Gjest tusen takk på forhånd Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Har søkt om å være besøkshjem, men ser at for øyeblikket søkes det etter avlastere. Hva er en avlaster. Hvor mye har man barnet hos seg og hvor mye er det betalt? Samtidig lurer jeg på om noen vet om en link på forskjellige syndrom. Eller kan noe om det? 0 Siter
Gemini Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Hva det innebærer å være avlaster ift. besøkshjem, det er jeg litt usikker på. Kanskje det ikke er så store forskjellen, men at det går litt på bakgrunnen for behovet. Et besøkshjem er jo også en avlastning for forelder/foreldre, men er kanskje først og fremst ment for at barnet trenger mer stimuli enn hva foreldre kan gi til enhver tid? Mens avlaster kanskje går mer på foreldres behov enn barnets, på en måte. Nei, jeg er jammen ikke sikker. Men det er nok givende uansett, så lenge du kan tenke deg å jobbe innen dette området. På Frambu sine nettsider kan du lese om ulike sjeldne diagnoser (og dermed fx ikke Downs eller Cerebral Parese, som ikke er så sjeldent - innen de som har diagnoser altså). Men de mindre sjeldne diagnosene har jo gjerne en interesseforening, som gjerne har en nettside, så det burde jo være enkelt å finne info om disse via google. http://www.frambu.no/ - se "Finn diagnoser" øverst på siden der. MEN - husk at ingen ER en diagnose, man er en person, med sine personlige særtrekk. En diagnoser sier jo noe om hvilke problemer man har, enten fysisk eller adferdsmessig eller på annen måte. Men ikke alle (kanskje de færreste) personer som har en diagnose oppfyller alle diagnosekriterier heller. Men selvsagt kan det være interessant å sette seg litt inn i hva de ulike diagnosene kjennetegnes ved. http://www.rarelink.no/ er en annen side med info om sjeldne tilstaner. Enkelte svært sjeldne er ikke engang beskrevet på norsk, men da finner du oftest peker til svensk eller dansk info på den linken der. 0 Siter
kamazi Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Ofte, men ikke alltid, brukes ordet besøkshjem i forhold til "normale" barn, mens avlastning brukes om barn med ulike typer handicap. Men ordbruken har ikke vært konsekvent i de annonser o.l jeg har sett. Om det er snakk om handicappede barn vil det være bedre betalt enn vanlig besøkshjem, men selvsagt også mer jobb. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Ser du har fått linker til gode sider om funksjonshemninger. Besøkshjem og avlastningshjem kan brukes litt om hverandre, men det er kanskje noe i det som kamazi sier, at avlastning brukes mest om funksjonshemmede barn. Avlastning gjennom (re)habiliteringsenheten er gjerne best betalt. Da er det snakk om funksjonshemmede barn. Andre barn kan få innvilget besøkshjem gjennom sosialkontor eller barnevern. Det kan være at foreldrene er slitne, enten av spesiell familiesituasjon, eller av et svært aktivt barn (ADHD, feks). Det kan også være at foreldrene ikke fungerer så godt som det de burde ha gjort, og at selv om det ikke er grunnlag for å ta barnet vekk fra sine foreldre, er det nødvendig at barnet får være hos en "vanlig" familie en gang i blant, med de erfaringene det bringer med seg. Besøkshjem på denne måten er altså stort sett dårligere betalt enn fra rehab, da det gjerne er snakk om mindre krevende barn. Jeg tror lønnen kan forhandles litt om, da det hele tiden kommer an på hvor mye barnet krever. Men lønnen varierer -svært- mye fra kommune til kommune. Min familie var besøkshjem (funksjonsfriske barn) for tre barn. Den ene i Oslo kommune, de to andre i en kommune et lite stykke utenfor Oslo. Lønna for de to siste var nøyaktig dobbelt så høy som for barnet i Oslo, selv om det var på omtrent samme tidspunkt, og det dreide seg om helt vanlige satser. Dette er uansett ikke noe man gjør for lønna sin del. Skal man tjene penger, så finnes det mer effektive måter å gjøre det på. Å være besøkshjem/avlaster er en god erfaring, og jeg har som "helgestoresøster" fått godt forhold til mine "helgesmåsøsken", og er glad i dem på lik linje med resten av min familie. Da det var snakk om at det eldste barnet kanskje ikke lenger ville få forlenget vedtaket på besøkshjem, var det noe vi ikke tok så tungt, for vi ville bare fortsette å kjøre samme ordningen likevel, med ham på besøk hver 3. helg. Ev. lønn kommer bare oppå som en bonus 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.