Gå til innhold

Din beste biff med tilbehør?

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger inspirasjon.
Skrevet

Hva foretrekker du?

Hva er forskjellen på indre og ytrefilet? Bare forskjell i mørhet, eller også smak?

Skrevet

Jeg spiser veldig sjelden biff, men når jeg først gjør det syns jeg det skal være indrefilét, den blir alltid mør og god! Seig biff er ikke godt.

Når jeg skal kjøpe biffkjøtt velger jeg kjøtt som er så nær utløpsdatoen som mulig, da er den mør. Kjøper jeg litt for fersk biff kan den godt ligge en god stund i romtemperatur for å få fart på mørningsprosessen.

Jeg syns biffen kan ha hvitløk, salt og pepper i kantene, eller marineres med en god marinade.

Tilbehøret kan være f.eks fløtegratinerte poteter med hvitløk, eller gjerne potet skåret i båter, ovnsbakt med olje, salt og urter. Peppersaus er godt! Grønnsaker etter smak og behag..

Nå fikk jeg skikkelig lyst på biff!

Skrevet

Forresten... Var det et bevisst valg å legge dette innlegget i forum for data? ;o)

Skrevet

Indrefilet av storfe er ikke så god på smak, men mør.

Ytrefilet som er mørnet riktig, er det beste.

Aller beste er årskalv som er foret opp på mye øl, massert hver dag og slaktet intetanende. Så skal ytrefiletene mørnes i riktig temperatur og tid. De skal skjæres riktig, klemmes riktig, ha romstemperatur før steking, grilles og hviles riktig.

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Forresten... Var det et bevisst valg å legge dette innlegget i forum for data? ;o)

Upps!

Mat til arbeidet? ;o)

Takk for godt tips. Nå ble jeg også sulten. Skal ha biff i morgen.

:o)

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Aller beste er årskalv som er foret opp på mye øl, massert hver dag og slaktet intetanende. Så skal ytrefiletene mørnes i riktig temperatur og tid. De skal skjæres riktig, klemmes riktig, ha romstemperatur før steking, grilles og hviles riktig.

Da går jeg for ytrefilet.

Men, hvordan vet jeg at den er foret opp på øl? Er det bare å spørre i butikken? (blond).

Skrevet

"Slaktet intetanende"

*Humrer*

Men skjønner hva du mener, stresshormoner er neppe en god smakstilsetning!

Imidlertid kan det bli vanskelig å finne biff merket med "slaktet intetanende" på maxi..

Skrevet

Da går jeg for ytrefilet.

Men, hvordan vet jeg at den er foret opp på øl? Er det bare å spørre i butikken? (blond).

Ja. Bare spør i butikken.

Skrevet

hehe det så jeg ikke:) klikker bare på 100 nyeste, men pussig egentlig, *tenker på hva biff har med data og gjøre*

regner med det var en feil, hadde en sånn selv for en tid tilbake, hehe:)

Skrevet

Jeg spiser veldig sjelden biff, men når jeg først gjør det syns jeg det skal være indrefilét, den blir alltid mør og god! Seig biff er ikke godt.

Når jeg skal kjøpe biffkjøtt velger jeg kjøtt som er så nær utløpsdatoen som mulig, da er den mør. Kjøper jeg litt for fersk biff kan den godt ligge en god stund i romtemperatur for å få fart på mørningsprosessen.

Jeg syns biffen kan ha hvitløk, salt og pepper i kantene, eller marineres med en god marinade.

Tilbehøret kan være f.eks fløtegratinerte poteter med hvitløk, eller gjerne potet skåret i båter, ovnsbakt med olje, salt og urter. Peppersaus er godt! Grønnsaker etter smak og behag..

Nå fikk jeg skikkelig lyst på biff!

var den der beskrivelsen nødvendig??!

*sulten* ;)

Gjest Den fete på fire
Skrevet

*sulten* ;)

Sitter her og lengter selv, etter å ha hørt kaffepikens oppskrift.

:o)

Skrevet

"Slaktet intetanende"

*Humrer*

Men skjønner hva du mener, stresshormoner er neppe en god smakstilsetning!

Imidlertid kan det bli vanskelig å finne biff merket med "slaktet intetanende" på maxi..

F eks: En intetanende rein skutt på beite - smaker mye bedre enn en tamrein som har vært jaget rundt i dødsangst og blodlukt i en innhegning i timevis og så slaktet. Jeg lover.

Skrevet

*sulten* ;)

Hehe, jeg ble sulten jeg også nå, og alt jeg har i hus er frokostblanding, knekkebrød, havregrøt og rødvin..

Kanskje det må bli biff i morgen?

Skrevet

Ja. Bare spør i butikken.

Rein som har vært jaget på i timesvis!

Viser hvor dum _ du_ er! rein jages for å merkes, ikke for slakt, din sudrik!

Skrevet

Hehe, jeg ble sulten jeg også nå, og alt jeg har i hus er frokostblanding, knekkebrød, havregrøt og rødvin..

Kanskje det må bli biff i morgen?

jepp:-) *skrive på handlelappen*!

+ fløtepoteter!

Skrevet

Rein som har vært jaget på i timesvis!

Viser hvor dum _ du_ er! rein jages for å merkes, ikke for slakt, din sudrik!

Sudrik sjøl :-)

Det har vært vist reinslakt på TV mange ganger, og jeg har sjøl vært til stede. Blodlukta og den sure innvollstanken ligger ram over området, reina løper med vidåpne øyne med en hjertefrekvens som går rakt til himmels. Kom ikke her din skolt.

Skrevet

F eks: En intetanende rein skutt på beite - smaker mye bedre enn en tamrein som har vært jaget rundt i dødsangst og blodlukt i en innhegning i timevis og så slaktet. Jeg lover.

det blir vel det samme som en elg som har blitt jaget for lenge?? Pyton spør du meg, smakte forferdelig:)

Skrevet

Indrefilèt har egen smak fordi den er mør i seg selv.. Ingen andre filèter er _så_ møre, men de kan ha god smak..Ytrefilèt trenger litt mer steking og bør ikke serveres rød.

Tillegg er bakte poteter, gratinerte poteter, broccoli, og sausene kan variere...

Skrevet

det blir vel det samme som en elg som har blitt jaget for lenge?? Pyton spør du meg, smakte forferdelig:)

Det er helt sikkert det samme. En sau som ble skutt intetanende smakte mye bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...