Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Dummeste jeg har hørt! Vedkommende har begått grovt tyveri og kan straffes deretter. Ingen har hevd over straffeloven.... Absolutt ingen! Nå er du like påståelig som i den abortsaken, og du har ikke begreper om hva du snakker om. Du kan ikke miste jobben selv om du slår ned noen i fylla på julebordet på jobben? Nei, vold er ikke lov, og det krever reprimander - men det er ikke oppsigelsesgrunn. POenget er; vedkommende har ikke gjort noe ulovlig? Det er ikke ulovlig å bruke telefonen? Om du spør om å få bruke telefonen min, og jeg låner deg den, så kan jeg ikke etterpå kjefte for at du brukte for lang tid. See? 0 Siter
Gjest Slike fantasier vil vi ikke ha i NATT Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Dummeste jeg har hørt! Vedkommende har begått grovt tyveri og kan straffes deretter. Ingen har hevd over straffeloven.... Absolutt ingen! Nå må d slutte å fantasere. Se på lovteksten: § 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 14 april 1972 nr. 15, 16 juni 1989 nr. 64. § 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte. Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art. 0 Siter
hidi Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Nå er du like påståelig som i den abortsaken, og du har ikke begreper om hva du snakker om. Du kan ikke miste jobben selv om du slår ned noen i fylla på julebordet på jobben? Nei, vold er ikke lov, og det krever reprimander - men det er ikke oppsigelsesgrunn. POenget er; vedkommende har ikke gjort noe ulovlig? Det er ikke ulovlig å bruke telefonen? Om du spør om å få bruke telefonen min, og jeg låner deg den, så kan jeg ikke etterpå kjefte for at du brukte for lang tid. See? Tror ikke du er helt god! Spurte han om lov til å ringe? Nei. Kan du gjøre hva du vil på en arbeidsplass? Nei. Du bør lese loven, og ikke komme med idiotiske utsagn. Synes synd på deg i all din uvitenhet! 0 Siter
Gjest Mener arbeidstakere I daG Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Nei, det kan man ikke. Man kan drepe noen, og straffes for det - men det kvalifiserer ikke nødvendigvis til oppsigelse av den grunn. Det kommer selvfølgelig litt an på omstendighetene da... Men det er ikke oppsigelsesgrunn å begå underslag heller? Man skal gis en mulighet til å gjøre opp for seg i første omgang. Om underslag er oppsigelsesgrun eller ikke, avhenger av hvilken arbeidsavtale som ligger til grunn for ansettlesesforholdet. Er man offentlig ansatt reguleres dette av tjenestemannsloven på overordnet nivå, og vil absolutt være grunnlag for oppsigelse. Om man driver privat, og synes det er greit at ansatte, stjeler, underslår og bedrar, så betyr ikke det at handlingen nødvendig vis er straffefri i forhold til straffeloven. Men arbeidsgiver kan selvsagt selv vurdere om man ønsker å fortsette arbeidsforholdet. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Tror ikke du er helt god! Spurte han om lov til å ringe? Nei. Kan du gjøre hva du vil på en arbeidsplass? Nei. Du bør lese loven, og ikke komme med idiotiske utsagn. Synes synd på deg i all din uvitenhet! Nei, jeg er nok den av oss som ikke er helt god. Har du ikke lært at du ikke skal gå ut og betegne folk etter å ha vært utestengt en uke? Uansett; dette er jeg ganske god på, og jeg vet hva jeg snakker om. Man spør ikke om å låne telefonen som står på plassen sin på kontoret, den er til min disposjon. Og så lenge det ikke følger noe regulativ med den, så er jeg ikke pålagt å være fornuftig i bruken heller. Man kan forvente common sense, men ikke kreve det - og vil man pålegge noen noe må man ha et regulativ som stadfester det, en personalhåndbok. Står det der at man ikke kan gjøre det og at brudd på regulativet vil kunne føre til slike eller sånne konsekvenser, så kan man gjøre noe. Hvis ikke stiller man svakt. Du uttaler deg ut fra meninger rundt dette, hva _du_ mener bør være riktig, ikke hva som står i loven. Og igjen; finn lovteksten til meg, så skal jeg slutte å argumentere. 0 Siter
Gjest Etterspør jeg i nAtT Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Tror ikke du er helt god! Spurte han om lov til å ringe? Nei. Kan du gjøre hva du vil på en arbeidsplass? Nei. Du bør lese loven, og ikke komme med idiotiske utsagn. Synes synd på deg i all din uvitenhet! Kan ikke du snart komme med noen lovhenvisninger da? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Om underslag er oppsigelsesgrun eller ikke, avhenger av hvilken arbeidsavtale som ligger til grunn for ansettlesesforholdet. Er man offentlig ansatt reguleres dette av tjenestemannsloven på overordnet nivå, og vil absolutt være grunnlag for oppsigelse. Om man driver privat, og synes det er greit at ansatte, stjeler, underslår og bedrar, så betyr ikke det at handlingen nødvendig vis er straffefri i forhold til straffeloven. Men arbeidsgiver kan selvsagt selv vurdere om man ønsker å fortsette arbeidsforholdet. Det er nettopp det - det reguleres av avtaler på arbeidsplassen. Og det er derfor jeg sier; om telefonbruk ikke er regulert noe sted, så kan man heller ikke straffes for å bruke den. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Kan ikke du snart komme med noen lovhenvisninger da? Nei, hun bare slenger ut kommentarer i hytt og vær om ting hun ikke har begreper om. Og kaller folk ufine ting når de ikke er enige. 0 Siter
hidi Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Nei, jeg er nok den av oss som ikke er helt god. Har du ikke lært at du ikke skal gå ut og betegne folk etter å ha vært utestengt en uke? Uansett; dette er jeg ganske god på, og jeg vet hva jeg snakker om. Man spør ikke om å låne telefonen som står på plassen sin på kontoret, den er til min disposjon. Og så lenge det ikke følger noe regulativ med den, så er jeg ikke pålagt å være fornuftig i bruken heller. Man kan forvente common sense, men ikke kreve det - og vil man pålegge noen noe må man ha et regulativ som stadfester det, en personalhåndbok. Står det der at man ikke kan gjøre det og at brudd på regulativet vil kunne føre til slike eller sånne konsekvenser, så kan man gjøre noe. Hvis ikke stiller man svakt. Du uttaler deg ut fra meninger rundt dette, hva _du_ mener bør være riktig, ikke hva som står i loven. Og igjen; finn lovteksten til meg, så skal jeg slutte å argumentere. Idiot! Tenk å bruke utestengselen mot meg, hvor ille kan du bli! Regner med at du har lovteksten for deg! Ikke? Faller du ikke da på egen urimelighet...? Hva _du_ mener om meg, er personlig, og din utskjelling blir derfor dum. Jeg tok min straff. 0 Siter
hidi Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Det er nettopp det - det reguleres av avtaler på arbeidsplassen. Og det er derfor jeg sier; om telefonbruk ikke er regulert noe sted, så kan man heller ikke straffes for å bruke den. Og hvis mord ikke står omtalt i denne avtalen din, så kan jeg myrde en kollega, med din velsignelse...! Tåpeligste jeg har hørt! Straffeloven gjelder uansett avtaler gjort mellom arbeidsgiver/arbeidstager. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Idiot! Tenk å bruke utestengselen mot meg, hvor ille kan du bli! Regner med at du har lovteksten for deg! Ikke? Faller du ikke da på egen urimelighet...? Hva _du_ mener om meg, er personlig, og din utskjelling blir derfor dum. Jeg tok min straff. *ler* Tell til ti nå - jeg argumenterer på at dette IKKE står i loven, dermed kan jeg ikke vise til et sted det IKKE står. Du derimot pårober deg å vite at dette står i en lov, men nekter å dokumentere det. Du mister ikke jobben for å bruke kopimaskinen til private ting, eller ta med penner hjem, eller laste ned ting fra nettet - dersom det ikke er regulert i en tekst de ansatte er pålagt å følge det øyeblikket de signerer ansettelesavtalen. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Og hvis mord ikke står omtalt i denne avtalen din, så kan jeg myrde en kollega, med din velsignelse...! Tåpeligste jeg har hørt! Straffeloven gjelder uansett avtaler gjort mellom arbeidsgiver/arbeidstager. Det er straffbart å myrde noen, det er ikke straffbart å ringe noen. Du ser motsetningen eller? 0 Siter
sheba Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Du kan vel konfrontere denne personen med disse regningene? samt gi en advarsel? bedrer det seg ikke bør det vel være grunn til oppsigelse, men personen bør vel få en sjangs til og la være og ringe, men selvfølgelig gjøre opp sin egen regning:) Dette var mitt syn på saken, sikkert mange som mener noe annet:) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 *ler* Tell til ti nå - jeg argumenterer på at dette IKKE står i loven, dermed kan jeg ikke vise til et sted det IKKE står. Du derimot pårober deg å vite at dette står i en lov, men nekter å dokumentere det. Du mister ikke jobben for å bruke kopimaskinen til private ting, eller ta med penner hjem, eller laste ned ting fra nettet - dersom det ikke er regulert i en tekst de ansatte er pålagt å følge det øyeblikket de signerer ansettelesavtalen. Jeg lure på om hidi lider av alvorlig personlighetsforstyrrelse. I det ene øyeblikket virker hun veldig hyggelig, og i neste øyeblikk klikker det helt for henne. 0 Siter
sheba Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Jeg lure på om hidi lider av alvorlig personlighetsforstyrrelse. I det ene øyeblikket virker hun veldig hyggelig, og i neste øyeblikk klikker det helt for henne. :-) noe sånt ja! 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Og hvis mord ikke står omtalt i denne avtalen din, så kan jeg myrde en kollega, med din velsignelse...! Tåpeligste jeg har hørt! Straffeloven gjelder uansett avtaler gjort mellom arbeidsgiver/arbeidstager. Når ble det straffbart å bruke en telefon man har fri tilgang til, og som arbeidsgiver ikke engang har stengt for teletorg og utland, dersom det ikke på noen måte er avtalefestet? Seff er det ikke verken oppsigelsegrunn eller tyveri i lovens forstand. Har faktisk opplevd akkurat det - en kollega ringte for rundt 40000 med mobilen sin mens vi andre hadde et par tusen i samme periode. Men vi hadde ikke fått noen retningslinjer for bruken. Endte med at personen fikk en advarsel, og reglene for mobilbruk ble innskjerpet på generell basis. Men oppsigelse var helt uaktuelt pga dette. Persille sier ikke at folk ikke blir straffet for ting som gjøres i arbeidstida. Men det at man har gjort noe straffbart er ikke nødvendigvis oppsigelsesgrunn. Det er forskjell på hva som er straffbart i sammfunnsbetydning i forhold til hva som er "straffbart" i form av at man kan miste jobben for det. Og hvis det å gjøre noe straffbart automatisk fører til at man mister jobben, blir man jo dobbelt straffet. Hvis jeg produserer hjemmebrent og blir tatt for det, er det neppe oppsigelsesgrunn. Dersom jeg bruker arbeidsgivers lokaler til produksjonen, kan det sikkert være det, men da blir oppsigelsesaken at man har misbrukt arbeidsgivers tillit og lokaler til straffbar handling, ikke hjemmebrent - produksjonen i seg selv. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Det tviler jeg på, dersom det ikke er lagt retningslinjer for telefonbruken. De fleste arbeidsgiverer stenger jo teletorg og utland for arbeidstakerne sine, smart. Dersom det skal være oppsigelsesgrunn, må det vel være pga "grov uforstand i tjenesten", eller noe sånt. Kan ikke tenke meg at det gjelder som "tyveri". 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Oj! Det var skikkelig dumt gjort. Jeg tror at hvis jeg ellers var fornøyd med den ansatte ville jeg bedt ham betale tilbake (i rater) og gi ham en advarsel om at hvis det skjer igjen så får han sparken. 0 Siter
hidi Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Jeg lure på om hidi lider av alvorlig personlighetsforstyrrelse. I det ene øyeblikket virker hun veldig hyggelig, og i neste øyeblikk klikker det helt for henne. He, he, nei jeg er ikke gal, ble bare litt overgitt, når de drar utestengelsen av meg inn i debatten. Jeg var utestengt èn uke og respekterte det. Skrev ikke noen innlegg da. 0 Siter
Gjest Pontiac Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 He, he, nei jeg er ikke gal, ble bare litt overgitt, når de drar utestengelsen av meg inn i debatten. Jeg var utestengt èn uke og respekterte det. Skrev ikke noen innlegg da. tips hidi, ikke bruk ord som "idiot" ol. Få ut din frustrasjon med setninger som for eksempel: du er guggelimeienirriterendehåpløshårreisende vanskelig å diskutere med altså 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.