Gå til innhold

Hvor mye tid bruker dere på hunden deres?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmålstegn i dag
Skrevet

Dere som har hund, hvor mye tid bruker dere på denne? Og hvor mye styrer hunden livet deres? Dvs at dere ikke kan dra bort pga hunden osv.

Skrevet

Mye tid? Den er alene om dagen når vi er på skole og jobb, men da sover hun. De dagene jeg er hjemme på dagtid, bryr hun seg lite om meg og vil bare sove.

Jeg er hjemme igjen i 15tiden og går da en lang tur med henne. Så jogger samboeren en tur med henne på kvelden. Som regel blir jeg med da også.

Så vi bruker jo mye tid sammen med henne, og de hender man må si nei til ting fordi det ofte er vanskelig å få noen til å passe henne og vi orker ikke ha henne på kennel bare for en helg. De gangene vi har vært lengre borte, har hun vært på kennel noen ganger (og har trivdes veldig godt) og hos venner/familie andre ganger.

Men det krever MYE å ha hund, spesielt når de er valper og man bør ikke skaffe seg en om man tror man ikke har tid til den. For de krever mye, men de gir også så utrolig mye glede tilbake.

Gjest retriever-eier
Skrevet

Samboeren min pleier å gå/løpe en tur med hunden ca 1t før jobb. Jeg går ca 1t min etter jobb. Om kvelden går vi en liten tur, ca 10-15 min. I helgene går vi gjerne 1,5 t lørdag og søndag.

Det går perioder der det blir mindre tur enn denne, f.eks hvis vi er syke o.l. Men vi forsøker å holde oss til denne "planen" det er godt både for oss og hunden :-)

Vi er mer bundet nå når vi har hund. Vi kan ikke være like spontane og gå ut etter jobb, eller plutselig ta en helg i London. Men det gjør ingenting for vi får så mye glede av hunden!

Hvis vi reiser på ferie i Norge er hunden med, gjerne fjellturer osv. Drar vi utenlands må den være på kennel. (hvis ingen kan passe den da)

Gjest hundeeiere
Skrevet

Fikk hund for ett år siden og har forandret livsstilen min mye. Er mer hjemme, og må avlyse mye sosiale sammenkomster. Men jeg er også flink å ta med meg hunden så langt det lar seg gjøre. Jeg ofret mye for hunden, men har fått igjen mye også. Hun er grunnen til at jeg er blitt kjent i nabolaget, og kommet meg ut på tur. Jeg har blitt kjent med andre turgåere og får i helgene mange flotte naturopplevelser med venner, som jeg aldri ville ha blitt kjent med hadde det ikke vært for hunden.

Men, til sommeren vil jeg hjem på ferie, og da må det tas fly. Det er her jeg og samboeren er uenig. Han vil ikke påføre unødvendig stress for hunden med å putte henne i bur, omgitt av fremmede. Jeg ser på dette som enest mulighet for oss å kunne feriere sammen. Dette er et stort dilemma for oss.

Skrevet

Jeg og venninna mi tar hundene ut på morgenen ca.3 timer,da får de løpe løs og kose seg.Så trener jeg litt ca.1 time på ettermiddagen,eller etter jobb hvis jeg skal på jobb.Så får hun en tur på kvelden,alt fra en halv time til 2 timer.Også trener vi redning 3 timer i uka.

Syns ikke jeg har ofret så mye for å ha hund.Hun er stort sett med og sitter i bilen hvis vi skal noe sted,og det er sjelden vi ikke kan ta henne med,og da har jeg ei venninne som kan passe henne.

Gjest spørsmålstegn i dag
Skrevet

Jeg og venninna mi tar hundene ut på morgenen ca.3 timer,da får de løpe løs og kose seg.Så trener jeg litt ca.1 time på ettermiddagen,eller etter jobb hvis jeg skal på jobb.Så får hun en tur på kvelden,alt fra en halv time til 2 timer.Også trener vi redning 3 timer i uka.

Syns ikke jeg har ofret så mye for å ha hund.Hun er stort sett med og sitter i bilen hvis vi skal noe sted,og det er sjelden vi ikke kan ta henne med,og da har jeg ei venninne som kan passe henne.

Ikke ofret mye? Du har jo knapt et liv utenom hunden jo. Alt dreier seg jo om den. Har du ingen jobb da eller?

Skrevet

Mye tid? Den er alene om dagen når vi er på skole og jobb, men da sover hun. De dagene jeg er hjemme på dagtid, bryr hun seg lite om meg og vil bare sove.

Jeg er hjemme igjen i 15tiden og går da en lang tur med henne. Så jogger samboeren en tur med henne på kvelden. Som regel blir jeg med da også.

Så vi bruker jo mye tid sammen med henne, og de hender man må si nei til ting fordi det ofte er vanskelig å få noen til å passe henne og vi orker ikke ha henne på kennel bare for en helg. De gangene vi har vært lengre borte, har hun vært på kennel noen ganger (og har trivdes veldig godt) og hos venner/familie andre ganger.

Men det krever MYE å ha hund, spesielt når de er valper og man bør ikke skaffe seg en om man tror man ikke har tid til den. For de krever mye, men de gir også så utrolig mye glede tilbake.

Det er med dyrene som det er med barn. Selvfølgelig må man ha tid til dem :-)

Skrevet

Vi har innegjerdet hage som hunden løper rundt i hver dag.

Ellers så får hunden 2-3 ganger i uka en gåtur på to timer hver gang.

Dette er vår andre hund og jeg husker med førstemann så var vi aldri på ferie uten hunden fordi jeg ikke ville ha den på kennel.

Men det livet går ikke i lengden. Så da nåværende hund kom i hus så var det på premissene at den skulle øves opp til å være på kennel når vi reiste bort. Selvom vi reiste i norge.

Det som er viktig er å prøve noen få dager i kennel fra begynnelsen for å øve dette inn hos hunden. Dessuten får du en peiling på hvordan hunden har hatt det når du har vært borte.

Vi opplevde at med en av kennelene vi prøvde var bikkja veldig urolig og stresset når den kom hjem og ville bare sove det første døgnet. Vi byttet kennel og dermed merket vi at bikkja var positiv. Ikke sliten og trett etter et opphold og glad og fornøyd med livet.Så da er det helt ok for oss å reise vekk når hunden trives!

Ellers så er det mye folk i huset ti enhver tid hos oss så hunden får masse oppmerksomhet og kos av ungene.

Det er utrolig vanskelig med hund som du vil dressere til aguility eller lign. hvis du har små barn i hus. Dette er det slett ikke tid til.

Og siden vi er mye hjemme på dagtid fordi vi jobber turnus så mister vi ikke noe sosialt ellers pga. av hunden, fordi om den er alene hjemme denne tiden så er det ikke noen krise.

Men hadde vi jobbet dagtid begge to så kunne vi ikke brukt mange timene vekk i helgene alene eller om kveldene.

Skrevet

Noe innvirkning har det jo på livsstilen, men ikke så mye at det "hemmer" ting vi ellers ville gjort så mye.

Klar,t når vi reiser bort på ferie o.l. så må vi ha noen til å passe ham. Hittil har familie vært behjelpelige de få gangene det har vært nødvendig, men hvis de ikke kan så blir det nok kennel. Men nå er det ikke så ofte vi drar av gårde heller, så jeg tror ikke det blir så stort problem.

I det daglige så er hunden alene hjemme mens vi er på jobb de fleste dagene, men noen ganger tar samboeren ham med seg på jobb. Han har en jobb som gjør at det går fint an å ha med hund av og til. :-)

Hunden får varierende med tur og trim, noen ganger går jeg tur med ham når jeg kommer fra jobb, andre ganger tar samboeren ham med på joggetur eller sykkeltur senere på ettermiddagen/kvelden. Noen dager går vi ikke stort tur, men han løper mye rundt i hagen som er inngjerdet og hvor det er mye plass til å løpe. :-)

Han får definitivt nok mosjon selv om vi ikke går tur i timesvis, det er snarere sånn at vi må passe på at han ikke er så aktiv at han blir for tynn, han er ingen tungvekter, men en aktiv og slank krabat. :-)

I helgene tusler han rundt oss, og hvis vi skal ut på noe så er han hjemme og sover/hviler imens.

Har vi fest på kvelden så går han stort sett og legger seg, og så venter han hjemme om vi drar på byn. Det er overhode ikke noe problem.

Eneste er at vi såklart må tenke på at vi har hund - og dermed hvor lenge vi kan være borte i strekk så det ikke blir for lenge. Der er den bundet-greia som følger med. Men så er det enormt koselig også. :-)

Skrevet

må jo selvfølgelig få noen til å passe hunden om vi skal sove noen steder.. men den klarer seg alene hele dagen..

Skrevet

Ikke ofret mye? Du har jo knapt et liv utenom hunden jo. Alt dreier seg jo om den. Har du ingen jobb da eller?

joda,jeg har jobb,men ikke full stilling.Jeg har også tre unger,men ettersom de er på skolen fra morgenen av,er det greit å trene bikkja da.Dermed tar jeg ikke tid fra dem.

De dagene jeg er på jobb,jobber jeg som regel ettermiddag.Jeg syns ikke at jeg har ofret mye for bikkja.Før var ungene hjemme hele dagen,og jeg var like bundet da,da de begynte på skolen,ble det ganske kjedelig,satt og så på TV hele dagen :o)

Ettersom jeg har hatt hund hele tida før ungene ble født,syns jeg det var på tide med en ny.Valget falt på shæfer denne gangen,og den trenger mye trim og trening.Jeg koser meg og har fått mange nye venner og lært masse nytt.

Og trene redningshund er både spennende og nyttig :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...