songbirdy Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Vi har delt (felles) foreldreansvar. Han har flyttet til utlandet (Norden). Han har ikke gitt oss beskjed om dette, vi fikk vite det tilfeldig. Vet hvilken by han bor i, men har hverken adresse eller telefon å nå han på. Vi har ekstremt lite kontakt. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få tak i han, så det jeg lurer på er; er det en mulighet for å "omgå" loven, via politi, Fylkesmannen eller må man i rettssalen for å få omgjort slikt? Jeg har prøvd å finne info i div. etater, og på nettet, men det ser mørkt ut ut i fra lovtekstene. Blir bare så fortvilet.. Noen som vet? 0 Siter
Atene Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Jeg vet at hvis far nekter å skrive under, kan politiet be ham om å komme med en god grunn for å nekte, og hvis han ikke gjør det, kan barnet få pass med kun din underskrift. Men hvis man ikke vet hvordan man får tak i far, vet jeg ikke... det beste er vel å kontakte politiet og spørre. 0 Siter
Gjest jeg fikk pass uten samtykke Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Vanlig prosedyre er at passkontoret sender ut et brev til den andre forelderen. Der blir vedkommende bedt om å samtykke eller reise sak innen 14 dager. Hvis så ikke skjer, at den andre utelater å svare, så vil pass likevel bli utstedt. Passkontoret eller politiet har tilgang til folkeregisteret og de kan således finne hans adresse. Du henvender deg bare til passkontoret og de vil nok ta seg av de praktiske med å innhente opplysninger og evt. samtykke. Du vil nok få pass, men det kan kanskje ta noe lenger tid enn vanlig, siden han bor i utlandet. Men det pleier som regel bare å være en formalitet. 0 Siter
songbirdy Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Vanlig prosedyre er at passkontoret sender ut et brev til den andre forelderen. Der blir vedkommende bedt om å samtykke eller reise sak innen 14 dager. Hvis så ikke skjer, at den andre utelater å svare, så vil pass likevel bli utstedt. Passkontoret eller politiet har tilgang til folkeregisteret og de kan således finne hans adresse. Du henvender deg bare til passkontoret og de vil nok ta seg av de praktiske med å innhente opplysninger og evt. samtykke. Du vil nok få pass, men det kan kanskje ta noe lenger tid enn vanlig, siden han bor i utlandet. Men det pleier som regel bare å være en formalitet. Puh, tusen takk. Jeg så for meg en svær karusell nå, med mye pes... Tror ikke han vil nekte å skrive under på det, men er bare "utilgjengelig". Hadde egentlig tenkt å reise nå til helgen, men det ble vanskelig uten pass.. 0 Siter
songbirdy Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Jeg vet at hvis far nekter å skrive under, kan politiet be ham om å komme med en god grunn for å nekte, og hvis han ikke gjør det, kan barnet få pass med kun din underskrift. Men hvis man ikke vet hvordan man får tak i far, vet jeg ikke... det beste er vel å kontakte politiet og spørre. tusen takk for svar. 0 Siter
Gjest jeg fikk pass uten samtykke Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Puh, tusen takk. Jeg så for meg en svær karusell nå, med mye pes... Tror ikke han vil nekte å skrive under på det, men er bare "utilgjengelig". Hadde egentlig tenkt å reise nå til helgen, men det ble vanskelig uten pass.. Du rekker nok ikke dette til helgen nei, slike formaliteter kan ta litt tid. Så du må nok utsette det litt, men det ordner seg nok :-) 0 Siter
songbirdy Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Skrevet 5. desember 2006 Du rekker nok ikke dette til helgen nei, slike formaliteter kan ta litt tid. Så du må nok utsette det litt, men det ordner seg nok :-) Vi skal på tur, må bare omstille oss litt til en litt annerledes ferie enn vi hadde tenkt. Men det går bra. Bare det blir tur! Et eller annet sted i Norden får duge så lenge... takk igjen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.