Gå til innhold

Jenta fra OZ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en gripende dokumentar i kveld, som fikk meg til å tenke.

Nå må jeg si med en gang at jeg personlig ikke kjenner barn med psykisk utviklingshemming eller med autisme eller sterke syndromer som gjør at de ikke klarer å kommunisere med jevnaldere.

Jeg bet meg merke i hva foreldrene etterlyste som barna hadde behov for: Gå på skole med likesinnede, og få mer intensivert hjelp (og gjerne tidlig hjelp?) til dagliglivet/opplæring tilpasset deres behov. I Danmark har de slike grupper. Hvorfor ikke i norsk skole?

Hva ville du ha ønsket for ditt barn, dersom det hadde kommunikasjonsvansker med andre?

Skrevet

Jeg er spesialpedagog. Jeg ville valgt en spesialskole med "likesinnede" elever for mitt barn i et slikt tilfelle.

Integreringa i norsk skole er mer på papir enn i virkeligheten, dessverre.

Gjest mor til psykisk utviklingshemmet med diagnose
Skrevet

Se mitt innlegg nettopp på Funksjonshemminger - så ser du hva jeg ønsker! Ellers: Enig med deg - det var et utrolig bra program. Håper de rette instansene så på!

Skrevet

Jeg er spesialpedagog. Jeg ville valgt en spesialskole med "likesinnede" elever for mitt barn i et slikt tilfelle.

Integreringa i norsk skole er mer på papir enn i virkeligheten, dessverre.

Fryktelig trist. Det eneste de opplever er å være den som er annerledes. Hører stadig kommentarer om hvor fint det er for "normale" barn og kjenne en som er "unormal". Men det er kanskje viktigere for et funksjonshemmet barn å vite at det er flere som han/henne.

Skrevet

Det finnes mange steder i Norge også, men man sitter i den enkelte kommune og prøver å finne opp kruttet igjen og igjen og igjen.

Noen kommer fram til en tolkning av reglene som tilsier at barna MÅ gå på nærskolen. Mens andre bruker hue, og finner løsninger til beste for barna. I Drammens-området har man bl.a. både spesialskoler, og spesialklasser innen den vanlige skolen, alt etter behov.

Slik er det også mange andre steder i landet. Men i Os nekter de tydeligvis å tenke.

Skrevet

Jeg satt nesten og sippa når jeg så programmet! Kjenner meg så utrolig godt igjen i denne problematikken fordi jeg er døv, og selv både har gått integrert i "normalskolen", samt gått på skole for hørselshemmede. Jeg er så utrolig enig med foreldrene og synes det er merkelig at politikerne og "folk flest" ikke skjønner dette!

Det kan helt klart være fordeler for "normalelevene" å ha en funksjonshemmet elev i klassen, men omvendt ser jeg få fordeler... Alle mennesker har behov for å være sammen med likesinnede.

Begrepet "integrering" høres så flott ut, men jeg tør påstå at for å integreres best mulig må man ha selvtilliten iorden. Utvikling av selvtillit skjer mye lettere når man får sosialisere seg med folk man kan sammenligne seg med!

Skrevet

Nå greide jeg å slette det lange svaret rett før jeg skulle sende det. Hmpf!

Kortversjon:

Jeg tror ikke på denne integreringstanken for enhver pris.

Alle måtte da se at jenta som satt på benken i barnehagen hadde det vondt da hun så på alle de andre barna leke sammen. Du er ikke gammel før du føler deg annerledes, og det er vondt når du merker at du ikke "strekker helt til" i samspillet barn etterhvert utvikler seg imellom.

Og verre vil det nok bli i en skolesituasjon.

Jeg støtter Togli som skriver at alle mennesker har behov for å være sammen med likesinnede.

Skrevet

Jeg satt nesten og sippa når jeg så programmet! Kjenner meg så utrolig godt igjen i denne problematikken fordi jeg er døv, og selv både har gått integrert i "normalskolen", samt gått på skole for hørselshemmede. Jeg er så utrolig enig med foreldrene og synes det er merkelig at politikerne og "folk flest" ikke skjønner dette!

Det kan helt klart være fordeler for "normalelevene" å ha en funksjonshemmet elev i klassen, men omvendt ser jeg få fordeler... Alle mennesker har behov for å være sammen med likesinnede.

Begrepet "integrering" høres så flott ut, men jeg tør påstå at for å integreres best mulig må man ha selvtilliten iorden. Utvikling av selvtillit skjer mye lettere når man får sosialisere seg med folk man kan sammenligne seg med!

Som vanlig et flott, gripende og interessant innlegg fra deg!

Integrering høres så "korrekt" ut, når man selv ikke faller i kategorien som har en eller annen funksjonshemning.

Jeg så dessverre ikke programmet.

Skrevet

Jeg ville, som foreldrene fra Os, at mitt barn skulle gått på skole med likesinnede. Om det ikke finnes så mange på hennes alder som er på samme nivå, burde hun fått seg et tilbud i Bergen.

I min bostedskommune hadde vi en liten institusjon for funksjonshemmede barn, startet etter initiativ fra en privatperson. Der var også skole. Noen barn fra andre kommuner bodde der, andre bodde hjemme hos foreldrene, men gikk på skolen der om dagene. Et populært tiltak både for foreldre og barn.

Institusjonen/skolen ble selvsagt nedlagt for mange år soden. De funksjonshemmede blir integrert i vanlig skole. Noen er sendt hjem til sine hjemkommuner, andre har vært her så lenge at de har fått egne leiligheter her. De voksne arbeider stort sett i en vernet bedrift.

Jeg har en slektning som er psykisk funksjonshemmet. Barna på den lille skolen kun gikk var ikke alltid like snille med henne. Moren flyttet til Bergen med barna: Der har hun fått tilbud sammen med likesinnede og har det bra.

Skrevet

Som vanlig et flott, gripende og interessant innlegg fra deg!

Integrering høres så "korrekt" ut, når man selv ikke faller i kategorien som har en eller annen funksjonshemning.

Jeg så dessverre ikke programmet.

Tusen takk:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...