Signaturelle Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Har en del utestående på to ulike mastercard av diverse årsaker jeg ikke vil inn på her. Regner med å få nedbetalt godt over halvparten i januar. Spørsmålet er hva som vil lønne seg for meg - å ta opp et forbrukslån nå for å "samle" gjelda og kanskje få mindre renter? Og vil det lønne seg å bruke alle pengene jeg har mulighet til å betale ned med i januar og leve sparsomt resten (har en del ting jeg trenger til huset egentlig også), eller betale ned en del og ta resten mnds-vis? Er helt grønn på økonomi, pleier aldri å bruke mastercard, men dette var altså et tilfelle jeg måtte. Noen som har litt mindre grønne økonomiske nerver her enn meg? 0 Siter
Gjest ville ikke gjort det Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Kommer du til å betale ned dette såpass raskt har det ingen hensikt. Det koster som regel et geyr å opprette et lån også... 0 Siter
Signaturelle Skrevet 29. november 2006 Forfatter Skrevet 29. november 2006 Kommer du til å betale ned dette såpass raskt har det ingen hensikt. Det koster som regel et geyr å opprette et lån også... hmm, men jeg får ikke betalt ned alt i januar. og jeg frykter rentene som er frem til dette 0 Siter
mrxx Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Om det er lønnsomt å samle alt i ett lån må du vurdere ut i fra hva du kan få i renter på det nye lånet og sammenligne dette på de lånene du har. Du må også ta med gebyrer for å opprette et nytt lån. Jeg tror ikke at du sparer noe ved å samle lånene, fordelen med det er at du kan sikkert få lenger nedbetalingstid slik at det blir mindre å betale hver måned. Men i og med at du kan få lenger tid på lånet så betaler du mer i rentekostnader også. Det høres ikke ut som om summene er så store på disse lånene i og med at du vurderer å betale halvparten i januer. Men hvis du sier at du er skyldig kr. 10.000 og renten er på 20%, så betaler du kr. 2.000 i renter på dette pr. år hvis lånet kunne forrente seg i ett helt år. Får du et forbrukslån på 12 %, så betaler du kr. 1.200. Derfor er det lite å tjene på det. Det vil lønne seg for deg å heller nedbetale på lånet enn å bruke pengene på noe annet. Var dette svar på spørsmålene dine? 0 Siter
Gjest nesten gjeldsslave Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det lønnes nok å samle gjelda. Jeg samlet min gjeld på vel 150 000, fikk lån i city-bank til dette, til lavre rente. Mastercard`et mitt hadde skyhøy rente så jeg er glad for at det er klippet i stykker nå. 0 Siter
Signaturelle Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Om det er lønnsomt å samle alt i ett lån må du vurdere ut i fra hva du kan få i renter på det nye lånet og sammenligne dette på de lånene du har. Du må også ta med gebyrer for å opprette et nytt lån. Jeg tror ikke at du sparer noe ved å samle lånene, fordelen med det er at du kan sikkert få lenger nedbetalingstid slik at det blir mindre å betale hver måned. Men i og med at du kan få lenger tid på lånet så betaler du mer i rentekostnader også. Det høres ikke ut som om summene er så store på disse lånene i og med at du vurderer å betale halvparten i januer. Men hvis du sier at du er skyldig kr. 10.000 og renten er på 20%, så betaler du kr. 2.000 i renter på dette pr. år hvis lånet kunne forrente seg i ett helt år. Får du et forbrukslån på 12 %, så betaler du kr. 1.200. Derfor er det lite å tjene på det. Det vil lønne seg for deg å heller nedbetale på lånet enn å bruke pengene på noe annet. Var dette svar på spørsmålene dine? Det er snakk om ca 30 000 kr tilsammen. Får utbetalt omlag 25000 i januar 0 Siter
mrxx Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er snakk om ca 30 000 kr tilsammen. Får utbetalt omlag 25000 i januar Da lønner det seg ikke å ta opp ekstra lån på dette. Sørg heller for å betale det så raskt som mulig. Svært godt å bli kvitt slike lån:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.