Gå til innhold

Olav VI statuens skjebne - parodien på saksbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først så har Oslo kommune konkurranse, så velger de ingen av forslagene, overlater til en kunstner å lage en.

Så ser de på utkastet og drar på befaring. Så sier noen at kongen hilser slik som Mussolini og Hitler. Dermed får de kalde føtter, etter det er alt galt med statuen.

Jeg har sett kongen hilse slik, med dreiende håndledd og hevet arm. Jeg har aldri forbundet det med noe annet enn kongen. Hvem var det som fant på at kongen hilser på fascistvis? De må ha det jævlig vondt og kaotisk inni seg?

Når parodien er et faktisk tilfelle, så er det greit at kunstneren selger 20 til andre kommuner.

Da kan de stå til spott og spe i hele Norge. Men det var ikke det statuen skulle symbolisere.

Skrevet

Jeg synes Oslo kommunes behandling av denne saken har vært ytterst pinlig.

Skrevet

Forørvig er det Olav den FEMTE. Olav den sjette kommer i tidligste fall etter Ingrid Alexandra, hvis kongedømmet fortsatt består da! ;-)

Skrevet

Forørvig er det Olav den FEMTE. Olav den sjette kommer i tidligste fall etter Ingrid Alexandra, hvis kongedømmet fortsatt består da! ;-)

Bare en skrivefeil, ikke bli engstelig, du har ikke gått glipp av noe.

Håper ikke en skrivefeil blir avgjørende for denne saken.

Skrevet

Bare en skrivefeil, ikke bli engstelig, du har ikke gått glipp av noe.

Håper ikke en skrivefeil blir avgjørende for denne saken.

Avgjørende for antall svar på dol eller avgjørende for Diffen? ;-)

Skrevet

Pga desperat forvirring bringer jeg her korrekt overskrift.

Skrevet

Jeg synes statuen er fin, jeg.

Eneste er at jeg ikke husker at Kong Olav hadde så jævla store hender.

Skrevet

Hvis du ser på statuen av kong haakon, ser du at han hadde veldig store føtter. Ligger vel til familien det der.

Skrevet

Hvis du ser på statuen av kong haakon, ser du at han hadde veldig store føtter. Ligger vel til familien det der.

Hva blir det neste? Statuen av Kong Håkon Magnus med ekstremt stor pikk?

Men for ikke å ødelegge tråden: Kunst er kunst. Og statuen av Kong Olav er fin.

Skrevet

Jeg er glad for at det ikke blir denne statuen, for den har møtt massiv motstand blant folk, og jeg deler kritikken.

Den vekker unektelig assosiasjoner til heil-hitler hilsenen, samt at det ser ut som han har masse patroner eller små raketter rundt livet.

Når det er sagt, syns jeg de burde gitt kunstneren beskjed mye tidligere. Dessuten burde han ha levert et utkast/liten kopi først (vet ikke om han gjorde det), som de så burde ha forkastet.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Eg såg bilde av statuen akkurat nå. Huff, den var kjempe stygg! Eg er totalt enig med Oslo Kommune om dette vedtaket.

Det er ikke slik eg husker Kong Olav iallefall!!

De burde heller fått frem det folkelige og koselige preget som han viste. Myyyye bedre!!!

Skrevet

He-he.

Det er nok symbolikk. De eldre har sett han på mange flere bilder enn oss yngre. Den dreiende og løftede hånda var varemerke. Store hender er også et symbol for trygghet.

Skrevet

Jeg er glad for at det ikke blir denne statuen, for den har møtt massiv motstand blant folk, og jeg deler kritikken.

Den vekker unektelig assosiasjoner til heil-hitler hilsenen, samt at det ser ut som han har masse patroner eller små raketter rundt livet.

Når det er sagt, syns jeg de burde gitt kunstneren beskjed mye tidligere. Dessuten burde han ha levert et utkast/liten kopi først (vet ikke om han gjorde det), som de så burde ha forkastet.

De har fått både små modeller og en full størrelse satt opp på stedet. Og de har vært i Italia for å se på at den ble laget. Øverste delen hugges ut først, så hånda, hodet, torsoen og mange av "rakettene" var ferdige.

Det som drepte saken var noen som lanserte fascisthilsenen. Og plustelig var alt galt, så kom rakkettideen og at han var høyreist over "folket" og så at ansiktet ikke var livaktig. Ansikt med mye detaljer i granitt er ikke enkelt og blir ikke pent.

De kunne holdt seg for gode til å fornærme den døde kongen. Det var slik han hilste folket. Ingen protesterte på det da han levde. De kunne tatt det opp da han var i live, ikke angripe og sverte en død mann.

Skrevet

Eg såg bilde av statuen akkurat nå. Huff, den var kjempe stygg! Eg er totalt enig med Oslo Kommune om dette vedtaket.

Det er ikke slik eg husker Kong Olav iallefall!!

De burde heller fått frem det folkelige og koselige preget som han viste. Myyyye bedre!!!

Synd at et titall kommuner nå tilbyr seg å kjøpe og sette opp statuen.

Hvis det er slik kongen hilste, så sier de implisitt at kongen hilste med fascisthilsen.

Skrevet

Statuen av kong Haakon VII er også ekstremt lang og tynn. Han VAR lang og tynn, barna husket han slik. Med lang frakk og hatten i hånda.

http://www.pbase.com/al309/image/44192849

Skrevet

Jge syns statuen er fin, og at Oslo kommune har drete på draget her. Om man skal se fascistiske tendenser i denne hånda så bør man iallefall avskaffe kongedømmet for de hilser jo sånn. Hånda er åpen og ikke lukket. Fin statue! Og jeg er glad for at Trondheim er en av kommunene som er villige til å kjøpe den.

Skrevet

Jge syns statuen er fin, og at Oslo kommune har drete på draget her. Om man skal se fascistiske tendenser i denne hånda så bør man iallefall avskaffe kongedømmet for de hilser jo sånn. Hånda er åpen og ikke lukket. Fin statue! Og jeg er glad for at Trondheim er en av kommunene som er villige til å kjøpe den.

Fascister holder ikke bare hånda opp i lufta.

Det blir som Per Grynt sa: Mor Åse kan ikke fly. Steinen kan ikke fly Ergo må mor Åse være en sten.

Statuen/kongen og Mussolini hadde ikke mer felles enn at de begge hadde en arm.

Statuen er ikke fascistisk pga den hånda, men pga maktsyke mennesker som ikke går av veien for å tråkke på en død folkekonge eller to. Men det kan vise seg å være et tveegget sverd.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Fascister holder ikke bare hånda opp i lufta.

Det blir som Per Grynt sa: Mor Åse kan ikke fly. Steinen kan ikke fly Ergo må mor Åse være en sten.

Statuen/kongen og Mussolini hadde ikke mer felles enn at de begge hadde en arm.

Statuen er ikke fascistisk pga den hånda, men pga maktsyke mennesker som ikke går av veien for å tråkke på en død folkekonge eller to. Men det kan vise seg å være et tveegget sverd.

Det var ikke Peer Gynt, men Erasmus Montanus som sa det med stenen om mor Nille. :)

Skrevet

Det var ikke Peer Gynt, men Erasmus Montanus som sa det med stenen om mor Nille. :)

Av Bjørnstjerne Ibsen?

Skrevet

En syllogisme, litt for enkle slutninger for enkle mennesker. Aristoteles. En and flyter og tre flyter, derfor må ender være laget av tre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...