Gå til innhold

Økonomisk råd ifm mastercard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del utestående på to ulike mastercard av diverse årsaker jeg ikke vil inn på her. Regner med å få nedbetalt godt over halvparten i januar.

Spørsmålet er hva som vil lønne seg for meg - å ta opp et forbrukslån nå for å "samle" gjelda og kanskje få mindre renter? Og vil det lønne seg å bruke alle pengene jeg har mulighet til å betale ned med i januar og leve sparsomt resten (har en del ting jeg trenger til huset egentlig også), eller betale ned en del og ta resten mnds-vis?

Er helt grønn på økonomi, pleier aldri å bruke mastercard, men dette var altså et tilfelle jeg måtte.

Noen som har litt mindre grønne økonomiske nerver her enn meg?

Gjest ville ikke gjort det
Skrevet

Kommer du til å betale ned dette såpass raskt har det ingen hensikt. Det koster som regel et geyr å opprette et lån også...

Skrevet

Kommer du til å betale ned dette såpass raskt har det ingen hensikt. Det koster som regel et geyr å opprette et lån også...

hmm, men jeg får ikke betalt ned alt i januar.

og jeg frykter rentene som er frem til dette

Skrevet

Om det er lønnsomt å samle alt i ett lån må du vurdere ut i fra hva du kan få i renter på det nye lånet og sammenligne dette på de lånene du har. Du må også ta med gebyrer for å opprette et nytt lån.

Jeg tror ikke at du sparer noe ved å samle lånene, fordelen med det er at du kan sikkert få lenger nedbetalingstid slik at det blir mindre å betale hver måned. Men i og med at du kan få lenger tid på lånet så betaler du mer i rentekostnader også.

Det høres ikke ut som om summene er så store på disse lånene i og med at du vurderer å betale halvparten i januer.

Men hvis du sier at du er skyldig kr. 10.000 og renten er på 20%, så betaler du kr. 2.000 i renter på dette pr. år hvis lånet kunne forrente seg i ett helt år. Får du et forbrukslån på 12 %, så betaler du kr. 1.200. Derfor er det lite å tjene på det.

Det vil lønne seg for deg å heller nedbetale på lånet enn å bruke pengene på noe annet.

Var dette svar på spørsmålene dine?

Gjest nesten gjeldsslave
Skrevet

Det lønnes nok å samle gjelda. Jeg samlet min gjeld på vel 150 000, fikk lån i city-bank til dette, til lavre rente. Mastercard`et mitt hadde skyhøy rente så jeg er glad for at det er klippet i stykker nå.

Skrevet

Om det er lønnsomt å samle alt i ett lån må du vurdere ut i fra hva du kan få i renter på det nye lånet og sammenligne dette på de lånene du har. Du må også ta med gebyrer for å opprette et nytt lån.

Jeg tror ikke at du sparer noe ved å samle lånene, fordelen med det er at du kan sikkert få lenger nedbetalingstid slik at det blir mindre å betale hver måned. Men i og med at du kan få lenger tid på lånet så betaler du mer i rentekostnader også.

Det høres ikke ut som om summene er så store på disse lånene i og med at du vurderer å betale halvparten i januer.

Men hvis du sier at du er skyldig kr. 10.000 og renten er på 20%, så betaler du kr. 2.000 i renter på dette pr. år hvis lånet kunne forrente seg i ett helt år. Får du et forbrukslån på 12 %, så betaler du kr. 1.200. Derfor er det lite å tjene på det.

Det vil lønne seg for deg å heller nedbetale på lånet enn å bruke pengene på noe annet.

Var dette svar på spørsmålene dine?

Det er snakk om ca 30 000 kr tilsammen.

Får utbetalt omlag 25000 i januar

Skrevet

Det er snakk om ca 30 000 kr tilsammen.

Får utbetalt omlag 25000 i januar

Da lønner det seg ikke å ta opp ekstra lån på dette. Sørg heller for å betale det så raskt som mulig.

Svært godt å bli kvitt slike lån:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...