun trente mye, og var i god form på alle måter.

Vi skal heller ikke glemme at det er sunt å nyte livet. Å gå rundt med konstant dårlig samvittighet og selvbebreidelse er så avgjort ikke sunt for helsen.

Fordømme? Noen HAR bare feil da, som feks de tykke. Det er vel ikke straffbart å påpeke det, noen later til og med å ikke ha fått det med seg selv at de ER tykke.

Så deilig og tilfredsstillende det må være for deg, å sitte og peke nese, da!

Tenk å veie for mye og likevel være fornøyd? Men så har vi heldigvis slike som deg. Du vet å fortelle dem HVA de virkelig ER!

Det er sunnere å være veltrent og overvektig enn å være tynn og stillesittende. Og det er ingen selvmotsigelse at man kan være fornøyd med og glad i kroppen sin selv om den er tyngre enn tabellene anbefaler.

Mange kler å være frodige. Dessuten er det ikke sikkert man har så fin kropp selv om målene stemmer med "idealet".

Hvor fornøyd man er henger sammen med selvbildet, og noen blir aldri fornøyd uansett hvor fine andre synes at de er.

Dette er altså veldig relativt. Dessuten er det en smaksak hva som er pent.

Samtidig, hvis man er så overvektig at det er helseskadelig, kan misnøyen være en motivasjonsfaktor for å gjøre noe med problemet. Da mener jeg ikke at man bør hate kroppen sin og synet av seg selv, men man bør på den annen side ikke akseptere overvekten, man bør gå til kamp mot den.

For en del er dette en meget vanskelig kamp. Det er ikke "bare" å spise mindre og trene mere. Mange trener mye i utgangspunktet, men har likevel lagt på seg.

Jeg leste en artikkel i et ukeblad om en kvinne som levde sunt på alle måter, men som samtidig unnet seg god mat og drikke. Og hun trente mye. Men hun hadde lett for å legge på seg og vanskelig for å gå ned.

Så hun hadde tatt et valg: Heller overvektig enn et liv i evig slit og forsakelse for å bli/holde seg slank. Hva er vitsen med å leve hvis man aldri skal kose seg?

Og vel å merke: Hun trente mye, og var i god form på alle måter.

Vi skal heller ikke glemme at det er sunt å nyte livet. Å gå rundt med konstant dårlig samvittighet og selvbebreidelse er så avgjort ikke sunt for helsen.

Kjempegodt og velbalansert innlegg, Babette. Da er det vel egentlig ikke noe mer å si om den saken?

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...