Gå til innhold

Formiddag eller ettermiddag?

Anbefalte innlegg

Min kjære og jeg har en liten diskusjon gående om til hvilket klokkeslett formiddagen er over og ettermiddagen begynner. Han mener at ettermiddagen begynner klokken 12, mens jeg mener at det er formiddag fra 11-14, og etter 14 er det ettermiddag. Hva mener dere? Er det noen generell definisjon på formiddag og ettermiddag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256066-formiddag-eller-ettermiddag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Formelt sett så begynner "ettermiddagen" etter middag - eller etter midt-på-dagen som det betyr - altså klokken 12.

Slik blir begrepet brukt i radioen for eksempel. De sier "god ettermiddag" 12.03...

Men folk flest opererer nok med samme definisjon som deg.

Ja, dette er det klare regler for - noe annet er at de fleste bruker begrepene feil.

Formiddagen er fram til 12.00, da begynner ettermiddagen.

For øvrig varer ettermiddagen til kl. 18.00, da er det kveld frem til kl. 24.00 når natta begynner. Så er det natt frem til kl. 06.00 - selv om de fleste vil si "kl. 5 om morgenen". Morgenen begynner derimot kl. 06.00 og varer til 09.00. Og så er det altså formiddag frem til kl. 12.00.

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving):

formiddag formiddag (av I *for-) tid fra frokost til klokka 12 el. til middag i morgen f- / søndag f- / utpå f-en

ettermiddag ~middag tidsrom fra klokka 12 eller middag til kveld i e- / om e-en / torsdag e-

Annonse

Ja, dette er det klare regler for - noe annet er at de fleste bruker begrepene feil.

For øvrig varer ettermiddagen til kl. 18.00, da er det kveld frem til kl. 24.00 når natta begynner. Så er det natt frem til kl. 06.00 - selv om de fleste vil si "kl. 5 om morgenen". Morgenen begynner derimot kl. 06.00 og varer til 09.00. Og så er det altså formiddag frem til kl. 12.00.

OK, eg har lurt på grensene for morgon, formiddag, kveld osv også. Men dette var jo ganske grei inndeling. Heilt sikker på at det stemmer?

Ja ha, og hvor står disse "klare reglene" da? Og hvem har bestemt dem?

Jeg tenker som så at dette kan ikke noen definere for alle anre.

Annonse

Veldig enkelt. Middag = Midt På Dagen, dvs kl 12.00

Formiddagen er før 12, ettermiddagen er etter 12.

Strengt tatt.

Men når begynner formiddagen, og når tar ettermiddagen slutt? ;-)

Morgen fra 06-09.

Formiddag fra 09-12.

Ettermiddag fra 12-18.

Kveld fra 18-24.

Natt fra 24-06.

OK, eg har lurt på grensene for morgon, formiddag, kveld osv også. Men dette var jo ganske grei inndeling. Heilt sikker på at det stemmer?

Ja, jeg er sikker på at det stemmer, og like sikker på at veldig mange sier formiddag om kl. 13. Neste spørsmål kan da være om hva som er riktig/feil avhenger av hva folk sier. Stadig vekk sier og skriver folk "en muffins" - selv om dette kan sammenliknes med å si "et epler".

Ble for øvrig obs. på inndeling av døgnet da jeg hadde en engelsk foreleser. Kl. 12.15 ønsket han oss alltid "Good afternoon" - selv om mange av oss studentene akkurat hadde fått opp øya.

Gjest Kitty Cat 82

Vel, definisjonen er vel formiddag frem til kl 12 og ettermiddag fra 13 til 18, etter kl 18 er det kveld, og jeg tror at natten begynner kl 22 eller kl 23.

Men jeg tenker på formiddag frem til kl 14 egentlig, og så ettermiddag i tretiden og utover. Kvelden min begynner vel i syvtiden. Formiddag er tiden frem til en begynner å tenke på middagen, og de tankene kommer når det er et par timer siden lunsj... He he...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...