Gå til innhold

Hva slags folk bor bofelleskap?

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Jeg er student innen helse og trenger mer penger, ser komunen søker hvilende nattevakt til bofelleskap for psykisk syke, er veldig intressert i temaet, men er alikevel litt usikker. Hva slags sykdommer kan det her være snakk om?

Jeg forestiller meg at det kan være personlighetsforstyrrelser av ulik grad og typer og at seksuelle forbytere eller suisidale er lagt inn på avdeling og ikke bor i bofelleskap? Kan dette stemme?

Så vil min jobb da være i gå rundt et par ganger om natten og se at de har det bra, kontakte lege/hjelp ved behov og ha ansvar i tilfelle brann ol?

Jeg har ingen fordommer mot psykisk syke, det høres spennenes ut, men vil passe på at jeg ikke tar meg vann over hodet eller utsatter meg selv for store farer.

Skrevet

Som du sier, kan det være mye, men de som bor slik er ikke voldelige...

Har venninner som finner denne type jobb særdeles givende! og hvis dine interesser går denne veien, får du en jobb full av spenning, sorg, glede og annerledeshet...

Ønsker deg lykke til!

Gjest Aviaana
Skrevet

Uten at jeg selv har jobbet i bofelleskap så tror jeg ikke at du har noe å frykte.

Som oftest er det mennesker som har store angstproblemer og/eller vansker med å takle livet og som trenger støtte, som bor der. Din rolle kan da være å være våken på natta, se/høre om noen står opp. Eventuelt ta en prat med noen som ikke får sove. Jeg kjenner en som har en slik jobb, og det er ikke så mye å gjøre om natta.

Folk som utgjør en fare for seg selv eller andre skal normalt sett ikke bo i et bofelleskap. Heller ikke seksualforbrytere. Om du er usikker å hva slags type mennesker som bor der, og hva slags bakgrunn de har er det nok best å ringe å spørre:).

Gjest Aviaana
Skrevet

Som du sier, kan det være mye, men de som bor slik er ikke voldelige...

Har venninner som finner denne type jobb særdeles givende! og hvis dine interesser går denne veien, får du en jobb full av spenning, sorg, glede og annerledeshet...

Ønsker deg lykke til!

Selv om jeg mener at folk som bor der ikke er voldelige, så er jeg litt usikker blant annet pga problemer i psykiatrien. Ser ikke bort i fra at noen mennesker som er for dårlige til å bo i bofelleskap blir boende der pga psykiatrien ikke har plass til dem noen andre steder. Håper jeg ikke har rett i det jeg tenker.

Det skal jo ikke forekomme men.

Angela1365380318
Skrevet

Uten at jeg selv har jobbet i bofelleskap så tror jeg ikke at du har noe å frykte.

Som oftest er det mennesker som har store angstproblemer og/eller vansker med å takle livet og som trenger støtte, som bor der. Din rolle kan da være å være våken på natta, se/høre om noen står opp. Eventuelt ta en prat med noen som ikke får sove. Jeg kjenner en som har en slik jobb, og det er ikke så mye å gjøre om natta.

Folk som utgjør en fare for seg selv eller andre skal normalt sett ikke bo i et bofelleskap. Heller ikke seksualforbrytere. Om du er usikker å hva slags type mennesker som bor der, og hva slags bakgrunn de har er det nok best å ringe å spørre:).

Tenker at det kan bli oppfattes som feil om man ringer og spør.

Jeg skjønner jo at de har problemer og trenger hjelp, jeg jeg er villig til å akseptere en del. Men kjenner folk i helsevesenet som bir slått og nesten drept av deres pasienter og det orker jeg ikke, skal ha energi til studiene også.

Gjest mandolina
Skrevet

Selv om jeg mener at folk som bor der ikke er voldelige, så er jeg litt usikker blant annet pga problemer i psykiatrien. Ser ikke bort i fra at noen mennesker som er for dårlige til å bo i bofelleskap blir boende der pga psykiatrien ikke har plass til dem noen andre steder. Håper jeg ikke har rett i det jeg tenker.

Det skal jo ikke forekomme men.

Mennesker med psykiske problemer har det oftest vondest med seg selv.

Omgivelsene kan skape trygghet, slik at de klarer å mestre sine indre problemer.

Hilsen

Gjest Aviaana
Skrevet

Tenker at det kan bli oppfattes som feil om man ringer og spør.

Jeg skjønner jo at de har problemer og trenger hjelp, jeg jeg er villig til å akseptere en del. Men kjenner folk i helsevesenet som bir slått og nesten drept av deres pasienter og det orker jeg ikke, skal ha energi til studiene også.

Nei å ringe å spørre vitner mer om interesse for hva du muligens forplikter deg til. Hvis jeg var ansatt på det hjemme og en søkte på jobben uten å spørre noe om hva slags sted det var, ville jeg vel syntes at det var mer rart.

mennesker med psykiske lidelser er ingen ensartet gruppe. Derfor er det lurt å spørre hva slags problematikk det er snakk om. De går selvsagt inn i hva slags problematikk den enkelte har, men de kan si noe om hvordan de ansatte jobber der.

Hvis du søker på en jobb så må du jo få vite mer om hva jobben konkret går ut på. Når du spør om det, så kan du også spørre om hva slags egenskaper de vektlegger hos den som søker. Du kan også spørre om hva slags bakgrunn de ansatte har der.

Gjest Aviaana
Skrevet

Mennesker med psykiske problemer har det oftest vondest med seg selv.

Omgivelsene kan skape trygghet, slik at de klarer å mestre sine indre problemer.

Hilsen

Men hva som omgivelsene ikke klarer å skape trygghet da?. Hva om det kommer nye ansatte på jobb hver uke?. Hvis de ikke har noen faste å forholde seg til, så kan noen psykisk syke bli aggressive og utagerende.

Ingen tvil om at de har det vondt med seg selv.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er som noen sier her, gjerne personer med angstproblemer som bor i slike bofellesskap, men også personer med andre typer lidelser. Det finnes såkalte "ettervernshjem", hvor personer som har vært psyke, og som nå egentlig er friske, men trenger oppbacking en stund til, kan flytte til.

Det kan være depresjoner, angst eller personlighetsforstyrrelser.

Nattevaktene er stort sett rolige vil jeg tro. Vakten begynner sikkert rundt kl 22, så alle er oppe når du kommer. Arbeidet ditt kan kanskje være å oppmuntre alle til å komme seg i seng "i rett tid", og ev. ta en støttesamtale med noen som trenger det. Om noen våkner på natta og føler behov for å prate, er det du som er der. Noen er kanskje i jobb eller skole, og må stå opp før dagvaktene begynner på arbeid. Da blir det din jobb å sjekke at alle står opp når klokka ringer, og ev. rive av dyna eller tømme bøtte med kaldt vann over de som ikke vil ;)

Ring og hør om hva stillingen innebærer. Si at du synes det høres spennende ut, men at du gjerne vil vite mer, for å vite om det kan være det rette for deg. Si at du ikke har all verden av erfaring innen psykiatrien, men at du synes det er et svært interessant fagfelt. Du får tenke igjennom noe lurt å si før du ringer, for det blir litt feil inntrykk de får om du ringer og sier "hei, angående den jobben, er det liksom bare deprimerte og angstplagede personer, eller er de mer gærne og voldelige og sånn? for om de er det, så tror jeg ikke jeg takler det, ass".

Tror ikke du får jobben på sistnevnte ;)

Angela1365380318
Skrevet

Det er som noen sier her, gjerne personer med angstproblemer som bor i slike bofellesskap, men også personer med andre typer lidelser. Det finnes såkalte "ettervernshjem", hvor personer som har vært psyke, og som nå egentlig er friske, men trenger oppbacking en stund til, kan flytte til.

Det kan være depresjoner, angst eller personlighetsforstyrrelser.

Nattevaktene er stort sett rolige vil jeg tro. Vakten begynner sikkert rundt kl 22, så alle er oppe når du kommer. Arbeidet ditt kan kanskje være å oppmuntre alle til å komme seg i seng "i rett tid", og ev. ta en støttesamtale med noen som trenger det. Om noen våkner på natta og føler behov for å prate, er det du som er der. Noen er kanskje i jobb eller skole, og må stå opp før dagvaktene begynner på arbeid. Da blir det din jobb å sjekke at alle står opp når klokka ringer, og ev. rive av dyna eller tømme bøtte med kaldt vann over de som ikke vil ;)

Ring og hør om hva stillingen innebærer. Si at du synes det høres spennende ut, men at du gjerne vil vite mer, for å vite om det kan være det rette for deg. Si at du ikke har all verden av erfaring innen psykiatrien, men at du synes det er et svært interessant fagfelt. Du får tenke igjennom noe lurt å si før du ringer, for det blir litt feil inntrykk de får om du ringer og sier "hei, angående den jobben, er det liksom bare deprimerte og angstplagede personer, eller er de mer gærne og voldelige og sånn? for om de er det, så tror jeg ikke jeg takler det, ass".

Tror ikke du får jobben på sistnevnte ;)

Tusen takk for godt svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...