Gjest morentilfire Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Åhh, ingen er vel så vakker som papas go'jente! Men kanskje har datteren komplekser og er ulykkelig over at hun ikke er vakker nok. Kanskje prøver pappaen å overbevise datteren om at hun er vakker nok ved å få andre voksne til å bekrefte det han sier til henne. Hvis mannen var en venn av meg, ville jeg ha støttet hans uttalelser. Hvis han hadde vært en nær venn, kunne vi senere ha tatt en prat om ulike typer skjønnhet.... 0 Siter
ylvali1365381015 Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes det er flott at denne pappaen skryter av datteren sin, og det synes jeg du bør synes også(samme hva du mener om utseendet hennes). Selvfølgelig sårer du han ikke med negative kommentarer om datteren. Men du kan si noe sånt som: Dette synes jeg var fint sagt av deg, det varmer hjertet mitt å høre at noen bryr seg så mye om barna sine. Ethvert barn er det vakreste for foreldrene! Synes ikke foreldre skal poengtere utseende til barna til stadighet. Da lærer de dem jo at det faktisk er veldig viktig. Og at de kan vurdere andre etter samme parameter, for ikke å snakke om at de får barna til å bli selvkritiske og vurderende ifht eget utseende. Man kan heller erklære sin kjærlighet på andre måter, feks ved å vise hvor glad man er i dem! Eller også utdype det, heller enn å fokusere på utseendet. Pen og flink... Ord som bør benyttes med en viss forsiktighet, faktisk. Unger lærer mye om våre forventninger og menneskesyn gjennom slikt. 0 Siter
Gjest girl with no name Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Bare svar noe ala ja, ingenting er så vakkert som en nyutsprunget rose,eller noe annet like generelt. 0 Siter
Gjest madolina Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Hadde min mor sagt det der om meg - at jeg var vakker, da hadde jeg sannsynligvis drept henne etterpå. For når man ikke føler seg pen, er det grusomt å vente på hvordan vedkommende som blir spurt reagerer. For man venter jo at svaret skal bli nei, og blir det ikke nei vet man jo at det bare er av høflighet. Ikke sett noen i en slik pinlig situasjon! Selvtilliten blir ikke bedre. Tvert i mot. Jeg sa det selvfølgelig bare til slike mennesker son jeg var sikker på ville gi positiv tilbakemelding. Slike som også ser på menneskenes indre verdier mer enn de ser på utseendet. Hilsen 0 Siter
Gjest salmiakk Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes i utgangspunktet det er en uting å kommentere barns utseende.Det er så mange andre positive kvaliteter en far kan kommentere ved sin datter enn akkurat det. Har selv vokst opp med en far som la veldig vekt på mitt utseende og jeg likte det overhodet ikke. Bedre da å skryte over positive ting ved personligheten hennes. Kroppsfokuseringen i dag, spesielt for unge jenter og gutter er så stor fra før at hjemmet bør være en frisone for slikt. Å gi et kompliment en og annen gang fordi dattern er fin på håret eller ser flott ut i en fin kjole er en ting, men konstant fokus på kropp og utseendet blir for meg helt feil. Det hadde ikke kostet meg en kalori å fortelle det til faren heller, ved neste anledning. 0 Siter
Gjest tuvali Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Kan du ikke bare svare noe sånt som: "jo. He he, du er nok en myrsnipefar du. Visst er hun ei pen jente, men alle fedre syns nok deres datter er den aller aller peneste. Pass på at du legger vekt på andre ting også, det er nok utseendepress på jenter i dagens samfunn". Ikke med jenta tilstede da. 0 Siter
Gjest stort sett pen nok Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Synes ikke foreldre skal poengtere utseende til barna til stadighet. Da lærer de dem jo at det faktisk er veldig viktig. Og at de kan vurdere andre etter samme parameter, for ikke å snakke om at de får barna til å bli selvkritiske og vurderende ifht eget utseende. Man kan heller erklære sin kjærlighet på andre måter, feks ved å vise hvor glad man er i dem! Eller også utdype det, heller enn å fokusere på utseendet. Pen og flink... Ord som bør benyttes med en viss forsiktighet, faktisk. Unger lærer mye om våre forventninger og menneskesyn gjennom slikt. Ikke helt sikker på om jeg er enig med deg. Pen er faktisk en kvalitet det også, og de aller fleste unger trenger å høre at de faktisk ikke ser ut som de hengslete tegneseriefigurene de synes de ser ut som. Hvorfor er det verre å være klar over at man er pen enn å være klar over at man er flink i matte? Unger trenger selvtillit, la dem få det fra de kildene som finnes. Går an å lære dem at verken skjønnhet eller matte er det viktigste i verden og at folk ikke skal dømmes ut i fra slike ting, selv om de er klar over hvordan de selv er og ser ut. Jeg har selv opplevd å vokse opp med den hellige overbevisning at jeg var stygg, trodde det fullt og helt, helt til jeg så bilder av meg selv som tenåring, og oppdaget at det var helt feil. Unner ikke unger å vokse opp med et sånt bilde av seg selv! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Ikke helt sikker på om jeg er enig med deg. Pen er faktisk en kvalitet det også, og de aller fleste unger trenger å høre at de faktisk ikke ser ut som de hengslete tegneseriefigurene de synes de ser ut som. Hvorfor er det verre å være klar over at man er pen enn å være klar over at man er flink i matte? Unger trenger selvtillit, la dem få det fra de kildene som finnes. Går an å lære dem at verken skjønnhet eller matte er det viktigste i verden og at folk ikke skal dømmes ut i fra slike ting, selv om de er klar over hvordan de selv er og ser ut. Jeg har selv opplevd å vokse opp med den hellige overbevisning at jeg var stygg, trodde det fullt og helt, helt til jeg så bilder av meg selv som tenåring, og oppdaget at det var helt feil. Unner ikke unger å vokse opp med et sånt bilde av seg selv! Husker at jeg som regel syntes jeg var under gjennomsnittet søt og pen da jeg var barn og ungdom. Når jeg nå ser på bilder av meg selv, ser jeg ei søt og pen jente!!!! 0 Siter
ylvali1365381015 Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Ikke helt sikker på om jeg er enig med deg. Pen er faktisk en kvalitet det også, og de aller fleste unger trenger å høre at de faktisk ikke ser ut som de hengslete tegneseriefigurene de synes de ser ut som. Hvorfor er det verre å være klar over at man er pen enn å være klar over at man er flink i matte? Unger trenger selvtillit, la dem få det fra de kildene som finnes. Går an å lære dem at verken skjønnhet eller matte er det viktigste i verden og at folk ikke skal dømmes ut i fra slike ting, selv om de er klar over hvordan de selv er og ser ut. Jeg har selv opplevd å vokse opp med den hellige overbevisning at jeg var stygg, trodde det fullt og helt, helt til jeg så bilder av meg selv som tenåring, og oppdaget at det var helt feil. Unner ikke unger å vokse opp med et sånt bilde av seg selv! Skjønner hva du mener, men tror din selvoppfatning kan være et resultat av generelt dårlig selvbilde. Jeg trodde også jeg var tykk og lite sjarmerende i puberteten, og må innrømme at jeg tok skammelig feil. Litt bittert at jeg kastet bort de årene med kunstig lav selvtillit. Men jeg tror ikke det er hverken styrkende eller lettere å oppleve at andre fokuserer på utseendet ditt. Det kan bli et fengsel, en rolle å fylle, samtidig som det signaliserer et fokus jeg ikke ønsker å gi mine barn. Jeg kan selv si til dem at jeg synes de er nydelige, men kjenner jeg misliker at andre kommenterer de lange øyenvippene eller nydelige håret... De blir jo sikkert glade, men den selvtilliten et pent ansikt eller en matteprøve gir dem er kortvarig og overfladisk. Egenkjærligheten og selvtilliten kommer annensteds fra, og sørger for at man ikke benytter slike parametre når man bedømmer andre. Om man opplever å være bra nok, bli tatt på alvor og respektert, ikke kritisert eller såret av sine omgivelser, tror jeg man får en langt tryggere og mer stabil selvfølelse. Som også tåler en knekk. Og som ikke avhenger av at man har pleid sitt utseende eller prestert topp på matteprøven. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Synes ikke foreldre skal poengtere utseende til barna til stadighet. Da lærer de dem jo at det faktisk er veldig viktig. Og at de kan vurdere andre etter samme parameter, for ikke å snakke om at de får barna til å bli selvkritiske og vurderende ifht eget utseende. Man kan heller erklære sin kjærlighet på andre måter, feks ved å vise hvor glad man er i dem! Eller også utdype det, heller enn å fokusere på utseendet. Pen og flink... Ord som bør benyttes med en viss forsiktighet, faktisk. Unger lærer mye om våre forventninger og menneskesyn gjennom slikt. Helt enig! 0 Siter
ylvali1365381015 Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Jeg prøver å si fine ting, men det blir litt feil for meg å bruke sånne ord. Jeg er kanskje bare en annen type enn han, men ordene vokser i munnen på meg når han lurer på om hun ikke er penere enn jenter flest. Kan han ikke bare være fornøyd med at jeg sier at han har en fin jente?! Du har så rett! Der ligger poenget. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.