Gå til innhold

Medisinstudiene i Trondheim og Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Gadiopa
Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å søke meg inn på medisinstudiet, og hadde lenge bestemt meg for Trondheim, men heller nå mer og mer mot Oslo. Poenggrensene for å komme inn i Oslo er høyere enn i Trondheim, det er jeg klar over. Men det jeg lurer på er om noen har erfaringer/vet noe om medisinutdanningene disse stedene.

Det vil si, jeg vet om folk som tar utdanningen ved NTNU i Trondheim, og har bare hørt positivtom det. Lærestedet ligger på sykehusområdet, og foreleserne er stort sett gode. Det virker generelt som et godt organisert studie. Forholdene i Trondheim er mindre enn i Oslo, jeg vet ikke om det kan være en fordel ved studier og praksis?

Hvordan er det i Oslo? Hvor er studiestedet, og er det generelt godt læringsmiljø?

Det er et langt studium, jeg vil helst vite mest mulig før jeg bestemmer meg for hvor jeg skal søke :)

Jeg er utdannet omsorgsarbeider, og har jobb innen helse og omsorg i Trondheim. Dersom jeg skal flytte til Oslo trenger jeg ny jobb der, helst innenfor samme "bransje". Men det er vel noen utlysninger av slike stillinger stadig vekk, i alle fall noen helgestillinger med nok av ekstravakter å ta av?

Håper noen har noen ord de vil dele med meg. Takker på forhånd for svar!

Hilsen

Skrevet

Har ei venninne som studerte til lege i Oslo.

Dette begynner å bli noen år siden nå da.

Da var mye av førsteåret på Gaustad. Så var de på Blindern og på Ullevål. Praksis var litt rundt omkring.

Turnus over hele landet.

Tror hun var fornøyd med utdanninga - hørte i alle fall ikke noe annet.

Gjest Gadiopa
Skrevet

Har ei venninne som studerte til lege i Oslo.

Dette begynner å bli noen år siden nå da.

Da var mye av førsteåret på Gaustad. Så var de på Blindern og på Ullevål. Praksis var litt rundt omkring.

Turnus over hele landet.

Tror hun var fornøyd med utdanninga - hørte i alle fall ikke noe annet.

Jeg vet at i Trondheim er det slik at man "bare" har eksamen en gang i året, og at det ikke er noen oppgaver, innleveringer, prosjekter etc. gjennom året, altså trenger man ikke stresse med frister og sånt, men heller konsentrere seg om å lese på det aktuelle stoffet man trenger der og da. Stemmer det for alle medisinstudiene, tro?

Misforstå meg rett, jeg er ikke arbeids- eller lesesky (da kunne jeg vel ikke begynt på medisin ;) ), men synes det høres bra ut å kunne strukturere mitt eget arbeid, ikke hele tiden forholde meg til innleveringsfrister på oppgaver om et annet stoff enn det jeg kunne tenke meg å lese på der og da.

Skrevet

Jeg vet at i Trondheim er det slik at man "bare" har eksamen en gang i året, og at det ikke er noen oppgaver, innleveringer, prosjekter etc. gjennom året, altså trenger man ikke stresse med frister og sånt, men heller konsentrere seg om å lese på det aktuelle stoffet man trenger der og da. Stemmer det for alle medisinstudiene, tro?

Misforstå meg rett, jeg er ikke arbeids- eller lesesky (da kunne jeg vel ikke begynt på medisin ;) ), men synes det høres bra ut å kunne strukturere mitt eget arbeid, ikke hele tiden forholde meg til innleveringsfrister på oppgaver om et annet stoff enn det jeg kunne tenke meg å lese på der og da.

Hmmm, jeg er usikker på dette. Jeg vet hun hadde eksamener på våren og at det var store eksamener. Om det var mindre innleveringer og prøver underveis vet jeg ikke.

Gjest Gadiopa
Skrevet

Hmmm, jeg er usikker på dette. Jeg vet hun hadde eksamener på våren og at det var store eksamener. Om det var mindre innleveringer og prøver underveis vet jeg ikke.

Tusen takk for svar! Jeg kan jo se om jeg får til å ta kontakt med noen medisinstudenter derifra også. Ellers får jeg la skjebnen råde :)

Gjest poltergeist
Skrevet

Jo, men tilbakemeldingene på disse innleveringene og forsøkene underveis er MEGET nyttig å ta med seg til eksamen!

Skrevet

Kanskje du blir klokere av dette?

http://www.uio.no/studier/program/medisin/om/oppbygging-gjennomforing.xml

De jeg kjenner som har gått der

virker fornøyde.

Men hverken mer eller mindre fornøyde

enn de jeg kjenner som har

gått i Trondheim eller Bergen

egentlig.

Lykke til!

:-)

Gjest Gadiopa
Skrevet

Jo, men tilbakemeldingene på disse innleveringene og forsøkene underveis er MEGET nyttig å ta med seg til eksamen!

Så rart at det er så store forskjeller mellom studiestedene, jeg ser at Oslo har eksamener hvert semester. Men det er nok som du sier, man vet bedre hvordan man ligger an til eksamen!

Gjest Gadiopa
Skrevet

Kanskje du blir klokere av dette?

http://www.uio.no/studier/program/medisin/om/oppbygging-gjennomforing.xml

De jeg kjenner som har gått der

virker fornøyde.

Men hverken mer eller mindre fornøyde

enn de jeg kjenner som har

gått i Trondheim eller Bergen

egentlig.

Lykke til!

:-)

Det er rart det er så store forskjeller mellom Trondheim og Oslo, at Trondheim bare har en/to eksamener hver vår, mens Oslo har eksamener hvert semester, og tydeligvis oppgaver og innleveringer utenom også. Men det spiller vel ikke så stor rolle at det er avgjørende for mitt valg av studiested. Takk for nyttig link!

Skrevet

Det er ikke karakterer på studiene noen av stedene. Trondheim har litt færre eksamener enn Oslo, og Oslo har høyest strykprosent av alle fakultetene i landet. Bergen ligger lavest (men der kan de dårligste studentene skilles på karakterer, som kun Bergen har per i dag)

Vet ikke hvem som har fortalt deg om at det er innleveringer underveis i Oslo-studiet, det stemmer ikke. Vi har stort sett skriftlig og muntlig eksamen (pasienteksamen) hvert halvår, ingenting utover det.

Alle studentene må skrive en obligatorisk oppgave tilsvarende i underkant av 30 studiepoeng, det settes av 12 undervisningsuker til dette totalt i studiet. Du kan skrive om hva du vil.

All undervisning er lokalisert til området rundt Rikshospitalet. Praksis er fordelt mest på Ullevål og Rikshospitalet, men også Aker, Akershus (SiA), Radiumhospitalet og Diakonhjemmet.

Jeg kan ikke anbefale deg noe fremfor noe annet, men faglig sett skal det være liten forskjell. Jeg ville valgt etter preferanse på studiested, hvor du har venner, og hvor du kan tenke deg å bo i seks år i strekk.

Lykke til!

Gjest Gadiopa
Skrevet

Det er ikke karakterer på studiene noen av stedene. Trondheim har litt færre eksamener enn Oslo, og Oslo har høyest strykprosent av alle fakultetene i landet. Bergen ligger lavest (men der kan de dårligste studentene skilles på karakterer, som kun Bergen har per i dag)

Vet ikke hvem som har fortalt deg om at det er innleveringer underveis i Oslo-studiet, det stemmer ikke. Vi har stort sett skriftlig og muntlig eksamen (pasienteksamen) hvert halvår, ingenting utover det.

Alle studentene må skrive en obligatorisk oppgave tilsvarende i underkant av 30 studiepoeng, det settes av 12 undervisningsuker til dette totalt i studiet. Du kan skrive om hva du vil.

All undervisning er lokalisert til området rundt Rikshospitalet. Praksis er fordelt mest på Ullevål og Rikshospitalet, men også Aker, Akershus (SiA), Radiumhospitalet og Diakonhjemmet.

Jeg kan ikke anbefale deg noe fremfor noe annet, men faglig sett skal det være liten forskjell. Jeg ville valgt etter preferanse på studiested, hvor du har venner, og hvor du kan tenke deg å bo i seks år i strekk.

Lykke til!

Tusen tusen takk for svar! :)

Fint å høre fra noen som faktisk tar studiet. Jeg er fra Oslo-området, men har bodd i Trondheim i fire-fem år. Kjenner jeg har litt lyst tilbake til hjemtraktene nå. Det var en annen her i tråden som sa det var innleveringer og sånt (sånn jeg forsto det).

Det er opptak to ganger i året på UiO ser jeg. Men ei jeg pratet med for noen timer sa at hun trodde at studiene som begynner både i august og i januar har opptak samtidig, altså til høstsemesteret? Stemmer det? For jeg tenkte at dersom jeg ikke kommer inn på høsten, så kan jeg bruke tiden fram til jul med å forbedre karakterer, og så søke til opptaket i januar igjen. Litt dumt om jeg må vente helt til neste høst igjen da...Vet du noe om det?

Skrevet

Fint å høre fra noen som faktisk tar studiet. Jeg er fra Oslo-området, men har bodd i Trondheim i fire-fem år. Kjenner jeg har litt lyst tilbake til hjemtraktene nå. Det var en annen her i tråden som sa det var innleveringer og sånt (sånn jeg forsto det).

Det er opptak to ganger i året på UiO ser jeg. Men ei jeg pratet med for noen timer sa at hun trodde at studiene som begynner både i august og i januar har opptak samtidig, altså til høstsemesteret? Stemmer det? For jeg tenkte at dersom jeg ikke kommer inn på høsten, så kan jeg bruke tiden fram til jul med å forbedre karakterer, og så søke til opptaket i januar igjen. Litt dumt om jeg må vente helt til neste høst igjen da...Vet du noe om det?

Nei

Det er opptak kun en gang (søknadsfrist 15. april), men det er studiestart både i august og januar.

Du kan søke om enten begge eller en av studiestartene, men du kan bare søke innen 15. april hvis du vil begynne enten i august eller januar. Du kan ikke begynne i januar som kommer nå med mindre du fikk tildelt plass ved forrige opptak

Skrevet

Det stemmer; det er kun ett opptak til medisinstudiet i Oslo, via Samordna opptak med frist 15-april. Du prioriterer om du vil ha studiestart i august eller januar på søknadsskjemaet. Studiestart på våren har noe lavere inntakskrav enn høsten, men det er minimalt. De som starter på høsten tar ex.phil ved siden av studiet, de som starter på våren har fordelen av at de kan gjøre ferdig exphil på forhånd.

Hvis du har en mailadresse kan vi godt mailes.

Gjest Gadiopa
Skrevet

Det stemmer; det er kun ett opptak til medisinstudiet i Oslo, via Samordna opptak med frist 15-april. Du prioriterer om du vil ha studiestart i august eller januar på søknadsskjemaet. Studiestart på våren har noe lavere inntakskrav enn høsten, men det er minimalt. De som starter på høsten tar ex.phil ved siden av studiet, de som starter på våren har fordelen av at de kan gjøre ferdig exphil på forhånd.

Hvis du har en mailadresse kan vi godt mailes.

Gjerne det! Send meg en mail på [email protected], det hadde vært fint å høre mer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...