Gå til innhold

Montering av pepperkakehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal vi gjøre en ny vri, har jeg tenkt. Tenkte at barna kunne få pynte huset før jeg satte det sammen. Er dette lurt (pynten har en tendens til å skli av ellers)?

Og hva bruker dere til montering? Jeg har vanligvis brukt smeltet sukker, men det er noe herk å drive med. Jeg har gjort det etter leggetid for barna, for sikkerhets skyld.

Fortsetter under...

Skrevet

Smart å pynte først ja.

Jeg har brukt TYKK melis med eggehvitte i til å sette sammen hus, men må stå og holde på det litt til det tørker litt, men etter det så holder det ganske bra.

Skrevet

Smart å pynte først ja.

Jeg har brukt TYKK melis med eggehvitte i til å sette sammen hus, men må stå og holde på det litt til det tørker litt, men etter det så holder det ganske bra.

Hm. Kanskje det er en løsning, ja!

Skrevet

Hm. Kanskje det er en løsning, ja!

Jeg bruker også mengder med melis til å sette sammen sånt. En fyr jeg var borti for et par år siden endte opp med å bruke limpistol, for som han sa - det blir jo ikke spist alikevel! :o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi har "alltid" pleid å pynte før vi setter sammen.

Skrevet

Vi har "alltid" pleid å pynte før vi setter sammen.

Hmmmm... har ikke tenkt på dne muligheten før, men det høres veldig lurt ut, da! Skal prøve det i år, så får kanskje vi også et pent hus for en gangs skyld, uten melis som renner hit og dit og godteri på snei! ;-)

Annonse

Skrevet

Bruker også smeltet sukker. Det har alltid gått bra.

Har ikke testet å pynte det først, men det høres ut som en god ide.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hmmmm... har ikke tenkt på dne muligheten før, men det høres veldig lurt ut, da! Skal prøve det i år, så får kanskje vi også et pent hus for en gangs skyld, uten melis som renner hit og dit og godteri på snei! ;-)

Det var vel også litt fordi ivrige barnehender som ikke får seigmannen til å sitte på første forsøk har en tendens til å trykke den enda hardere og enda hardere, helt til den sitter fast, men oops, nytt vindu!

Skrevet

Det var vel også litt fordi ivrige barnehender som ikke får seigmannen til å sitte på første forsøk har en tendens til å trykke den enda hardere og enda hardere, helt til den sitter fast, men oops, nytt vindu!

*lol*

Forresten et apropos til vindu:

Hvsi du skal gjøre det _riktig_ fint, så kan du feste et stykke tørr gelatin på innsiden av vinduene. Da ser det ut som blyglassvonduer! ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

*lol*

Forresten et apropos til vindu:

Hvsi du skal gjøre det _riktig_ fint, så kan du feste et stykke tørr gelatin på innsiden av vinduene. Da ser det ut som blyglassvonduer! ;-)

Tror ikke det blir noe pepperkakehus på meg i går, gitt! Bor i kollektiv, og selv om vi faktisk har planer om pepperkakehusbaking i år, så krasjer det med lønningspils for meg, og da må det prioriteres ;)

Skrevet

Tror ikke det blir noe pepperkakehus på meg i går, gitt! Bor i kollektiv, og selv om vi faktisk har planer om pepperkakehusbaking i år, så krasjer det med lønningspils for meg, og da må det prioriteres ;)

Ja, man må prioritere!! :-D

Skrevet

Jeg bruker også mengder med melis til å sette sammen sånt. En fyr jeg var borti for et par år siden endte opp med å bruke limpistol, for som han sa - det blir jo ikke spist alikevel! :o)

Jeg bruker også limpistol, enkelt og greit. Det går unna på 2 min., og sitter som bare det.:-)

Annonse

Skrevet

God idé, men her i huset spises ihvertfall litt av huset, så da må lim unngås! ;-)

Skrevet

God idé, men her i huset spises ihvertfall litt av huset, så da må lim unngås! ;-)

Ingen problemer med å spise fra pepperkakehuset, selv med lim. En ser veldig godt hva som er lim eller ikke. Ingen problemer.

Skrevet

Ingen problemer med å spise fra pepperkakehuset, selv med lim. En ser veldig godt hva som er lim eller ikke. Ingen problemer.

Men jeg synes det smeltete sukkeret smaker litt ekstra godt, da! ;-) Jeg har oppi litt kanel og ingefær for å forbedre smaken. *S*

Skrevet

Men jeg synes det smeltete sukkeret smaker litt ekstra godt, da! ;-) Jeg har oppi litt kanel og ingefær for å forbedre smaken. *S*

Helt enig der!

Skrevet

Vi bruker melis med eggehvite og litt eddik (for å holde fargen hvit, tror jeg). Det fungerer utmerket. Det fungerte tilogmed da 4-åringen var arkitekt og tegnet huset. Det var så skjevt og skakt at vi måtte ha ekstra mye pynt på den ene sida så den ikke skulle tippe :-D

Skrevet

I år pyntet småjentene husene før de ble satt sammen, alt utenom taket.

De ble kjempefine, og det gikk helt greit å få dem sammen med knekken, selv om den er j*** varm!

tips til melispynting er å kjøpe litt store engangssprøyter på apoteket og fylle melis i dem.

Skrevet

Spiser dere av huset? Når lages det?

Hos oss står det jo fremme i 2-3 uker og jeg kunne ikke tenkt meg å spise av dette etter denne tiden. Fullt av støv?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...