keinstein Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Utfra den udokumenterte påstanden om at barn lærer bedre norsk når de går i barnehage, har Rælingen kommune nå innført gratis barnehage for minoritetsbarn. De etnisk norske må betale selv. Det blir heller ikke innført noen behovsprøving. Et indisk akademikerpar med høy inntekt som snakker perfekt norsk med 3 barn som også snakker perfekt norsk vil da få gratis barnehage i Rælingen. Nok en grunn til å flytte dit. Undersøkelser fra Oslo i UIO's regi viser ikke noen bedring i norskkunnskaper hos de minoritetsbarn som har gått i barnehage. Ikke enda. Før var det ille i Oslo, men nå har de f eks nesten rene iranske barnehager med iranske tanter og nesten bare iranske barn. Snakkes det norsk i denne barnehagen? Nope. Snakkes det norsk hjemme hos disse? Nope. Kan de norsk når de begynner på skolen? Nope. Foreldrene flytter barna dit det snakkes morsmålet deres. Denne tendensen øker, også fordi det oppstår barnehager som har dette særtrekket. Dette er lettvint for foreldrene, da de slipper å kunne norsk. De som jobber i barnehage hvor det f eks kommer en tysk eller engelsk unge, ser med fobløffelse hvor fort de lærer norsk. Nesten som et under. En 4- årig tysk gutt snakket lange setninger på norsk allerede etter et par dager. At barn lærer fort er sant, og at de med andre morsmål har best av å være sammen med norske barn for å lære norsk er sikkert riktig. Men i praksis for de fleste så finnes det nesten ingen norske barn i barnehagene deres, og de danner klikker av språkbekvemmelighetsgrunner. Den første refleksen er å nekte å tro dette, sjokket kommer når de oppdager at det faktisk er slik, og så det neste når barna deres begynnner i en klasse hvor det faktisk nesten ikke snakkes norsk. På det verste i Oslo har vi nå 1. klasser hvor bare halvparten snakker norsk, og lærerne må ha tolker for å bli forstått. Mange lærere lærer seg ord på minoritetsspråk for å lette hverdagen. Før var det bare elevene som lærte det. Selvsagt de stygge skjellsordene og fornærmelsene først. "Din jævla hore" på urdu? Ikke no problem. Glemte jeg å si at hverken danske, svenske, engelske eller tyske får gratis barnehage, bare de fra fremmedkulturer? Sorry. Hadde nettopp en telefon fra en blondine i Rælingen med tre barn, som er hoppende sint. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Når alle akademikerparene fra India har flyttet til Rælingen og har barna i samme barnehage (selvsagt), så vil barna begynne å snakke dårligere norsk (selvsagt). Det er ikke sant at barnehagene og skolene i Oslo er segregerte i så stor grad sier du? Har du gått i barnehagene og skolene for å se? -Det- vil du ikke nei. Store områder i Oslo er oppe på 60% minoriteter, og så er det -helt umulig- at det finnes barnehager med bare pakistanske barn? Helt umulig at foreldre velger barnehager med bare små landsmenn? 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Hvor mye koster det å ha 3 barn i barnehage for dere? Hvordan ville du reagere om du fikk det gratis? Ei blondine med tre barn ville hoppet av glede i stedet for som nå : av sinne. Hun sier at hun ville blitt -gal- av glede. Droppet Valiumet og alt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Hvor mye koster det å ha 3 barn i barnehage for dere? Hvordan ville du reagere om du fikk det gratis? Ei blondine med tre barn ville hoppet av glede i stedet for som nå : av sinne. Hun sier at hun ville blitt -gal- av glede. Droppet Valiumet og alt. Om man har normal inntekt og tre barn i kommunal barnehage i Oslo koster det kr. 4950 pr. måned. Selvfølgelig ville vi likt å få det gratis *hopper av glede*, selv om det ikke ville endret beslutningen om å ha dem i barnehage. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Om man har normal inntekt og tre barn i kommunal barnehage i Oslo koster det kr. 4950 pr. måned. Selvfølgelig ville vi likt å få det gratis *hopper av glede*, selv om det ikke ville endret beslutningen om å ha dem i barnehage. Omtalte blondine har bare 1000 kr til overs til å ha det godt for i måneden. Å få 5000 til hadde endret hele livet hennes. Jeg fikk et ras med ønsker og drømmer, syden, vin, restauranter og barnevakter i rosenrød innpakning. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Omtalte blondine har bare 1000 kr til overs til å ha det godt for i måneden. Å få 5000 til hadde endret hele livet hennes. Jeg fikk et ras med ønsker og drømmer, syden, vin, restauranter og barnevakter i rosenrød innpakning. Om husstanden til blondinen tjener mindre enn 250.000 i året blir det redusert pris. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Det samme ble først foreslått i Oslo i fjor, men ble nedstemt med minimal margin. Massevis av forslag om prioritering av minoriteter er foreslått i Oslo, og mange er gjennomført. Svære tilskudd er gitt til falske integreringtiltak, mens forbundene for funksjonshemma får småsummer. Eks: tiltak for jobbkurs for funksjonshemma søkte om 70 000 og fikk 10 000. De måtte i tillegg dokumentere behovet og tiltaket ganske utførlig. Pengene rakk knapt til leie av lokaler, men ingen lærer og ingen materiell. Det ble ikke noe kurs, og nå skal de ha pengene tilbake. Le eller gråte? 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Om husstanden til blondinen tjener mindre enn 250.000 i året blir det redusert pris. Så vidt over. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det samme ble først foreslått i Oslo i fjor, men ble nedstemt med minimal margin. Massevis av forslag om prioritering av minoriteter er foreslått i Oslo, og mange er gjennomført. Svære tilskudd er gitt til falske integreringtiltak, mens forbundene for funksjonshemma får småsummer. Eks: tiltak for jobbkurs for funksjonshemma søkte om 70 000 og fikk 10 000. De måtte i tillegg dokumentere behovet og tiltaket ganske utførlig. Pengene rakk knapt til leie av lokaler, men ingen lærer og ingen materiell. Det ble ikke noe kurs, og nå skal de ha pengene tilbake. Le eller gråte? Diskuterer du stadig med deg selv? Tror vi er prinsippielt uenige når det gjelder støtte i forbindelse med integrering av innvandrere. Selvfølgelig kan det pekes på tilfeller der det ikke faller så heldig ut eller på andre grupper som har minst like stort behov for støtte. Men tror vi alle er tjent med at innvandrerbarna (og forsåvidt også voksne) blir integrert i så stor grad som mulig (dog antar jeg du vil påpeke at formålet ikke alltid nås). For øvrig har jeg ikke kapasitet eller ork til noen lengre diskusjon om dette. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Diskuterer du stadig med deg selv? Tror vi er prinsippielt uenige når det gjelder støtte i forbindelse med integrering av innvandrere. Selvfølgelig kan det pekes på tilfeller der det ikke faller så heldig ut eller på andre grupper som har minst like stort behov for støtte. Men tror vi alle er tjent med at innvandrerbarna (og forsåvidt også voksne) blir integrert i så stor grad som mulig (dog antar jeg du vil påpeke at formålet ikke alltid nås). For øvrig har jeg ikke kapasitet eller ork til noen lengre diskusjon om dette. Det opplegget er enda en torpedering av integreringsarbeidet. Forskjellsbehandling fører til sinne fra andre som ikke får. I de få undersøkelsene som er våget foretatt, vises det ikke noen vidunderlig effekt av barnehage. Barn som er født i Norge og har gått i barnehage snakker likevel ikke norsk. I en relativt ny undersøkelse i Oslo ble det avdekket at halvparten av de som ikke snakket norsk av de som nå begynte i 1. klasse, og var født i Norge, hadde gått i barnehage. For halvparten av dem hjalp det altså overhodet ikke. Det er ikke noe magi i slike tiltak. Det er mennesker, ikke sjakkbrikker. Hva du orker eller ikke orker er uintressant. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det samme ble først foreslått i Oslo i fjor, men ble nedstemt med minimal margin. Massevis av forslag om prioritering av minoriteter er foreslått i Oslo, og mange er gjennomført. Svære tilskudd er gitt til falske integreringtiltak, mens forbundene for funksjonshemma får småsummer. Eks: tiltak for jobbkurs for funksjonshemma søkte om 70 000 og fikk 10 000. De måtte i tillegg dokumentere behovet og tiltaket ganske utførlig. Pengene rakk knapt til leie av lokaler, men ingen lærer og ingen materiell. Det ble ikke noe kurs, og nå skal de ha pengene tilbake. Le eller gråte? Det er mye som ikke nødvendigvis ville fungert i Oslo, men som kan gjøre det på steder der det ikke er like store konsentrasjoner av innvandrere. Jeg aner ikke hvordan det er på Rællingen, men der jeg bor er det ikke noen steder hvor andelen innvandrere er så stor at de utgjør noen som helst majoritet. Vi snakker om maks to innvandrere per klasse og en 3-4 per barnehage. Og at disse innvandrerbarna har utbytte av å gå i barnehage er hevet over en hver tvil! Det som er et problem et sted kan altså være en ypperlig løsning andre steder. Om innvandrerbarn skal ha gratis barnehage over hele linja kan selvfølgelig diskuteres, og ordningen har nok både pluss- og minusider. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Om husstanden til blondinen tjener mindre enn 250.000 i året blir det redusert pris. Ikke overalt. Det er ikke alle kommuner som reduserer barnehageprisen for lavtlønte. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Ikke overalt. Det er ikke alle kommuner som reduserer barnehageprisen for lavtlønte. Som det fremgikk av innlegget over viste jeg til priser i Oslo. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Det er mye som ikke nødvendigvis ville fungert i Oslo, men som kan gjøre det på steder der det ikke er like store konsentrasjoner av innvandrere. Jeg aner ikke hvordan det er på Rællingen, men der jeg bor er det ikke noen steder hvor andelen innvandrere er så stor at de utgjør noen som helst majoritet. Vi snakker om maks to innvandrere per klasse og en 3-4 per barnehage. Og at disse innvandrerbarna har utbytte av å gå i barnehage er hevet over en hver tvil! Det som er et problem et sted kan altså være en ypperlig løsning andre steder. Om innvandrerbarn skal ha gratis barnehage over hele linja kan selvfølgelig diskuteres, og ordningen har nok både pluss- og minusider. Det var dette jeg ventet på. Jeg er enig. I et område med liten tetthet av landsmenn, så er det selvsagt et bedre prinsipp. Men å diskriminere og prioritere en gruppe foran andre, er å grave en grav som de prioriterte selv faller i. De er avhengige av velvilje fra de lokale, og det får de ikke ved at de er priviligerte på den måten. Mange konflikter har oppstått pga at en gruppe meler sin egen kake på bekostning av andre. Vi har fra før et ganske formidabelt "utstillingsvindu" av goder som innvandrere og flyktninger får, som ikke nordmenn får. Blir det stort mer, så er jeg redd noen begynner å murre kraftig. De rød-grønne er allerede ute på tynn is med alle sine innfall. Ved neste komunevalg kommer innvandrerorganisajonene og moskeene til å oppfordre til å stryke og kumulere inn mange innvandrerkandidater. Jeg har sett det forberedes flygeblader med instrukser for hvem de skal stemme og hvordan det skal strykes og kumuleres. Kvinnene er en gruppe som manipuleres og ledes som kyr til stemmelokalene, mer for hvert valg. 0 Siter
kamazi Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 "Utfra den udokumenterte påstanden om at barn lærer bedre norsk når de går i barnehage, har Rælingen kommune nå innført gratis barnehage for minoritetsbarn. De etnisk norske må betale selv. Det blir heller ikke innført noen behovsprøving." Jeg er 100% sikker på å ha lest om danske undersøkelser rundt dette med språkutvikling hos minoritetsbarn og opphold i barnehage. De konkluderte med at barnehagen kunne være veldig nyttig i forhold til språkutviklingen, så fremt minst 60% av de andre barna hadde, i dette tilfellet, dansk som morsmål og at det foregikk en bevisst pedagogisk satsing på språk i barnehagen. (Men de fremhevet at dersom andelen minoritetsspråklige ble for stor, eller dersom alle de minoritetsspråklige barna hadde samme morsmål, ville effekten svekkes kraftig). 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 "Utfra den udokumenterte påstanden om at barn lærer bedre norsk når de går i barnehage, har Rælingen kommune nå innført gratis barnehage for minoritetsbarn. De etnisk norske må betale selv. Det blir heller ikke innført noen behovsprøving." Jeg er 100% sikker på å ha lest om danske undersøkelser rundt dette med språkutvikling hos minoritetsbarn og opphold i barnehage. De konkluderte med at barnehagen kunne være veldig nyttig i forhold til språkutviklingen, så fremt minst 60% av de andre barna hadde, i dette tilfellet, dansk som morsmål og at det foregikk en bevisst pedagogisk satsing på språk i barnehagen. (Men de fremhevet at dersom andelen minoritetsspråklige ble for stor, eller dersom alle de minoritetsspråklige barna hadde samme morsmål, ville effekten svekkes kraftig). Det er det som er problemet. Pesonalet har ikke utdannelse eller undervisningsopplegg for å ivareta språkopplæring. Flesteparten går i barnehager med for mange fremmedspråklige. Når også tantene er fremmedspråklige, foreldrene bevisst oppsøker barnehager med slike særpreg og foreldrene bevisst prøver å forhindre at de blir for norske. Tro det eller ei, men det er påvist en konkurransekultur blant foreldre som har som mål å unngå at barn blir for norske. Dette pga at norsk kultur ansees for å være umoralsk og dekadent, særlig for jenter. 0 Siter
Gjest en doler Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Du tuller? Det er ikke rart folk flytter hit til landet slik det er. 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Du tuller? Det er ikke rart folk flytter hit til landet slik det er. Først flytter de vel til Rælingen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.