Gå til innhold

Jul og ensomhet

Gjest Trist og lei meg i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt et veldig tøft år, et enormt tøft samlivsbrudd og klarte endelig å se lyst på livet og traff etter hvert også en ny mann som jeg hadde en liten affære med - og selvsagt ble jeg veldig forelska for så å bli dumpa - han har ikke sagt noe, bare kuttet all kontakt helt uten videre.

Og nå nærmer det seg jul med stormskritt. Etter samlivsbruddet har jeg kommet veldig dårlig ut økonomisk og er derfor nødt til å leve på mastercard frem til over nyttår når jeg kan tjene penger igjen (jeg er student). Alle vennene mine har samboere og er veldig lykkelige sånn sett. Tidligere har jeg hatt god råd og alltid elsket julen fordi jeg har kjøpt masse fine gaver til folk rundt meg, noe jeg er veldig glad i. Ikke nødvendigvis dyre gaver, men følte jeg hadde muligheten til det hvis jeg ville.

Og nå har jeg altså veldig tynn økonomi. I tillegg til å føle meg veldig ensom, på tross av mange venner. Jeg blir mer og mer lei meg og ensom for hver dag som går.

Jeg har ikke råd til noen pakker i år. Ikke til noen. Det føles veldig ekkelt og jeg har ikke lyst til å ha noen jul i det hele tatt. Men samtidig er det veldig koselig og betyr mye for meg det med tradisjonene innen familien, så jeg skal være med på juleselskap.

Alle forstår selvsagt situasjonen min og forventer ingen gaver, men likevel..

Jeg har det ikke så kult om dagen. Forsøker å fylle dagene med mye venner og mye å gjøre, men straks jeg er alene tenker jeg sånn på hvorfor min nye "flamme" bare kuttet kontakten så plutselig uten å si noe, lurer på underliggende årsaker til at samboerskapet endte med utroskap fra annen parts side, lurer på fremtiden, tenker og uroer meg over økonomien... Kort sagt tenker jeg mye for tiden og føler meg utrolig alene.

Vet ikke helt hva jeg vil med det innlegget her, men hvis noen har noen gode ord til meg så setter jeg pris på det.

Skrevet

Uff, håper at alt ordner seg til det beste, og at du like etter jul får tilbud om en feit jobb!

Skrevet

*klem* om du vil ha :)

Du har hatt en tøff tid og det er klart man blir litt deppa etter et samlivsbrudd, spesielt hvor samboeren var utro. Når du i tillegg blir dumpet av en ny flamme, så går det på selvtilliten løs. Men du? Dette vet du sikkert, men jeg skal si det igjen: Dette var deres ansvar. Ikke ditt. Du har ikke tatt valgene for de og det er ingenting galt med deg.

Ang. julegaver, så synes jeg du skal lage noe. For eksempel:

- Bake julekaker og gi bort.

- Lage et hjemmelaget kort og skrive noe fint og personlig inni.

- Tegne/male noe (om du har talent for slikt).

- Hjemmelaget kokebok om du er glad i å lage mat.

- Klippekort på koselige ting eller tjenester.

Du kommer sikkert på flere ideer selv :)

Skrevet

Jula er en tøff tid for mange.

Du får se positivt på det: Du mangler cash men har familie og venner.

Svært mange andre har cash men mangler venner og familie.

De sliter nok mer enn deg når halve landet fråtser i nåtidens kjøpehysteri.

Gjest i kveld, nei takk. klem
Skrevet

Hei.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Er i en litt lignende situasjon. Men selv er jeg student uten stipend og matercard.Det er tøft!

Jeg har så lyst til å kjøpe flotte julegaver til venner og familie, da spesielt til f.eks mine foreldre, som har hjulpet meg og støttet meg så enormt mye økonomisk. Men jeg har jo ikke råd. Jeg har heller ikke mye tid sånn at jeg kunne lagt sjel og hjerte i hjemmelagde gaver, for det skal leses til eksamen og jobbes for å klare å betale reisa hjem til jul.

Vet ikke helt hvilke trøstende ord jeg kan skrive her til deg, fordi jeg kunne trengt noen selv. Ville bare skrive at jeg forstår litt hvordan du har det, og at du ikke er alene om å ha det sånn før jul nå.

Håper det går bra med deg.

Skrevet

Veldig bra skrevet, SDD.

:-)

Skrevet

Du gjør rett i å snakke med noen, nå oss. Men jeg vil også si at det er lett å tre inn i en dårlig sirkel nå.. Utrykkene her har du sikkert hørt "du blir hva du spiser" "Det blir det du tenker"

Jeg vil anbefale deg å gjøre alt som står i din makt for at du ikke glir lengre ned i en depresjon. Du tjener snart penger igjen sier du, hva med å gjøre et forsøk på en liten midlertidig jobb? Ring vikarbyrå?

Hold på vennene dine. Vil de spandere noe, så ta imot. Du er enda den gode venninnen de har hatt, ikke glem det. Du kan være den samme for dem selv om du ikke har penger for tiden.

Julen kan bli bra, det må du tenke. Hva med å hjelpe familie og venner med bakst? Det er en fin gave i seg selv. Medfølelse og omsorg for andre kan også gi deg glede vet du!

Ikke tenk så mye på forhold akkurat nå. Se fremover, ikke bakover. Finn styrken din, tenk positivt. Kom deg ut, om ikke annet for å gå deg en tur i det minste. Ta deg i å tenke negativt. Nekt deg selv triste tanker i ensomhet. Ta imot støtte fra dine rundt deg, tøm hodets tanker når du snakker med din mest fortrolige venninne. Jeg håper og tror at dette går bra. Ikke sant? Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Er i en litt lignende situasjon. Men selv er jeg student uten stipend og matercard.Det er tøft!

Jeg har så lyst til å kjøpe flotte julegaver til venner og familie, da spesielt til f.eks mine foreldre, som har hjulpet meg og støttet meg så enormt mye økonomisk. Men jeg har jo ikke råd. Jeg har heller ikke mye tid sånn at jeg kunne lagt sjel og hjerte i hjemmelagde gaver, for det skal leses til eksamen og jobbes for å klare å betale reisa hjem til jul.

Vet ikke helt hvilke trøstende ord jeg kan skrive her til deg, fordi jeg kunne trengt noen selv. Ville bare skrive at jeg forstår litt hvordan du har det, og at du ikke er alene om å ha det sånn før jul nå.

hvis en i familien min hadde hatt det vanskelig en jul, ville jeg gjerne gitt h*n gave, men jeg ville ikke hatt noe tilbake. Da ville jeg bare fått dårlig samvittighet. Selv om du hadde hatt mastercard, så hadde jeg ønsket at du ikke brukte det på gaver, det er ikke lurt å bruke penger man ikke har. Det viktigste i julen er tross alt ikke gavene, selv om jeg forstår at dette er vanskelig får dere å tenke nå. Håper dere klarer å ha det hyggelig sammen med familie og venner i julen

Skrevet

hvis en i familien min hadde hatt det vanskelig en jul, ville jeg gjerne gitt h*n gave, men jeg ville ikke hatt noe tilbake. Da ville jeg bare fått dårlig samvittighet. Selv om du hadde hatt mastercard, så hadde jeg ønsket at du ikke brukte det på gaver, det er ikke lurt å bruke penger man ikke har. Det viktigste i julen er tross alt ikke gavene, selv om jeg forstår at dette er vanskelig får dere å tenke nå. Håper dere klarer å ha det hyggelig sammen med familie og venner i julen

Enig med deg ang. gaver!!!

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg forstår du synes det er tøft alt du har gått gjennom. Hvis du ikke hadde syns dette var vanskelig så hadde du vært helt unormal.

Jeg tror ikke det hadde noe med deg å gjøre at din nye såkalte flamme bare kutta kontakta. Jeg synes det høres ut som det hadde mer med han å gjøre. Hvilken voksen mann gjør slikt da? Han må jo være helt redusert i topplokket hva sosial intelligens angår.

Var du sammen med han lenge?

Jeg syns du høres ut som en person som legger for mye av din livslykke i et parforhold. Husk at du først og fremst må være din egen lykkesmed. All lykke ligger ikke i et kjærlihetsforhold med en mann. Selv om den typen forhold kan være veldig givende.

Jeg er også singel nå og har vært det noe måneder. Jeg var sammen med en mann i flere år. Og ja... det har vært tøft selv om det var best for oss begge å gjøre det slutt. Men jeg har kommet frem til en viktig sak. Det viktigeste forholdet jeg har i livet er det jeg har til meg selv. Forstår du hva jeg mener?

Ikke mist håpet. Og husk julen skal ikke handle om bare gaver og det som har med penger å gjøre. Det er dyrt å være student, det har alle forståelse for. Prøv å ikke legg disse tankene som en ekstra byrde på det selv.

Det _vil_ gå bra med deg! Du må bare samarbeide med deg selv litt mer.

Og husk. Det fins menn der ute som er noen digre dritter. Og så finnes det mange som ikke er det. Om en mann har vært en idiot så handler det ikke om deg. Det er et valg som han tok. Utroskap er et valg. Et feigt og egoistisk valg. Og det han nye flammen din gjorde også var et valg som var umodent og også egoistisk.

Lykke til da. Og prøv å tenk positivt. Det kan bli en vane til slutt;o)

ikke fast nick
Skrevet

Men alle gaver behøver da ikke være fine, dyre pakker?

Du kan jo gi tid! Har du venner som har barn, kan du tilby dem barnepass x antall timer i løpet av neste år.

Har de stor gårdsplass og trenger hjelp med snømåking, (eller plenklipp i hagen om sommeren), kan du gi dem tilbud om hjelp med dette.

Har du kunnskaper om et emne som noen kunne trenge nytte av (f.eks. innen data), så gi gjerne undervisningstid.

Jeg har også dårlig økonomi, men siden jeg er hobbymusiker og brukbart flink om jeg får si det selv :-), så lager jeg cd-plater av det jeg spiller og gir bort til jul.

Kanskje du kunne finne en organisasjon som trenger litt ekstra hjelp i julen? Frelsesarmeen, Røde Kors etc. kan sikkert trenge et par ekstra hender. Det er mange måter å få til en god jul med mening, og så slipper du å sitte alene!

Skrevet

Jeg vet også hvordan det er å sitte alene på julaften, men det har vært selvvalgt og derfor ikke så tungt.

Likevel frir jeg meg ikke fra at 1. juledag er en god dag forda er det 1 år til neste gang.

Gjest et annet alternativ
Skrevet

En jul jeg hadde ikke så god råd, ga jeg kr 100 for hver person til en konto for et godt formål (det ble jo litt penger likevel da, men mindre enn om jeg hadde kjøpt gaver). Jeg kunne jo alternativt ha valgt å gitt en samlet sum på feks 1000 kr. Så fikk hver person et julekort av meg der det sto at denne julen valgte jeg en annerledes vri på gavene, og hadde gitt 100 kr fra hver til sånn og sånn...

De ble faktisk glade for gaven!

Skrevet

*klem* om du vil ha :)

Du har hatt en tøff tid og det er klart man blir litt deppa etter et samlivsbrudd, spesielt hvor samboeren var utro. Når du i tillegg blir dumpet av en ny flamme, så går det på selvtilliten løs. Men du? Dette vet du sikkert, men jeg skal si det igjen: Dette var deres ansvar. Ikke ditt. Du har ikke tatt valgene for de og det er ingenting galt med deg.

Ang. julegaver, så synes jeg du skal lage noe. For eksempel:

- Bake julekaker og gi bort.

- Lage et hjemmelaget kort og skrive noe fint og personlig inni.

- Tegne/male noe (om du har talent for slikt).

- Hjemmelaget kokebok om du er glad i å lage mat.

- Klippekort på koselige ting eller tjenester.

Du kommer sikkert på flere ideer selv :)

Takk for det :-)

Det var et godt råd det å lage noe, skal se om jeg kan få til det.

Føler bare at alt sklir ut her jeg.. Endte opp med masse gjeld til xsamboer som jeg ikke hadde andre måter å komme meg ut av enn ved å ta ut av mastercard, og jeg sliter med de mnd avdragene på dette.

Skrevet

Du har nok rett i det du sier, men det er litt vanskelig å klare å fokusere på de positive tingene om dagen, selv om jeg virkelig prøver så godt jeg kan

Skrevet

Hei.

Tusen takk for det:-)

Klem til deg og

Skrevet

Du gjør rett i å snakke med noen, nå oss. Men jeg vil også si at det er lett å tre inn i en dårlig sirkel nå.. Utrykkene her har du sikkert hørt "du blir hva du spiser" "Det blir det du tenker"

Jeg vil anbefale deg å gjøre alt som står i din makt for at du ikke glir lengre ned i en depresjon. Du tjener snart penger igjen sier du, hva med å gjøre et forsøk på en liten midlertidig jobb? Ring vikarbyrå?

Hold på vennene dine. Vil de spandere noe, så ta imot. Du er enda den gode venninnen de har hatt, ikke glem det. Du kan være den samme for dem selv om du ikke har penger for tiden.

Julen kan bli bra, det må du tenke. Hva med å hjelpe familie og venner med bakst? Det er en fin gave i seg selv. Medfølelse og omsorg for andre kan også gi deg glede vet du!

Ikke tenk så mye på forhold akkurat nå. Se fremover, ikke bakover. Finn styrken din, tenk positivt. Kom deg ut, om ikke annet for å gå deg en tur i det minste. Ta deg i å tenke negativt. Nekt deg selv triste tanker i ensomhet. Ta imot støtte fra dine rundt deg, tøm hodets tanker når du snakker med din mest fortrolige venninne. Jeg håper og tror at dette går bra. Ikke sant? Lykke til!

Jeg kan ikke jobbe før neste år pga inntektsgrensa til lånekassen

Skrevet

Jeg forstår du synes det er tøft alt du har gått gjennom. Hvis du ikke hadde syns dette var vanskelig så hadde du vært helt unormal.

Jeg tror ikke det hadde noe med deg å gjøre at din nye såkalte flamme bare kutta kontakta. Jeg synes det høres ut som det hadde mer med han å gjøre. Hvilken voksen mann gjør slikt da? Han må jo være helt redusert i topplokket hva sosial intelligens angår.

Var du sammen med han lenge?

Jeg syns du høres ut som en person som legger for mye av din livslykke i et parforhold. Husk at du først og fremst må være din egen lykkesmed. All lykke ligger ikke i et kjærlihetsforhold med en mann. Selv om den typen forhold kan være veldig givende.

Jeg er også singel nå og har vært det noe måneder. Jeg var sammen med en mann i flere år. Og ja... det har vært tøft selv om det var best for oss begge å gjøre det slutt. Men jeg har kommet frem til en viktig sak. Det viktigeste forholdet jeg har i livet er det jeg har til meg selv. Forstår du hva jeg mener?

Ikke mist håpet. Og husk julen skal ikke handle om bare gaver og det som har med penger å gjøre. Det er dyrt å være student, det har alle forståelse for. Prøv å ikke legg disse tankene som en ekstra byrde på det selv.

Det _vil_ gå bra med deg! Du må bare samarbeide med deg selv litt mer.

Og husk. Det fins menn der ute som er noen digre dritter. Og så finnes det mange som ikke er det. Om en mann har vært en idiot så handler det ikke om deg. Det er et valg som han tok. Utroskap er et valg. Et feigt og egoistisk valg. Og det han nye flammen din gjorde også var et valg som var umodent og også egoistisk.

Lykke til da. Og prøv å tenk positivt. Det kan bli en vane til slutt;o)

Tusen takk for gode, varmende ord!

Gjest et forslag til deg
Skrevet

Hva med å hjelpe frivillighetssentralen den dagen, eller hjelpe til på et sykehjem?

Skrevet

Sender deg en klem, jeg! Og noen råd;

Ikke kjøp julegaver til folk når du ikke har penger - gi dem "gavekort" på barnepass eller lufteturer med bikkja deres og tegn noen fine kort istedet. Alle forstår hvordan det er å være blakk - ikke rot det til med mer mastercardgjeld.

Bruk dagene til å være sammen med venner og familie - og forsøk å muntre deg selv opp litt. Snart snur sola, du får nye penger fra lånekassa, plutselig treffer du en ny flott fyr som fortjener akkurat DEG fordi du er deg:-) En sånn fyr som bare dumper deg uten å tørre å si noe er ikke verdt å sørge over. Du er verdt mye mer enn å bruke ressurser på ham, sant?

Her kommer klemmen; *klemmer*

Stå på studenten - det kommer lysere tider.

!!!! :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...