Gå til innhold

7armet stake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva symboliserer det? Noe som heter de 7vise menn? Trodde de var tre.... :)

Også har vi den hesten i halm. Står den som symbol på noe?

Julestjerna står vel for betlehemstjerna?

Huffame, ja jeg skjemmes....

Skrevet

Er ikke de syvarmede lysstakene egentlig jødiske? Menorah? Vet ikke hva de symboliserer.

Skrevet

Halmbukken (det er en bukk, se på de lange horna) er en minnelse om hedenske tider, da julebukk var noe helt annet enn i dag. Julebukken har litt rester fra fruktbarhetsdyrking og var litt til skremsel.

Stjerna er den over Betlehem. Om den sjuarmete staken: jødene har beholdt den, men jeg mener at den var felles for jødiske og kristelige samfunn. Men det er jeg ikke helt sikker på.

Gjest Sukkerbrød med sennep
Skrevet

Hesten i halm symboliserer at man ska henge den i et tre utenfor huset slik at fuglene får mat, mens det 7 armede staken symboliserer den bamhjertige blekkspruten jesus møtte da han var ute å gikk en dag...

Skrevet

Hesten i halm symboliserer at man ska henge den i et tre utenfor huset slik at fuglene får mat, mens det 7 armede staken symboliserer den bamhjertige blekkspruten jesus møtte da han var ute å gikk en dag...

Takk takk din tulling ;)

Skrevet

Halmbukken (det er en bukk, se på de lange horna) er en minnelse om hedenske tider, da julebukk var noe helt annet enn i dag. Julebukken har litt rester fra fruktbarhetsdyrking og var litt til skremsel.

Stjerna er den over Betlehem. Om den sjuarmete staken: jødene har beholdt den, men jeg mener at den var felles for jødiske og kristelige samfunn. Men det er jeg ikke helt sikker på.

Bukk ja, selvfølgelig...Jeg bruker ikke ha sånn, men burde kanskje ;)

Takk for svar!

Skrevet

Er ikke de syvarmede lysstakene egentlig jødiske? Menorah? Vet ikke hva de symboliserer.

Jeg får høre av min sønn at han tror 7armet stake er noe "hannukka greier, noe jødegreier" Hm..jaja finner nok ut av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...