Gå til innhold

BMI og alder

Gjest ønsker tabell

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker tabell
Skrevet

Hvis man skal finne ut om en 15-åring har passe vekt eller ikke, kan man ikke bruke BMI tabell da? Eller hva kan man bruke isteden?

Skrevet

Altså. Jeg har ikke tro på tabeller. Det kommer an på så mye, benbygning osv.

Gjest må være voksen
Skrevet

Man skal ha sluttet å vokse i høyden og vært igjennom puberteten før BMI kan brukes som et mål.

Uansett er BMI best egnet til å se på større (befolknings-)grupper, fordi det er mange individuelle forskjeller bla mht muskelmasse.

Fordi vi utvikler oss så ulikt (noen 15åringer har vokst fedig i høyden, uten å ha fått noen voksne former, mens andre har en mer "formfull" kropp lenge før de er ferdig utvokst i lengden) vil det være umulig å se på en tabell om en 15åring er uinder eller overvektig.

Er man bekymret får man snakke med en fagperson. Man kan måle fettprosent, man kan ta røntgen av hånd for å se antatt endelig høyde osv, hvis man er bekymret for et barn / ungdom og legen deler denne bekymringen.

Gjest ønsker tabell
Skrevet

Man skal ha sluttet å vokse i høyden og vært igjennom puberteten før BMI kan brukes som et mål.

Uansett er BMI best egnet til å se på større (befolknings-)grupper, fordi det er mange individuelle forskjeller bla mht muskelmasse.

Fordi vi utvikler oss så ulikt (noen 15åringer har vokst fedig i høyden, uten å ha fått noen voksne former, mens andre har en mer "formfull" kropp lenge før de er ferdig utvokst i lengden) vil det være umulig å se på en tabell om en 15åring er uinder eller overvektig.

Er man bekymret får man snakke med en fagperson. Man kan måle fettprosent, man kan ta røntgen av hånd for å se antatt endelig høyde osv, hvis man er bekymret for et barn / ungdom og legen deler denne bekymringen.

Nei det var nå mest for å vise en ungdom jeg kjenner, at hun slett ikke er for tykk...hun kan godt legge på seg noen kilo til for å si det sånn. Hun er vel ikke helt i faresonen enda (er ikke SÅ tynn) men når hun sier hun er redd for å legge på seg mer, så er det helt på jordet.

Så når hun spør meg hva som ville være normal vekt for en i hennes høyde/alder, så har jeg ingen tabell jeg kan vise henne...

Gjest må være voksen
Skrevet

Nei det var nå mest for å vise en ungdom jeg kjenner, at hun slett ikke er for tykk...hun kan godt legge på seg noen kilo til for å si det sånn. Hun er vel ikke helt i faresonen enda (er ikke SÅ tynn) men når hun sier hun er redd for å legge på seg mer, så er det helt på jordet.

Så når hun spør meg hva som ville være normal vekt for en i hennes høyde/alder, så har jeg ingen tabell jeg kan vise henne...

Den type tilbakemelding tror jeg ikke er lurt hvis hun er unormalt opptatt av vekten sin. Selv om hjeg forstår at du prøver å hjelpe.

jeg tror det beste man kan gjøre er å være gode forbilder i forhold til å ha et avslappet og sunt forhold til mat og kropp.

Og ikke bygge opp under hennes fokusering med å svare / ta opp tråden.

Hvis du mener hun har et alvorlig problem, kan du kontakte iks (www.iks.no) for å høre hvordan du kan ta tak i det, uten å gjøre vondt værre.

Skrevet

Altså. Jeg har ikke tro på tabeller. Det kommer an på så mye, benbygning osv.

Benbygning har ikke så mye å si for BMI, men fordelingen av muskler/fett har svært mye å si - og også hvor mye vann du har bundet opp i kroppen..

Er du slank, men samtidig godt trent med en del muskler (muskler veier 3 ganger mer enn fett), så kan du lett få et BMI-resultat som sier du er overvektig - men intet kunne vært lenger fra sannheten.....

Så BMI er en tabell som burde vært bannlyst - vilket gjelder for alle slike tabeller som ikke tar hensyn til den %-vise fordelingen av fett/muskler.

Og det finnes det ingen "standardtabell" som kan gjøre.

Skrevet

Fordelingen av muskler/fett har svært mye å si - og også hvor mye vann du har bundet opp i kroppen - for vilket resultat slike tabeller gir.

Er du slank, men samtidig godt trent med en del muskler (muskler veier 3 ganger mer enn fett), så kan du lett få et BMI-resultat som sier du er overvektig - men intet kunne vært lenger fra sannheten.....

Så BMI er en tabell som burde vært bannlyst - vilket gjelder for alle slike tabeller som ikke tar hensyn til den %-vise fordelingen av fett/muskler.

Skrevet

Benbygning har ikke så mye å si for BMI, men fordelingen av muskler/fett har svært mye å si - og også hvor mye vann du har bundet opp i kroppen..

Men veier ikke bein ganske mye?

Skrevet

Men veier ikke bein ganske mye?

Det veier noe, men %-vis lite i forhold til totalvekt.

Og (det essensielle) sammenlikner du vekten av benmassen for kropper med samme lengde, så er det svært liten forskjell - uansett om du er bredskuldret/smalskuldret, bredhoftet/smalhoftet etc.

Så benbygningen din har svært lite å si for BMI - annet enn forskjellen i høyde, vilket BMI tar hensyn til.

Men det er også det eneste BMI tar hensyn til....:-)

Gjest my meaning
Skrevet

Det veier noe, men %-vis lite i forhold til totalvekt.

Og (det essensielle) sammenlikner du vekten av benmassen for kropper med samme lengde, så er det svært liten forskjell - uansett om du er bredskuldret/smalskuldret, bredhoftet/smalhoftet etc.

Så benbygningen din har svært lite å si for BMI - annet enn forskjellen i høyde, vilket BMI tar hensyn til.

Men det er også det eneste BMI tar hensyn til....:-)

selv om skjelettet evt skal utgjøre så lite, så om enn litt, så kan det utgjøre at en slank person går over til skalaen lett overvektig: fordi det er så få kg som skal til for å f.eks gå fra bmi 23 til 25. særlig når du er lav pluss evt har sterke muskler. En jente på 157 cm som veier 58 kg er normalvektig bmi 23, veier hun 62, er hun lett overvektig. bmi 25.

Og det vises jo knapt på kroppen. Hun med bmi 23 kan ha sideflesk, mens hun på 25, tilogmed 26 og 27 er stram hele veien med kraftige muskler i lårene. Kanskje ikke noe forskjell sees i det hele tatt.

=mine erfaring, sett på venninner etc.

bmi blir litt for dumt pga sånt.

Skrevet

Speilet.

Nemlig. Jeg skjønner ikke at folk trenger å konsultere tabeller for å vurdere om de trenger å gå ned eller opp eller er fine som de er. Speilet og sunn fornuft er den beste rettesnor. BMI kan være misvisende både oppover og nedover.

Skrevet

selv om skjelettet evt skal utgjøre så lite, så om enn litt, så kan det utgjøre at en slank person går over til skalaen lett overvektig: fordi det er så få kg som skal til for å f.eks gå fra bmi 23 til 25. særlig når du er lav pluss evt har sterke muskler. En jente på 157 cm som veier 58 kg er normalvektig bmi 23, veier hun 62, er hun lett overvektig. bmi 25.

Og det vises jo knapt på kroppen. Hun med bmi 23 kan ha sideflesk, mens hun på 25, tilogmed 26 og 27 er stram hele veien med kraftige muskler i lårene. Kanskje ikke noe forskjell sees i det hele tatt.

=mine erfaring, sett på venninner etc.

bmi blir litt for dumt pga sånt.

BMI er egentlig ikke brukendes til noe som helst....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...