Gå til innhold

BSU

Gjest har hus, ikke bsu

Anbefalte innlegg

Gjest har hus, ikke bsu
Skrevet

Ringte ligningskontoret nå og de sa at om en har kjøpt bolig så er det ikke for sent å begynne å spare på BSU, men man kunne ikke bruke pengene til det huset man hadde kjøpt. Man måtte bruke pengene på en annen bolig.

Er det noen måte en kan omgå dette på? Har ikke tenkt til å kjøpe annen bolig med det første....

Skrevet

Jeg trodde det kunne brukes til oppussing av bolig også, jeg?

Skrevet

tror ganske sikkert du kan bruke det på oppussing

Gjest mandolina
Skrevet

Sakset dette fra bankens informasjonsside om BSU.

"Pengene øremerkes fremtidig boligkjøp

For å få full skattefordel må pengene brukes til kjøp av "ny" bolig, eller til nedbetaling av lån på "ny" bolig. Med "ny" bolig menes at du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i boligen etter at du opprettet BSU. Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig som beskrevet, må du betale tilbake skattefordelen du har fått. Du kan heller ikke ta ut renter som er opptjent til og med det året du fyller 33 år. Renter som du opptjener senere, kan du fritt ta ut.

Uttak til annet enn boligformål regnes som kontraktsbrudd. Det betyr at du ikke kan spare videre på BSU-kontoen, og avtalen opphører."

Hilsen

Skrevet

Jeg har da brukt det på "gammelt" hus jeg?

Vi refinansierte lånet, og da var jeg for gammel for BSU, og putta det inn i potten.

Skrevet

Jeg har da brukt det på "gammelt" hus jeg?

Vi refinansierte lånet, og da var jeg for gammel for BSU, og putta det inn i potten.

Men du hadde kanskje kjøpt huset etter du oppretta BSU-kontoen... :)

Skrevet

Men du hadde kanskje kjøpt huset etter du oppretta BSU-kontoen... :)

Ja, det hadde jeg jo. Tenkte jeg ikke på...

Skrevet

Jeg trodde det kunne brukes til oppussing av bolig også, jeg?

Bare om du har startet sparingen FØR du kjøpte boligen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...