Gjest Elaro Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg lurer på om det er noen som kan svare meg på følgende spm: Jeg har lyst til å opprette sparekonto for mine to små gutter. Men lurer på om det kan ha innvirkning på om de får stipend eller ikke når den tid kommer at det blir aktuelt. Har hørt rykter om at barnas bankinnskudd kan spille en rolle for tildeling av stipend. Noen som kan reglene? 0 Siter
meg__123! Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 tror ikke det har noe å si.. tror det er inntekten til barnet og foreldrene som teller.. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 En side jeg fant ved et lite google-søk. Ser ut som om det er mange nyttige tips her. Bl a står det at formue over kr 189 000 kan redusere stipend. http://www.lofavor.no/lof/id/3416 0 Siter
fresja Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg søkte på spare til barn og fikk mange treff. Et sted stod det at barnet måtte ha 189.000 i formue før det gikk ut over lån/stipend. Man kan også spare i akskjefond. Mange sider drøfter ulemper/fordeler ved å spare i barnas navn eller foreldrenes navn. 0 Siter
Speak Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Synes det er to ting å tenke på her. Det ene er om de senere kan få stipend. Da er det ikke snakk om små bankinnskudd. Ser under at de nevner 189.000,-, og det stemmer sikkert. Det andre er at når ungene blir 18 så kan de bruke pengene fritt. Er det OK? Vi sparer i mitt navn, så får ungene det når VI bestemmer at de skal få det. 0 Siter
Gyda Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Synes det er to ting å tenke på her. Det ene er om de senere kan få stipend. Da er det ikke snakk om små bankinnskudd. Ser under at de nevner 189.000,-, og det stemmer sikkert. Det andre er at når ungene blir 18 så kan de bruke pengene fritt. Er det OK? Vi sparer i mitt navn, så får ungene det når VI bestemmer at de skal få det. Og så er det en ting til. Når beløpet overstiger 75 000 kr blir overformynderiet koblet inn og tar over "råderetten" over pengene fra foreldrene. 0 Siter
Speak Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Og så er det en ting til. Når beløpet overstiger 75 000 kr blir overformynderiet koblet inn og tar over "råderetten" over pengene fra foreldrene. DET glemte jeg helt ja. Men i praksis har jeg ikke hørt at det skjer:-) 0 Siter
fugazi Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Og så er det en ting til. Når beløpet overstiger 75 000 kr blir overformynderiet koblet inn og tar over "råderetten" over pengene fra foreldrene. Det skjer vel bare HVIS de kommer over pengene? Og man har vel ikke noe logpålagt krav om det må rapporteres inn? Skjønt, det er jo en viss risiko å ta 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det skjer vel bare HVIS de kommer over pengene? Og man har vel ikke noe logpålagt krav om det må rapporteres inn? Skjønt, det er jo en viss risiko å ta Og hvordan skulle du unngå det? Bankene sender jo inn årsoppgaver til myndighetene hvert år. 0 Siter
Gjest Mummiel Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Foreldrene sparte mye til meg og brødrene mine, men vi fikk ikke kontoer i våre navn. For som en i banken sa til pappa: "Du vet aldri hvilke barn du får. Det hadde vært veldig dumt om de ble alkoholikere eller narkomane og plutselig hadde 500.000 til odel og eie den dagen de blir 18". Spar på dere egen konto og overfør heller litt og litt til barnas konto når de blir så store at de trenger egne penger. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 DET glemte jeg helt ja. Men i praksis har jeg ikke hørt at det skjer:-) Det var en sak i nyhetene for et par år siden der noen foreldre (besteforeldre??) hadde kjøpt lodd og ført opp barnas navn på loddseddelen. Et lite barn vant en bil, og overformynderiet kom på banen og skulle hindre familien i å bruke bilen, fordi det var barnets eiendom. Tror saken løste seg, men det er egentlig et godt bevis på at man ikke burde sette opp små barn på slike loddsedler... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det var en sak i nyhetene for et par år siden der noen foreldre (besteforeldre??) hadde kjøpt lodd og ført opp barnas navn på loddseddelen. Et lite barn vant en bil, og overformynderiet kom på banen og skulle hindre familien i å bruke bilen, fordi det var barnets eiendom. Tror saken løste seg, men det er egentlig et godt bevis på at man ikke burde sette opp små barn på slike loddsedler... Ja, det er mange som kjøper flaxlodd og sånt i julegave/adventsgave til unger/ungdommer... Jeg lurer på hva de gjør hvis en av ungene i en ungeflokk vinner 500.000, jeg. Det kan sikkert bli opptakten til en gedigen familiekrangel... 0 Siter
Speak Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det var en sak i nyhetene for et par år siden der noen foreldre (besteforeldre??) hadde kjøpt lodd og ført opp barnas navn på loddseddelen. Et lite barn vant en bil, og overformynderiet kom på banen og skulle hindre familien i å bruke bilen, fordi det var barnets eiendom. Tror saken løste seg, men det er egentlig et godt bevis på at man ikke burde sette opp små barn på slike loddsedler... Synes jo at det er litt kult at et barn vinner en bil da. Den kan jo også bare selges, så det er vel ikke noe stort problem:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Synes jo at det er litt kult at et barn vinner en bil da. Den kan jo også bare selges, så det er vel ikke noe stort problem:-) Hvis overformynderiet blander seg inn, er det ikke så kult... Og hvis det er søsken,- hva da? Ha en avtale i forkant at det skal deles i tilfelle gevinst? 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Synes jo at det er litt kult at et barn vinner en bil da. Den kan jo også bare selges, så det er vel ikke noe stort problem:-) Som Katt-ja sier så er det ikke kult hvis overformynderiet kommer inn og beslaglegger bilen til barnet fyller 18 år!! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Ja, det er mange som kjøper flaxlodd og sånt i julegave/adventsgave til unger/ungdommer... Jeg lurer på hva de gjør hvis en av ungene i en ungeflokk vinner 500.000, jeg. Det kan sikkert bli opptakten til en gedigen familiekrangel... Ja, huff! Jeg husker vi alle niesene og nevøene til en tante fikk ett flax-lodd hver et år, men da var vi alle minst 25 år gamle og hadde hver vår husholdning. Verre hvis vi hadde vært hjemmeboende og den ene søstra vinner 20 kr og den andre 500 000...;-) Føles helt klart urettferdig all den tid det var rene tilfeldigheten som gjorde at akkurat hun fikk vinnerloddet. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ikke dele premiene med søstrene mine. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Ja, huff! Jeg husker vi alle niesene og nevøene til en tante fikk ett flax-lodd hver et år, men da var vi alle minst 25 år gamle og hadde hver vår husholdning. Verre hvis vi hadde vært hjemmeboende og den ene søstra vinner 20 kr og den andre 500 000...;-) Føles helt klart urettferdig all den tid det var rene tilfeldigheten som gjorde at akkurat hun fikk vinnerloddet. Hadde det vært meg, hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ikke dele premiene med søstrene mine. Ja, det ville jo vært det logiske,- å dele med søsknene...men man vet aldri hva som dukker opp hos folk når det gjelder penger... Det har vel mange familier erfart når arv skal gjøres opp Fooresten, når det gjelder flaxlodd etc. i julegave,- tenk når besteforeldre gir det til sine 12 barnebarn, og en vinner... Skal dette barnebarnet dele med alle søskenbarna sine? Kun søsknene? Dilemma... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.