Gå til innhold

Får flinke elever mer kritikk av lærer?

Anbefalte innlegg

Gjest studerer russisk
Skrevet

Jeg går på et språkkurs .Jeg er en flittig student som leser mye. De andre er i full jobb og får ikke lest så mye. Selv om jeg på mange måter er den som best forberedt og svarer mest riktig på spørsmål så merker jeg at jeg får mere tilbakemeldinger fra lærer ang uttale etc.

Det gjør hun ikke på de andre som også uttaler ord feil

Kan det være fordi hun ser et potensiale i meg? Eller hva kan det være?

lalala1365380457
Skrevet

sikkert fordi lærerne vil videreutvikle alle elever, så siden du har ett bedre grunnlag/vet mere/studerer mere så kommer hun med kritikk som for andre vil bli for mye..men for deg gjør det mulig for vekst og videre utvikling ;)

Skrevet

Det er vel et godt eksempel på individuell opplæring - man får tilbakemeldinger ut fra nivået man er på.

Hvis du vanligvis svarer grammatisk helt korrekt, har du overskudd / potensiale til også å kunne forbedre uttalen.

Mange andre har sikkert mer enn nok med å formulere et forståelig svar, og da konsentrerer læreren seg om å få det riktig mht. grammatikk osv., og ser heller litt stort på uttale og andre nyanser.

Når det er sagt, skal læreren selvfølgelig gi deg også _positive_ tilbakemeldinger. Men det er riktig at også du får tips om ting som kan bli bedre.

lalala1365380457
Skrevet

Det er vel et godt eksempel på individuell opplæring - man får tilbakemeldinger ut fra nivået man er på.

Hvis du vanligvis svarer grammatisk helt korrekt, har du overskudd / potensiale til også å kunne forbedre uttalen.

Mange andre har sikkert mer enn nok med å formulere et forståelig svar, og da konsentrerer læreren seg om å få det riktig mht. grammatikk osv., og ser heller litt stort på uttale og andre nyanser.

Når det er sagt, skal læreren selvfølgelig gi deg også _positive_ tilbakemeldinger. Men det er riktig at også du får tips om ting som kan bli bedre.

hehe, akkurat det jeg prøvde å si i min knølete formulering..skal ha eksamen i morgen så jeg er så tettpakket i skallen at jeg knapt klarer å snakke,langt mindre skrive forståelig ;)

Gjest studerer russisk
Skrevet

Ja du har nok rett i det. Føles bare litt merkelig at jeg får alle disse tilbakemeldingene. Er ikke helt vant til det. Men det er bedre det, enn at jeg skal få ros hele tiden. Da blir jeg i hvertfall flau. Å få tilbakemeldinger og kritikk vil nok på mange måter føre til at en blir mer motivert for å lære enda mere. Man har noe å strekke seg etter.

Jeg leste om en som gikk på danseskole i Moskva. Hun sa at det var en god ting å få kritikk og bli kjeftet huden full. Det betydde at læreren faktisk brydde seg. Om man ikke fikk noe hadde man ikke noe potensiale som danser.

Skrevet

Jeg tror nok at mange lærere vil yte litt ekstra de flinke elever (om det er tid til det).

Så jeg synes du bør føle deg litt spesiell her:-)

Skrevet

Ta det som en kompliment! Læreren ser nok mer potensial i deg enn de andre. Voks på alle veiledningene, og ikke se på det som kritikk.

Caloni Makaroni
Skrevet

Noen lærere jeg har vært borti har ikke likt at folk ligger for langt fram i klassen, og føler behov for å hakke på dem og "sette dem på plass". Disse tilhører fåtallet.

Da jeg gikk på ungdomsskolen, så var jeg svært langt framme i både matematikk og engelsk. Da jeg fikk engelskstilene tilbake, hadde jeg nesten like mange røde streker som sidemannen som var et par hakk dårligere enn meg, men jeg hadde to karakterer over ham. Jeg spurte læreren om dette, og han sa at på de andre elevene kunne han ikke rette småfeil. Da handlet det om å luke ut de verste feilene. Jeg hadde ingen av de "verste" feilene, men jeg hadde jo selvsagt som 13-14-åring et stort forbedringspotensiale, så han haket ut de grammatiske feilene som jeg gjorde. Han sa at dersom han skulle haket ut de feilene på alle andres stiler, så ville det ikke vært noen ledig plass igjen på arket.

Antakelig er det slik læreren din tenker. Du er langt framme i klassen, men uttalen din er selvsagt ikke perfekt. Derfor pirker han på den. De andre i klassen har mye å jobbe med både grammatisk og uttalemessig, men han velger å kritisere grammatiken i første rekke.

Du får se på det på denne måten,- i slike sammenhenger skal vi lære, vi skal forbedre oss. Og ingen skal få mer enn en viss kvote kritikk. Du ser lett om det er småpirk som er konstruktivt, og som får deg til å bli bedre, eller om læreren er spydig og egentlig mener at "Hah! Du klarte kanskje å stave det vanskelige ordet rett, men du er ikke like flink som meg til å prate, så!" For de finnes, de også.

Gjest studerer russisk
Skrevet

Noen lærere jeg har vært borti har ikke likt at folk ligger for langt fram i klassen, og føler behov for å hakke på dem og "sette dem på plass". Disse tilhører fåtallet.

Da jeg gikk på ungdomsskolen, så var jeg svært langt framme i både matematikk og engelsk. Da jeg fikk engelskstilene tilbake, hadde jeg nesten like mange røde streker som sidemannen som var et par hakk dårligere enn meg, men jeg hadde to karakterer over ham. Jeg spurte læreren om dette, og han sa at på de andre elevene kunne han ikke rette småfeil. Da handlet det om å luke ut de verste feilene. Jeg hadde ingen av de "verste" feilene, men jeg hadde jo selvsagt som 13-14-åring et stort forbedringspotensiale, så han haket ut de grammatiske feilene som jeg gjorde. Han sa at dersom han skulle haket ut de feilene på alle andres stiler, så ville det ikke vært noen ledig plass igjen på arket.

Antakelig er det slik læreren din tenker. Du er langt framme i klassen, men uttalen din er selvsagt ikke perfekt. Derfor pirker han på den. De andre i klassen har mye å jobbe med både grammatisk og uttalemessig, men han velger å kritisere grammatiken i første rekke.

Du får se på det på denne måten,- i slike sammenhenger skal vi lære, vi skal forbedre oss. Og ingen skal få mer enn en viss kvote kritikk. Du ser lett om det er småpirk som er konstruktivt, og som får deg til å bli bedre, eller om læreren er spydig og egentlig mener at "Hah! Du klarte kanskje å stave det vanskelige ordet rett, men du er ikke like flink som meg til å prate, så!" For de finnes, de også.

Stiller lærere høyere krav til flinke elever/studenter enn de som ikke er så flinke.

Jeg har alltid vært god i språk og samfunnsfag på skolen. Jeg har merket meg at hvis jeg glemte en lekse eller ikke kunne svaret så ble læreren oppgitt eller skuffet. Andre kunne glemme leksene eller svare feil og læreren la ikke så stor vekt på det.

Jeg har alltid følt at lærerne mine har stilt for store krav til meg i forhold til de andre. Er det noe i den følelsen?

Skrevet

Antagelig ønsker ikke læreren å sammenligne deg med noen andre. Han/hun gir deg respons tilpasset ditt nivå for at du skal øke din kompetanse.

Ta det som et kompliment :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Stiller lærere høyere krav til flinke elever/studenter enn de som ikke er så flinke.

Jeg har alltid vært god i språk og samfunnsfag på skolen. Jeg har merket meg at hvis jeg glemte en lekse eller ikke kunne svaret så ble læreren oppgitt eller skuffet. Andre kunne glemme leksene eller svare feil og læreren la ikke så stor vekt på det.

Jeg har alltid følt at lærerne mine har stilt for store krav til meg i forhold til de andre. Er det noe i den følelsen?

Kanskje læreren har høyere forventninger til deg? Han ser potensialet i deg, og ønsker at du skal utnytte det til det fulle. Det er vanskelig å si, men du kan jo se om det kan stemme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...