Gå til innhold

Hvordan få avtale med inkassobyrå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kunde som ikke betaler etter 2 purringer. Kan jeg nå få en avtale med et inkassobyrå? Hvordan fungerer det egentlig? Tar de prosenter av det de krever inn?

Gjest tips og taps
Skrevet

De tar to gebyr og også prosenter av beløpet. Du kan godt gjøre en avtale med inkassobyrået, men da må du ringe inn til dem. Det de kan gjøre for deg er for eksempel å dele opp betalingen for deg. Men da må du holde deg til de avdragene dere har avtalt slik at du ikke bryter avtalen.

Hvis du betaler innen en viss frist påløper ikke det andre gebyret. Gebyret avhenger av hvor høy summen er som du skylder.

Skrevet

De tar to gebyr og også prosenter av beløpet. Du kan godt gjøre en avtale med inkassobyrået, men da må du ringe inn til dem. Det de kan gjøre for deg er for eksempel å dele opp betalingen for deg. Men da må du holde deg til de avdragene dere har avtalt slik at du ikke bryter avtalen.

Hvis du betaler innen en viss frist påløper ikke det andre gebyret. Gebyret avhenger av hvor høy summen er som du skylder.

PS - Det var ikke smurfen som skyldte penger her, ettersom jeg forsto.. :-)

Skrevet

Betaling for inkassotjenester varier. Ring et inkassobyrå og sjekk hvordan de tar betalt. Noen krever ikke betaling før de får inn beløpet fra kunden. Men skal saken til offentlig behandling er det gebyr som du må legge ut for.

Sjekk med flere byrå og lytt til andre som har erfaring med byråene.

Skrevet

Nei det stemmer "mij". Jeg skylder ikke penger, men har en kunde som ikke betaler. Trenger derfor en avtale med et inkassobyrå på firmaet mitt.

ikke fast nick
Skrevet

Nei det stemmer "mij". Jeg skylder ikke penger, men har en kunde som ikke betaler. Trenger derfor en avtale med et inkassobyrå på firmaet mitt.

En liten ting skal du være klar over; Har kunden din på noe vis bestridt kravet, kan du ikke sende saken til inkasso. Det er ikke lov, og da er det Forliksrådet du må kontakte. Du kan ta saken via Forliksrådet uten å gå veien om inkassobyrå også, hvis du foretrekker det.

Ellers kan du se her:

http://www.inkasso.no/

Jeg mener det er slik at kunden skal ha et inkassovarsel fra deg før du sender saken videre, men dette er jeg ikke sikker på.

Det kan også være du finner noe her, selv om det er for "den andre siden":

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19

http://klagenemnda.inkasso.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...