Gjest studerer russisk Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jeg går på et språkkurs .Jeg er en flittig student som leser mye. De andre er i full jobb og får ikke lest så mye. Selv om jeg på mange måter er den som best forberedt og svarer mest riktig på spørsmål så merker jeg at jeg får mere tilbakemeldinger fra lærer ang uttale etc. Det gjør hun ikke på de andre som også uttaler ord feil Kan det være fordi hun ser et potensiale i meg? Eller hva kan det være? 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 sikkert fordi lærerne vil videreutvikle alle elever, så siden du har ett bedre grunnlag/vet mere/studerer mere så kommer hun med kritikk som for andre vil bli for mye..men for deg gjør det mulig for vekst og videre utvikling 0 Siter
laban Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er vel et godt eksempel på individuell opplæring - man får tilbakemeldinger ut fra nivået man er på. Hvis du vanligvis svarer grammatisk helt korrekt, har du overskudd / potensiale til også å kunne forbedre uttalen. Mange andre har sikkert mer enn nok med å formulere et forståelig svar, og da konsentrerer læreren seg om å få det riktig mht. grammatikk osv., og ser heller litt stort på uttale og andre nyanser. Når det er sagt, skal læreren selvfølgelig gi deg også _positive_ tilbakemeldinger. Men det er riktig at også du får tips om ting som kan bli bedre. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er vel et godt eksempel på individuell opplæring - man får tilbakemeldinger ut fra nivået man er på. Hvis du vanligvis svarer grammatisk helt korrekt, har du overskudd / potensiale til også å kunne forbedre uttalen. Mange andre har sikkert mer enn nok med å formulere et forståelig svar, og da konsentrerer læreren seg om å få det riktig mht. grammatikk osv., og ser heller litt stort på uttale og andre nyanser. Når det er sagt, skal læreren selvfølgelig gi deg også _positive_ tilbakemeldinger. Men det er riktig at også du får tips om ting som kan bli bedre. hehe, akkurat det jeg prøvde å si i min knølete formulering..skal ha eksamen i morgen så jeg er så tettpakket i skallen at jeg knapt klarer å snakke,langt mindre skrive forståelig 0 Siter
Gjest studerer russisk Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er vel et godt eksempel på individuell opplæring - man får tilbakemeldinger ut fra nivået man er på. Hvis du vanligvis svarer grammatisk helt korrekt, har du overskudd / potensiale til også å kunne forbedre uttalen. Mange andre har sikkert mer enn nok med å formulere et forståelig svar, og da konsentrerer læreren seg om å få det riktig mht. grammatikk osv., og ser heller litt stort på uttale og andre nyanser. Når det er sagt, skal læreren selvfølgelig gi deg også _positive_ tilbakemeldinger. Men det er riktig at også du får tips om ting som kan bli bedre. Ja du har nok rett i det. Føles bare litt merkelig at jeg får alle disse tilbakemeldingene. Er ikke helt vant til det. Men det er bedre det, enn at jeg skal få ros hele tiden. Da blir jeg i hvertfall flau. Å få tilbakemeldinger og kritikk vil nok på mange måter føre til at en blir mer motivert for å lære enda mere. Man har noe å strekke seg etter. Jeg leste om en som gikk på danseskole i Moskva. Hun sa at det var en god ting å få kritikk og bli kjeftet huden full. Det betydde at læreren faktisk brydde seg. Om man ikke fikk noe hadde man ikke noe potensiale som danser. 0 Siter
Speak Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jeg tror nok at mange lærere vil yte litt ekstra de flinke elever (om det er tid til det). Så jeg synes du bør føle deg litt spesiell her:-) 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Ta det som en kompliment! Læreren ser nok mer potensial i deg enn de andre. Voks på alle veiledningene, og ikke se på det som kritikk. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Noen lærere jeg har vært borti har ikke likt at folk ligger for langt fram i klassen, og føler behov for å hakke på dem og "sette dem på plass". Disse tilhører fåtallet. Da jeg gikk på ungdomsskolen, så var jeg svært langt framme i både matematikk og engelsk. Da jeg fikk engelskstilene tilbake, hadde jeg nesten like mange røde streker som sidemannen som var et par hakk dårligere enn meg, men jeg hadde to karakterer over ham. Jeg spurte læreren om dette, og han sa at på de andre elevene kunne han ikke rette småfeil. Da handlet det om å luke ut de verste feilene. Jeg hadde ingen av de "verste" feilene, men jeg hadde jo selvsagt som 13-14-åring et stort forbedringspotensiale, så han haket ut de grammatiske feilene som jeg gjorde. Han sa at dersom han skulle haket ut de feilene på alle andres stiler, så ville det ikke vært noen ledig plass igjen på arket. Antakelig er det slik læreren din tenker. Du er langt framme i klassen, men uttalen din er selvsagt ikke perfekt. Derfor pirker han på den. De andre i klassen har mye å jobbe med både grammatisk og uttalemessig, men han velger å kritisere grammatiken i første rekke. Du får se på det på denne måten,- i slike sammenhenger skal vi lære, vi skal forbedre oss. Og ingen skal få mer enn en viss kvote kritikk. Du ser lett om det er småpirk som er konstruktivt, og som får deg til å bli bedre, eller om læreren er spydig og egentlig mener at "Hah! Du klarte kanskje å stave det vanskelige ordet rett, men du er ikke like flink som meg til å prate, så!" For de finnes, de også. 0 Siter
Gjest studerer russisk Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Noen lærere jeg har vært borti har ikke likt at folk ligger for langt fram i klassen, og føler behov for å hakke på dem og "sette dem på plass". Disse tilhører fåtallet. Da jeg gikk på ungdomsskolen, så var jeg svært langt framme i både matematikk og engelsk. Da jeg fikk engelskstilene tilbake, hadde jeg nesten like mange røde streker som sidemannen som var et par hakk dårligere enn meg, men jeg hadde to karakterer over ham. Jeg spurte læreren om dette, og han sa at på de andre elevene kunne han ikke rette småfeil. Da handlet det om å luke ut de verste feilene. Jeg hadde ingen av de "verste" feilene, men jeg hadde jo selvsagt som 13-14-åring et stort forbedringspotensiale, så han haket ut de grammatiske feilene som jeg gjorde. Han sa at dersom han skulle haket ut de feilene på alle andres stiler, så ville det ikke vært noen ledig plass igjen på arket. Antakelig er det slik læreren din tenker. Du er langt framme i klassen, men uttalen din er selvsagt ikke perfekt. Derfor pirker han på den. De andre i klassen har mye å jobbe med både grammatisk og uttalemessig, men han velger å kritisere grammatiken i første rekke. Du får se på det på denne måten,- i slike sammenhenger skal vi lære, vi skal forbedre oss. Og ingen skal få mer enn en viss kvote kritikk. Du ser lett om det er småpirk som er konstruktivt, og som får deg til å bli bedre, eller om læreren er spydig og egentlig mener at "Hah! Du klarte kanskje å stave det vanskelige ordet rett, men du er ikke like flink som meg til å prate, så!" For de finnes, de også. Stiller lærere høyere krav til flinke elever/studenter enn de som ikke er så flinke. Jeg har alltid vært god i språk og samfunnsfag på skolen. Jeg har merket meg at hvis jeg glemte en lekse eller ikke kunne svaret så ble læreren oppgitt eller skuffet. Andre kunne glemme leksene eller svare feil og læreren la ikke så stor vekt på det. Jeg har alltid følt at lærerne mine har stilt for store krav til meg i forhold til de andre. Er det noe i den følelsen? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Antagelig ønsker ikke læreren å sammenligne deg med noen andre. Han/hun gir deg respons tilpasset ditt nivå for at du skal øke din kompetanse. Ta det som et kompliment :-) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Stiller lærere høyere krav til flinke elever/studenter enn de som ikke er så flinke. Jeg har alltid vært god i språk og samfunnsfag på skolen. Jeg har merket meg at hvis jeg glemte en lekse eller ikke kunne svaret så ble læreren oppgitt eller skuffet. Andre kunne glemme leksene eller svare feil og læreren la ikke så stor vekt på det. Jeg har alltid følt at lærerne mine har stilt for store krav til meg i forhold til de andre. Er det noe i den følelsen? Kanskje læreren har høyere forventninger til deg? Han ser potensialet i deg, og ønsker at du skal utnytte det til det fulle. Det er vanskelig å si, men du kan jo se om det kan stemme? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.