Gå til innhold

aktiv behandling med utsikt til å bedre arbeidsevnen?

Anbefalte innlegg

anx1365381047
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med dette? Skrev dette egentlig til doktoren, men oppdaget at det kostet mer penger enn jeg har råd til akkurat nå. Håper noen kan hjelpe meg med dette..

Hei

Jeg setter pris på et evt. raskt svar, da jeg skal til legen i morgen og er veldig nervøs med tanke på hva jeg skal si og hvordan jeg skal gå frem. Jeg har nå gått på rehabiliteringspenger en tid, grunnet sosial angst/fobi og at jeg ikke fungerer i jobb, jeg er også kraftig overvektig og har konsentrasjonsvansker (det siste er ikke dokumentert, men er noe jeg vet). Jeg gikk til psykolog en stund, men sluttet av meg selv fordi det ikke hjalp, og det var det eneste jeg tenkte på hele uken til neste time, og jeg klarte ikke tenke på noe annet enn dette.

Nå må jeg til legen for å få henne til å fylle ut en legeerklæring på at jeg ikke kan være i jobb, og derfor kan få rehabiliteringspenger videre. Men siden jeg må være under "aktiv behandling", og sluttet hos psykolog, må jeg finne noe annet jeg kan gjøre.

Nå har jeg veldig lyst til å prøve "noe annet". Men når jeg leser at man må gå på "aktiv behandling med utsikt til å bedre arbeidsevnen", akkurat HVA menes med aktiv behandling? Jeg har lest såvidt noe sted at man faktisk kan gå på grete roede som behandling (jeg regner med dette betyr grete roede-kurs). Er dette sant, og kan man få utgiftene dekket? Jeg er meget overvektig (129,0 og er 170 cm). Jeg har klart å gå ned endel kg selv (jeg veide 144,4 ved start) da jeg startet på atkins for en tid tilbake, og det er det eneste som har fungert på meg, og jeg har fått energi tilbake, bedret konsentrasjonsevnen, og blitt i bedre humør av å gå på atkins (lavkarbo-"diett"), men da jeg jo fortsatt er kraftig overvektig og derfor fortsatt har angsten i meg og ikke føler meg komfortabel i sosiale situasjoner, orker jeg ikke å gå tilbake i jobb. Bare tanken på det gjør at jeg blir stresset.

FINNES det andre alternativer for behandling enn psykolog? Kunne du ha listet opp noen alternativer, slik at jeg kan se på noen muligheter? Jeg kommer til å spørre min lege, men det er ikke alltid de vet alt, eller egentlig ønsker å fortelle alt. ER det noe jeg kan gjøre utenom psykolog? Jeg vil for alt i verden ikke tilbake til psykolog. Det gjorde at jeg følte meg enda sykere enn jeg er, og det la et press på meg som gjorde at jeg ikke klarte gjøre noe annet enn å grue meg til neste time.

Jeg føler at det er tungt å trene kroppen, på grunn av vekten, og at det ikke er dette som i første omgang vil hjelpe meg, men sannsynligvis senere, når jeg har gått ned endel mer, og det blir lettere. Jeg tror at når jeg har gått ned til et nivå hvor jeg kan føle meg mer komfortabel med meg selv, at det vil bli mye lettere å tenke seg en jobb å gå til. For eksempel kunne jeg godt tenke meg å jobbe i dyrebutikk når jeg har gått ned endel, men slik som det er nå ville jeg ikke følt meg komfortabel med det, og jeg ser for meg at jeg ville stresset meg selv enda sykere.

Jeg er en jente på 21 og bor i Oslo. Håper så inderlig du kan hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...