org Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 I år skal vi gjøre en ny vri, har jeg tenkt. Tenkte at barna kunne få pynte huset før jeg satte det sammen. Er dette lurt (pynten har en tendens til å skli av ellers)? Og hva bruker dere til montering? Jeg har vanligvis brukt smeltet sukker, men det er noe herk å drive med. Jeg har gjort det etter leggetid for barna, for sikkerhets skyld. 0 Siter
Åsemor Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Smart å pynte først ja. Jeg har brukt TYKK melis med eggehvitte i til å sette sammen hus, men må stå og holde på det litt til det tørker litt, men etter det så holder det ganske bra. 0 Siter
org Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Smart å pynte først ja. Jeg har brukt TYKK melis med eggehvitte i til å sette sammen hus, men må stå og holde på det litt til det tørker litt, men etter det så holder det ganske bra. Hm. Kanskje det er en løsning, ja! 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Hm. Kanskje det er en løsning, ja! Jeg bruker også mengder med melis til å sette sammen sånt. En fyr jeg var borti for et par år siden endte opp med å bruke limpistol, for som han sa - det blir jo ikke spist alikevel! ) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Vi har "alltid" pleid å pynte før vi setter sammen. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Vi har "alltid" pleid å pynte før vi setter sammen. Hmmmm... har ikke tenkt på dne muligheten før, men det høres veldig lurt ut, da! Skal prøve det i år, så får kanskje vi også et pent hus for en gangs skyld, uten melis som renner hit og dit og godteri på snei! ;-) 0 Siter
Speak Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Bruker også smeltet sukker. Det har alltid gått bra. Har ikke testet å pynte det først, men det høres ut som en god ide. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Hmmmm... har ikke tenkt på dne muligheten før, men det høres veldig lurt ut, da! Skal prøve det i år, så får kanskje vi også et pent hus for en gangs skyld, uten melis som renner hit og dit og godteri på snei! ;-) Det var vel også litt fordi ivrige barnehender som ikke får seigmannen til å sitte på første forsøk har en tendens til å trykke den enda hardere og enda hardere, helt til den sitter fast, men oops, nytt vindu! 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det var vel også litt fordi ivrige barnehender som ikke får seigmannen til å sitte på første forsøk har en tendens til å trykke den enda hardere og enda hardere, helt til den sitter fast, men oops, nytt vindu! *lol* Forresten et apropos til vindu: Hvsi du skal gjøre det _riktig_ fint, så kan du feste et stykke tørr gelatin på innsiden av vinduene. Da ser det ut som blyglassvonduer! ;-) 0 Siter
Gyda Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Bruk fruktose i stedet for sukker. Det blir ikke så varmt. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 *lol* Forresten et apropos til vindu: Hvsi du skal gjøre det _riktig_ fint, så kan du feste et stykke tørr gelatin på innsiden av vinduene. Da ser det ut som blyglassvonduer! ;-) Tror ikke det blir noe pepperkakehus på meg i går, gitt! Bor i kollektiv, og selv om vi faktisk har planer om pepperkakehusbaking i år, så krasjer det med lønningspils for meg, og da må det prioriteres 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Tror ikke det blir noe pepperkakehus på meg i går, gitt! Bor i kollektiv, og selv om vi faktisk har planer om pepperkakehusbaking i år, så krasjer det med lønningspils for meg, og da må det prioriteres Ja, man må prioritere!! :-D 0 Siter
kosen Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Jeg bruker også mengder med melis til å sette sammen sånt. En fyr jeg var borti for et par år siden endte opp med å bruke limpistol, for som han sa - det blir jo ikke spist alikevel! ) Jeg bruker også limpistol, enkelt og greit. Det går unna på 2 min., og sitter som bare det.:-) 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Jeg bruker også mengder med melis til å sette sammen sånt. En fyr jeg var borti for et par år siden endte opp med å bruke limpistol, for som han sa - det blir jo ikke spist alikevel! ) God idé, men her i huset spises ihvertfall litt av huset, så da må lim unngås! ;-) 0 Siter
kosen Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 God idé, men her i huset spises ihvertfall litt av huset, så da må lim unngås! ;-) Ingen problemer med å spise fra pepperkakehuset, selv med lim. En ser veldig godt hva som er lim eller ikke. Ingen problemer. 0 Siter
morsan Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Ingen problemer med å spise fra pepperkakehuset, selv med lim. En ser veldig godt hva som er lim eller ikke. Ingen problemer. Men jeg synes det smeltete sukkeret smaker litt ekstra godt, da! ;-) Jeg har oppi litt kanel og ingefær for å forbedre smaken. *S* 0 Siter
kosen Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Men jeg synes det smeltete sukkeret smaker litt ekstra godt, da! ;-) Jeg har oppi litt kanel og ingefær for å forbedre smaken. *S* Helt enig der! 0 Siter
linko Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Vi bruker melis med eggehvite og litt eddik (for å holde fargen hvit, tror jeg). Det fungerer utmerket. Det fungerte tilogmed da 4-åringen var arkitekt og tegnet huset. Det var så skjevt og skakt at vi måtte ha ekstra mye pynt på den ene sida så den ikke skulle tippe :-D 0 Siter
Nellie Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 I år pyntet småjentene husene før de ble satt sammen, alt utenom taket. De ble kjempefine, og det gikk helt greit å få dem sammen med knekken, selv om den er j*** varm! tips til melispynting er å kjøpe litt store engangssprøyter på apoteket og fylle melis i dem. 0 Siter
Gjest ho mor Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 God idé, men her i huset spises ihvertfall litt av huset, så da må lim unngås! ;-) Spiser dere av huset? Når lages det? Hos oss står det jo fremme i 2-3 uker og jeg kunne ikke tenkt meg å spise av dette etter denne tiden. Fullt av støv?! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.