tinekke Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Hei! Jeg skulle så gjerne hatt notene til visa "mannen som gikk seg til vedaskog..." Skulle liksom spille den på orgel på juleavslutning på skolen nå før jul, men får det ikke til!!! Var vanskeligere enn jeg trodde ) Har prøvt å finne notene på nettet, men uten hell ) Hvis noen kunne hjelpe meg hadde jeg blitt VELDIG gla, for nå begynner det å bli en liten krise her!! 0 Siter
tinekke Skrevet 30. november 2006 Forfatter Skrevet 30. november 2006 Hei! Tror jeg glemte å krysse ut at jeg bare ville ha svar fra andre på forument, men det var selvfølgelig meningen ) 0 Siter
NeaNoor Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 På side 21 her: http://ans.hsh.no/lu/kr_oving/dans/LIG-Danseheftet.pdf 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Du har ikke fortsatt "Mads Bergs skolesangbok" hjemme, da? Evt kan du gå på biblioteket og finne en bok der og ta fotokopi. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Hei! Tror jeg glemte å krysse ut at jeg bare ville ha svar fra andre på forument, men det var selvfølgelig meningen ) Det er ikke noen sånne avkrysningsmuligheter her på Åpent forum, ettersom det ikke er noen fagpersoner 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Det er ikke noen sånne avkrysningsmuligheter her på Åpent forum, ettersom det ikke er noen fagpersoner Jovisst er det fagpersoner. Kritikere og dommere bl a. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jovisst er det fagpersoner. Kritikere og dommere bl a. Og yrkeskverulanter!;-) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jovisst er det fagpersoner. Kritikere og dommere bl a. Må jeg presisere at med "fagpersoner" mener jeg personer med rød prikk foran navnet? 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Nå ble jeg inspirert til å sjekke hvor mange vers av _teksten_ jeg fortsatt husker på den sangen der, og jeg kom til 14. Men mener å huske at jeg en gang i tida kunne 17??? Det er akkurat som om det mangler noe mellom at han tror kråka skulle drepe han og at kona synes at det er en skam. Og var det et vers til slutt med at når han var ferdig med alt dette så dro karen til Amerika? Her er ihvertfall de 14 versene (har ikke giddet å skrive "heifara" osv): Og mannen han gjekk seg i vedaskog, der satt det ei kråke i lunden og gol Og mannen han tenkte med sjølve seg, ska tru no den kråka vil drepa meg Og no har eg aldri høyrt større skam, har du høyrt ei kråke kan drepa ein mann Men kråka kom etter på taket og gol, og mannen han opp gjennom ljoren for Og mannen han spente sin boge for kne, så skaut han den kråka så ho datt ned Så spente han føre dei folane ti, men kråka ho sprengde alle di Så spente han føre dei folane tolv, så kjørde han kråka på lovegolv Så flådde han kråka og lema ho sund, ho vog innpå seksten og tjue pund Og kjøtet han salta i tunner og fat, og tunga han brukte til jolemat Av tarmane gjorde han tolv par reip, og klørna han brukte til møkkagreip Av skinnet så gjorde han tolv par skor, det beste paret det gav han til mor Av nebbet så gjorde han kyrkjebåt, så folk kunne sigla på frå og åt Av augo så gjorde han stoveglad, og nakken han sette på kyrkja til stas Og den som’kje kråka kan nytta så, han er ikkje verdt ei kråke å få 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Og yrkeskverulanter!;-) Hvor? *ser seg ivrig rundt* 0 Siter
keinstein Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Må jeg presisere at med "fagpersoner" mener jeg personer med rød prikk foran navnet? Prikk meg her og prikk meg der. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Hvor? *ser seg ivrig rundt* Stans forfølelsen av de paranoide!!! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Nå ble jeg inspirert til å sjekke hvor mange vers av _teksten_ jeg fortsatt husker på den sangen der, og jeg kom til 14. Men mener å huske at jeg en gang i tida kunne 17??? Det er akkurat som om det mangler noe mellom at han tror kråka skulle drepe han og at kona synes at det er en skam. Og var det et vers til slutt med at når han var ferdig med alt dette så dro karen til Amerika? Her er ihvertfall de 14 versene (har ikke giddet å skrive "heifara" osv): Og mannen han gjekk seg i vedaskog, der satt det ei kråke i lunden og gol Og mannen han tenkte med sjølve seg, ska tru no den kråka vil drepa meg Og no har eg aldri høyrt større skam, har du høyrt ei kråke kan drepa ein mann Men kråka kom etter på taket og gol, og mannen han opp gjennom ljoren for Og mannen han spente sin boge for kne, så skaut han den kråka så ho datt ned Så spente han føre dei folane ti, men kråka ho sprengde alle di Så spente han føre dei folane tolv, så kjørde han kråka på lovegolv Så flådde han kråka og lema ho sund, ho vog innpå seksten og tjue pund Og kjøtet han salta i tunner og fat, og tunga han brukte til jolemat Av tarmane gjorde han tolv par reip, og klørna han brukte til møkkagreip Av skinnet så gjorde han tolv par skor, det beste paret det gav han til mor Av nebbet så gjorde han kyrkjebåt, så folk kunne sigla på frå og åt Av augo så gjorde han stoveglad, og nakken han sette på kyrkja til stas Og den som’kje kråka kan nytta så, han er ikkje verdt ei kråke å få *imponert* Trodde jeg kunne mange vers - men her var det faktisk tre jeg ikkke hadde hørt før (3, 4 og 8). Artig det ordet "å lema". Svigermor bruker det når hun parterer kjøtt :-) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Prikk meg her og prikk meg der. Neitakk, du 0 Siter
Babette Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Nå ble jeg inspirert til å sjekke hvor mange vers av _teksten_ jeg fortsatt husker på den sangen der, og jeg kom til 14. Men mener å huske at jeg en gang i tida kunne 17??? Det er akkurat som om det mangler noe mellom at han tror kråka skulle drepe han og at kona synes at det er en skam. Og var det et vers til slutt med at når han var ferdig med alt dette så dro karen til Amerika? Her er ihvertfall de 14 versene (har ikke giddet å skrive "heifara" osv): Og mannen han gjekk seg i vedaskog, der satt det ei kråke i lunden og gol Og mannen han tenkte med sjølve seg, ska tru no den kråka vil drepa meg Og no har eg aldri høyrt større skam, har du høyrt ei kråke kan drepa ein mann Men kråka kom etter på taket og gol, og mannen han opp gjennom ljoren for Og mannen han spente sin boge for kne, så skaut han den kråka så ho datt ned Så spente han føre dei folane ti, men kråka ho sprengde alle di Så spente han føre dei folane tolv, så kjørde han kråka på lovegolv Så flådde han kråka og lema ho sund, ho vog innpå seksten og tjue pund Og kjøtet han salta i tunner og fat, og tunga han brukte til jolemat Av tarmane gjorde han tolv par reip, og klørna han brukte til møkkagreip Av skinnet så gjorde han tolv par skor, det beste paret det gav han til mor Av nebbet så gjorde han kyrkjebåt, så folk kunne sigla på frå og åt Av augo så gjorde han stoveglad, og nakken han sette på kyrkja til stas Og den som’kje kråka kan nytta så, han er ikkje verdt ei kråke å få Faltirilturaltura! Den sangen minner meg om sangtimene på skolen. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 *imponert* Trodde jeg kunne mange vers - men her var det faktisk tre jeg ikkke hadde hørt før (3, 4 og 8). Artig det ordet "å lema". Svigermor bruker det når hun parterer kjøtt :-) Jeg er jo en skikkelig nerd, så slik noe må jeg jo bare kunne! *he he* Jeg fant ut via en link at jeg hadde glemt følgende vers: Disse tre kommer mellom skogen og at kona synes det er en skam: - - - Og mannen han snudde om hesten sin, så køyrde han heim att til garden igjen. Å høyr, du min mann, kva eg spøre deg: Kvar vart det av veden du køyrde til meg? Eg køyrde no slett ingen ved til deg, for kråka ho svor ho sku drepa meg. - - - Og dette kom lenger uti (+ at jeg hadde ne litt annen rekkefølge på enkelte av versene) Og munnen han brukte te mala korn, og øyro han gjorde til tutar-horn. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Faltirilturaltura! Den sangen minner meg om sangtimene på skolen. Kul sang, da! :-) 0 Siter
Babette Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Kul sang, da! :-) Jeg liker ikke sanger med så mange vers. Min favoritt er heller den geografivisa, der vi reiser rundt i Europa. Den har mere variasjon i melodien. Haag, tulipanene.. 0 Siter
Babette Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jeg er jo en skikkelig nerd, så slik noe må jeg jo bare kunne! *he he* Jeg fant ut via en link at jeg hadde glemt følgende vers: Disse tre kommer mellom skogen og at kona synes det er en skam: - - - Og mannen han snudde om hesten sin, så køyrde han heim att til garden igjen. Å høyr, du min mann, kva eg spøre deg: Kvar vart det av veden du køyrde til meg? Eg køyrde no slett ingen ved til deg, for kråka ho svor ho sku drepa meg. - - - Og dette kom lenger uti (+ at jeg hadde ne litt annen rekkefølge på enkelte av versene) Og munnen han brukte te mala korn, og øyro han gjorde til tutar-horn. Hei fara. Faltirilturaltura. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2006 Skrevet 30. november 2006 Jeg liker ikke sanger med så mange vers. Min favoritt er heller den geografivisa, der vi reiser rundt i Europa. Den har mere variasjon i melodien. Haag, tulipanene.. Kan ikke den jeg. Men om "vedaskog": Det er nettopp antall vers som gjør sangen så kul! :-) Det var en skuffelse hvis man fikk høre at man skulle synge "kråkesangen", og læreren satte i vei med "Høyt på en gren ei krå-å-ke..." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.