Gjest spørsmålsstilleren Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 vi antakelig ikke har snø om vinteren på Østlandet i 2018? (det er nok ikke snø på Lillehammer heller, da). 0 Siter
Osiris Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Personlig syns jeg det er dumt å søke både for Oslo, Trondheim og Tromsø. Det eneste fornuftige ville ha vært gjenbruk av anleggene på Lillehammer. 0 Siter
Gjest frikkadellia Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Personlig syns jeg det er dumt å søke både for Oslo, Trondheim og Tromsø. Det eneste fornuftige ville ha vært gjenbruk av anleggene på Lillehammer. ha, ha, syn's jeg ser noen av de Ol-kåtingene akseptere noen gjenbrukte, "gamle" anlegg.... nei, nytt, større og dyrere skal det være! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hvis vi først skal ha det i Norge er Tromsø eneste reelle alternativ. Det er fint der oppe (har jeg hørt ...), og sannsynligheten for snø selv i 2018 er faktisk til stede. Fatter uansett ikke dette OL-hysteriet. Bygg heller noen svære fotballbaner og gå for Fotball EM eller VM sammen med Sverige og Danmark. Da snakker vi! Problemet er tross alt ikke bare OL og snø. Problemet er også at færre og færre bryr seg om skiidrett. Selv i Norge er interessen markant synkende, og resten av verden - sånn med unntak av et par av våre naboland - har aldri brydd seg uansett. Skiidretten er så godt som dau i 2018. Men det hadde jo vært stas å få noen hockeyhaller nord i Norge, og de vil komme hvis Tromsø får OL. 0 Siter
Osiris Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 ha, ha, syn's jeg ser noen av de Ol-kåtingene akseptere noen gjenbrukte, "gamle" anlegg.... nei, nytt, større og dyrere skal det være! På tide å få de folka ned på jorda syns jeg. Men de må vel dø ut og nye må komme til før vi får en jordnær OL-komite 0 Siter
Osiris Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hvis vi først skal ha det i Norge er Tromsø eneste reelle alternativ. Det er fint der oppe (har jeg hørt ...), og sannsynligheten for snø selv i 2018 er faktisk til stede. Fatter uansett ikke dette OL-hysteriet. Bygg heller noen svære fotballbaner og gå for Fotball EM eller VM sammen med Sverige og Danmark. Da snakker vi! Problemet er tross alt ikke bare OL og snø. Problemet er også at færre og færre bryr seg om skiidrett. Selv i Norge er interessen markant synkende, og resten av verden - sånn med unntak av et par av våre naboland - har aldri brydd seg uansett. Skiidretten er så godt som dau i 2018. Men det hadde jo vært stas å få noen hockeyhaller nord i Norge, og de vil komme hvis Tromsø får OL. Tromsø har vel ikke en gang et hockeylag? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Tromsø har vel ikke en gang et hockeylag? Nope. Det finnes ikke hockeyhaller nord for Trondheim. Men Lillehammer hadde heller ikke hockeytradisjoner før 94, og både Hamar, Lillehammer og Gjøvik fikk flotte haller i regi av OL. Den i Gjøvik må vel være en av de fineste hallene i verden. Langt inne i fjellet. Nydelig! 0 Siter
Gjest poltergeist Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hvis vi først skal ha det i Norge er Tromsø eneste reelle alternativ. Det er fint der oppe (har jeg hørt ...), og sannsynligheten for snø selv i 2018 er faktisk til stede. Fatter uansett ikke dette OL-hysteriet. Bygg heller noen svære fotballbaner og gå for Fotball EM eller VM sammen med Sverige og Danmark. Da snakker vi! Problemet er tross alt ikke bare OL og snø. Problemet er også at færre og færre bryr seg om skiidrett. Selv i Norge er interessen markant synkende, og resten av verden - sånn med unntak av et par av våre naboland - har aldri brydd seg uansett. Skiidretten er så godt som dau i 2018. Men det hadde jo vært stas å få noen hockeyhaller nord i Norge, og de vil komme hvis Tromsø får OL. "Problemet er også at færre og færre bryr seg om skiidrett. Selv i Norge er interessen markant synkende" Hva sikter du til her? For langrenn og skiskyting er det motsatt. 0 Siter
Osiris Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Nope. Det finnes ikke hockeyhaller nord for Trondheim. Men Lillehammer hadde heller ikke hockeytradisjoner før 94, og både Hamar, Lillehammer og Gjøvik fikk flotte haller i regi av OL. Den i Gjøvik må vel være en av de fineste hallene i verden. Langt inne i fjellet. Nydelig! Uansett så er jeg lei av kvalme Marvin Wiseth som er sur på Trondhjemmere som ikke er nok entusiastiske for å få OL til Trondheim. Ganske mange av oss har nemlig en tendens til å holde med Åre i at de bør få det. De har iallefall nok snø. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 "Problemet er også at færre og færre bryr seg om skiidrett. Selv i Norge er interessen markant synkende" Hva sikter du til her? For langrenn og skiskyting er det motsatt. "Hva sikter du til her? For langrenn og skiskyting er det motsatt." Vås. I samtlige av landene vi tradisjonelt har konkurrert med i skiidrett, har interessen sunket enormt de siste 10 årene. Det samme gjelder i Norge. Vi er ikke lenger en skinasjon, men en fotballnasjon. Og langt verre vil det bli. Selv i Italia, et land med tradisjoner i vinteridrett, møtte det knapt opp folk på tribunene under siste OL. 0 Siter
Gjest poltergeist Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 "Hva sikter du til her? For langrenn og skiskyting er det motsatt." Vås. I samtlige av landene vi tradisjonelt har konkurrert med i skiidrett, har interessen sunket enormt de siste 10 årene. Det samme gjelder i Norge. Vi er ikke lenger en skinasjon, men en fotballnasjon. Og langt verre vil det bli. Selv i Italia, et land med tradisjoner i vinteridrett, møtte det knapt opp folk på tribunene under siste OL. Vås meg i ræva. :-) I de nevnte idrettene er det i Norge nå høyere seertall enn på mange år. Sponsorinntektene øker deretter. I Tyskland har interessen for skiskyting økt betraktelig de siste tiårene. Det viser både seertall og publikumsoppslutning. 0 Siter
vanilje Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Jeg bor i Tromsø og har absolutt _ikke_ lyst på OL her... Det er ikke nok snø her i februar, og det diskuteres hva som kan gjøres siden det heller ikke er nok lys her på den tiden av året. TV-folka trenger visst mer dagslys elns. Tåpelig idè hele greia.. På den andre siden, vi trenger litt flere idrettsanlegg her oppe.. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Vås meg i ræva. :-) I de nevnte idrettene er det i Norge nå høyere seertall enn på mange år. Sponsorinntektene øker deretter. I Tyskland har interessen for skiskyting økt betraktelig de siste tiårene. Det viser både seertall og publikumsoppslutning. Hva med Sverige? Finland? To av landene vi tradisjonelt har konkurrert mest med. Hva med Italia? Russland? Hva med de andre østblokklandene? Hva med Frankrike? Interessen i Norge er ikke høyere nå enn tidligere. Færre begynner med langrenn - her som i resten av verden, og færre vil starte. Ikke bare fordi fotballen plukker opp det meste av idrettstalenter, men også fordi det er vanskeligere å konkurrere i langrenn nå enn tidligere. Det er ikke lenger like mye snø i verden, noe som gjør det vanskeligere enn tidligere - og vi "fødes ikke lenger med ski på beina". Vi fødes med fotballer. Nedgangen i antall utøvere vil garantert bli enda mer markant i årene som kommer. Norge er vel så godt som det eneste landet i verden som tar bortoverski-idrett seriøst. Derfor er vi fortsatt blant de beste. Vi har ikke lenger noen reelle konkurrenter. Men også i Norge er det færre og færre som begynner med skiidrett (nå snakker jeg ikke om alpint som fortsatt er en relativt stor idrett på verdensbasis), noe som etter hvert vil gå på bekostning av prestasjonene. Den dagen vi ikke har en Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen eller Ole Einar Bjørndalen, vil også nasjonalistiske nordmenn med gull i ræva slutte å se langrenn, og enda færre vil bli rekrutert til idretten. Langrennen er dau i 2018. Den ligger egentlig på dødsleie allerede nå, og det er ingenting som skal til for at idretten dør helt. En ny dopingskandale som den i Finland er nok til å ta knekken på en idrett som allerede ligger nede for telling. I hvilken annen seriøs kondisjonsidrett kan førti år gamle kvinner hevde seg i verdenstoppen? Hvorfor kan hu bestemora vår det? Fordi langrennen ikke lenger appellerer til de virkelige idrettstalentene. De velger annen idrett. Sannsynligvis vil skiskytingen i Norge dø ut med den siste av de store: Ole Einar Bjørndalen. 0 Siter
Gjest poltergeist Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Hva med Sverige? Finland? To av landene vi tradisjonelt har konkurrert mest med. Hva med Italia? Russland? Hva med de andre østblokklandene? Hva med Frankrike? Interessen i Norge er ikke høyere nå enn tidligere. Færre begynner med langrenn - her som i resten av verden, og færre vil starte. Ikke bare fordi fotballen plukker opp det meste av idrettstalenter, men også fordi det er vanskeligere å konkurrere i langrenn nå enn tidligere. Det er ikke lenger like mye snø i verden, noe som gjør det vanskeligere enn tidligere - og vi "fødes ikke lenger med ski på beina". Vi fødes med fotballer. Nedgangen i antall utøvere vil garantert bli enda mer markant i årene som kommer. Norge er vel så godt som det eneste landet i verden som tar bortoverski-idrett seriøst. Derfor er vi fortsatt blant de beste. Vi har ikke lenger noen reelle konkurrenter. Men også i Norge er det færre og færre som begynner med skiidrett (nå snakker jeg ikke om alpint som fortsatt er en relativt stor idrett på verdensbasis), noe som etter hvert vil gå på bekostning av prestasjonene. Den dagen vi ikke har en Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen eller Ole Einar Bjørndalen, vil også nasjonalistiske nordmenn med gull i ræva slutte å se langrenn, og enda færre vil bli rekrutert til idretten. Langrennen er dau i 2018. Den ligger egentlig på dødsleie allerede nå, og det er ingenting som skal til for at idretten dør helt. En ny dopingskandale som den i Finland er nok til å ta knekken på en idrett som allerede ligger nede for telling. I hvilken annen seriøs kondisjonsidrett kan førti år gamle kvinner hevde seg i verdenstoppen? Hvorfor kan hu bestemora vår det? Fordi langrennen ikke lenger appellerer til de virkelige idrettstalentene. De velger annen idrett. Sannsynligvis vil skiskytingen i Norge dø ut med den siste av de store: Ole Einar Bjørndalen. Nå blander du inn mye rart. Blir en skikkelig smørje, dette. Noe er jeg ellers enig i, men jeg mener en del av dette er på siden av det jeg i utgangspunktet hadde innsigelser mot. "Hva med Sverige? Finland? To av landene vi tradisjonelt har konkurrert mest med." Langrennsinteressen har alltid vært større i Norge enn i Sverige. Finland har vært mellom de to. Finnene har gitt mer f... etter Lahtiskandalene. "Hva med Italia? Russland? Hva med de andre østblokklandene? Hva med Frankrike?" Nevnte ikke dem med ord. Min innsigelse gikk mest mot Norge. Frankrike og Italia har aldri vært spesielt opptatt av verken langrenn eller skiskyting. Intet nytt under solen. "Interessen i Norge er ikke høyere nå enn tidligere. Færre begynner med langrenn - her som i resten av verden, og færre vil starte. Ikke bare fordi fotballen plukker opp det meste av idrettstalenter, men også fordi det er vanskeligere å konkurrere i langrenn nå enn tidligere. Det er ikke lenger like mye snø i verden, noe som gjør det vanskeligere enn tidligere - og vi "fødes ikke lenger med ski på beina". Vi fødes med fotballer." Hvilket parameter bruker du egentlig? Antall aktive? Rekrutteringa i norsk langrenn er faktisk tilfredsstillende god. Det mange gjør, er at de trekker for raske slutninger når færre begynner eller opprettholder sin konkurranseaktivitet over et par sesonger. Slike svingninger, langt på vei influert av snøforholdene, har vi sett i flere tiår. Det er et usikkert parameter å bruke. Jeg vil hevde at markedspotensialet er mer egnet som perspektiv. Der taler tallene for seg når det gjelder både langrenn og skiskyting. I Norge.. "Nedgangen i antall utøvere vil garantert bli enda mer markant i årene som kommer." Garantert? Nei. Men det kan godt skje, jeg bestrider det ikke. "Norge er vel så godt som det eneste landet i verden som tar bortoverski-idrett seriøst. Derfor er vi fortsatt blant de beste. Vi har ikke lenger noen reelle konkurrenter." Det stemmer ikke. Tyskland er bedre enn noen gang. Det er først de siste 6-7 årene tyskerne har stablet på beina et kjempebra lag, både på kvinne- og herresida. Det satses like stort i Sverige som før. Finland har sunket noe. De tidligere østblokklandene vet jeg ikke. "Den dagen vi ikke har en Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen eller Ole Einar Bjørndalen, vil også nasjonalistiske nordmenn med gull i ræva slutte å se langrenn, og enda færre vil bli rekrutert til idretten." Enig. "Langrennen er dau i 2018. Den ligger egentlig på dødsleie allerede nå, og det er ingenting som skal til for at idretten dør helt." Det første vet jeg ikke, det kommer an på vintrene i årene som kommer. Resten av avsnittet er tull, sett i sammenheng med hva jeg ellers nevner. "En ny dopingskandale som den i Finland er nok til å ta knekken på en idrett som allerede ligger nede for telling." Langt på vei enig. Langrennssporten tåler ikke en ny slik slitasje. "I hvilken annen seriøs kondisjonsidrett kan førti år gamle kvinner hevde seg i verdenstoppen?" Sannsynligvis de fleste, hvis genene er de rette og man trener bra over mange år, slik GP har gjort. Men slike kvinner er unntakstilfeller, da de før denne alderen velger barn, familie og dertil en annen karriere. GP fødte én gang for atten år siden. "Hvorfor kan hu bestemora vår det? Fordi langrennen ikke lenger appellerer til de virkelige idrettstalentene. De velger annen idrett." Naah.. Det stemmer ikke. I langrenn finner du mange av landets fremste kondisjonstalenter, også blant juniorene. Mange av de beste 15-åringene på ski i dette landet, er også blant de beste i friidrett, orientering, sykkel, roing, etc. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Nå blander du inn mye rart. Blir en skikkelig smørje, dette. Noe er jeg ellers enig i, men jeg mener en del av dette er på siden av det jeg i utgangspunktet hadde innsigelser mot. "Hva med Sverige? Finland? To av landene vi tradisjonelt har konkurrert mest med." Langrennsinteressen har alltid vært større i Norge enn i Sverige. Finland har vært mellom de to. Finnene har gitt mer f... etter Lahtiskandalene. "Hva med Italia? Russland? Hva med de andre østblokklandene? Hva med Frankrike?" Nevnte ikke dem med ord. Min innsigelse gikk mest mot Norge. Frankrike og Italia har aldri vært spesielt opptatt av verken langrenn eller skiskyting. Intet nytt under solen. "Interessen i Norge er ikke høyere nå enn tidligere. Færre begynner med langrenn - her som i resten av verden, og færre vil starte. Ikke bare fordi fotballen plukker opp det meste av idrettstalenter, men også fordi det er vanskeligere å konkurrere i langrenn nå enn tidligere. Det er ikke lenger like mye snø i verden, noe som gjør det vanskeligere enn tidligere - og vi "fødes ikke lenger med ski på beina". Vi fødes med fotballer." Hvilket parameter bruker du egentlig? Antall aktive? Rekrutteringa i norsk langrenn er faktisk tilfredsstillende god. Det mange gjør, er at de trekker for raske slutninger når færre begynner eller opprettholder sin konkurranseaktivitet over et par sesonger. Slike svingninger, langt på vei influert av snøforholdene, har vi sett i flere tiår. Det er et usikkert parameter å bruke. Jeg vil hevde at markedspotensialet er mer egnet som perspektiv. Der taler tallene for seg når det gjelder både langrenn og skiskyting. I Norge.. "Nedgangen i antall utøvere vil garantert bli enda mer markant i årene som kommer." Garantert? Nei. Men det kan godt skje, jeg bestrider det ikke. "Norge er vel så godt som det eneste landet i verden som tar bortoverski-idrett seriøst. Derfor er vi fortsatt blant de beste. Vi har ikke lenger noen reelle konkurrenter." Det stemmer ikke. Tyskland er bedre enn noen gang. Det er først de siste 6-7 årene tyskerne har stablet på beina et kjempebra lag, både på kvinne- og herresida. Det satses like stort i Sverige som før. Finland har sunket noe. De tidligere østblokklandene vet jeg ikke. "Den dagen vi ikke har en Bjørn Dæhli, Marit Bjørgen eller Ole Einar Bjørndalen, vil også nasjonalistiske nordmenn med gull i ræva slutte å se langrenn, og enda færre vil bli rekrutert til idretten." Enig. "Langrennen er dau i 2018. Den ligger egentlig på dødsleie allerede nå, og det er ingenting som skal til for at idretten dør helt." Det første vet jeg ikke, det kommer an på vintrene i årene som kommer. Resten av avsnittet er tull, sett i sammenheng med hva jeg ellers nevner. "En ny dopingskandale som den i Finland er nok til å ta knekken på en idrett som allerede ligger nede for telling." Langt på vei enig. Langrennssporten tåler ikke en ny slik slitasje. "I hvilken annen seriøs kondisjonsidrett kan førti år gamle kvinner hevde seg i verdenstoppen?" Sannsynligvis de fleste, hvis genene er de rette og man trener bra over mange år, slik GP har gjort. Men slike kvinner er unntakstilfeller, da de før denne alderen velger barn, familie og dertil en annen karriere. GP fødte én gang for atten år siden. "Hvorfor kan hu bestemora vår det? Fordi langrennen ikke lenger appellerer til de virkelige idrettstalentene. De velger annen idrett." Naah.. Det stemmer ikke. I langrenn finner du mange av landets fremste kondisjonstalenter, også blant juniorene. Mange av de beste 15-åringene på ski i dette landet, er også blant de beste i friidrett, orientering, sykkel, roing, etc. "Langrennsinteressen har alltid vært større i Norge enn i Sverige. Finland har vært mellom de to. Finnene har gitt mer f... etter Lahtiskandalene." Det er sant. Likevel ser både finnene og svenskene en markant nedgang. De har vært to av våre verste konkurrenter i alle år. De har også sammen med Russland og Tyskland vært blant våre eneste konkurrenter. Når alt faller til grunn i to av skiidrettens største land er det selvfølgelig ekstremt alvorlig for en idrett som i utgangspunktet er ekstremt liten på verdensplan. Og det er langrennen, uansett hvor mye norsk media hauser den opp. I verden står vi nå igjen som den eneste virkelig store skinasjonen. Det er klart det er ekstremt alvorlig for idretten. "Nevnte ikke dem med ord. Min innsigelse gikk mest mot Norge. Frankrike og Italia har aldri vært spesielt opptatt av verken langrenn eller skiskyting. Intet nytt under solen." Nei, de har aldri vært blant de virkelige store. Men de har likevel vært blant de _største_. Det sier dog mye om hvor få land som prioriterer skiidrett. Nå er det snart kun Norge igjen. "Hvilket parameter bruker du egentlig? Antall aktive? Rekrutteringa i norsk langrenn er faktisk tilfredsstillende god. Det mange gjør, er at de trekker for raske slutninger når færre begynner eller opprettholder sin konkurranseaktivitet over et par sesonger. Slike svingninger, langt på vei influert av snøforholdene, har vi sett i flere tiår. Det er et usikkert parameter å bruke. Jeg vil hevde at markedspotensialet er mer egnet som perspektiv. Der taler tallene for seg når det gjelder både langrenn og skiskyting. I Norge.." Klart det varierer. Men det samme gjelder for skiidretten som for all annen idrett: Fotballen spiser dem opp. Skiidretten har også en enorm ulempe sammenlignet med andre idretter: Snø. En flaskehals som nesten alene med tid og stunder ville tatt livet av skiidrett. "Det stemmer ikke. Tyskland er bedre enn noen gang. Det er først de siste 6-7 årene tyskerne har stablet på beina et kjempebra lag, både på kvinne- og herresida. Det satses like stort i Sverige som før. Finland har sunket noe. De tidligere østblokklandene vet jeg ikke." Hvordan vet du at tyskerne er bedre enn noensinne? Fordi de vinner? Du må huske på at deres største konkurrent, Norge, er dårligere enn på veldig lenge, svenskene har ikke vært på høyden siden Gunde Svan og Mogren, og finnene ligger nede med brukket rygg. Det er umulig å måle en skinasjons styrke i dag basert på resultater. Til det er nivået lavere enn tidligere. Færre satser, talentene forsvinner til andre idretter, osv. "Naah.. Det stemmer ikke. I langrenn finner du mange av landets fremste kondisjonstalenter, også blant juniorene. Mange av de beste 15-åringene på ski i dette landet, er også blant de beste i friidrett, orientering, sykkel, roing, etc. " Et veldig godt poeng som underbygger det jeg skriver. Idrettstalentene bedriver også andre idretter i ung alder, før de må ta et valg. Langrenn vil ikke være de dyktigste talentenes førstevalg om noen år. Til det er idretten alt for liten på verdensplan, og den blir stadig mindre. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Det er dumt å søke OL uansett hvor i landet man vil ha det, og uansett hvor mye snø det er! Herlighet, vi har jo knapt kommet oss etter Lillehammer! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.