Gå til innhold

Om retten til å sitte i uskiftet bo.

Anbefalte innlegg

Gjest bortkastet forsikring?
Skrevet

Er det nå slik at samboere (over en viss periode) likestilles med ektefeller og kan sitte i uskiftet bo dersom den ene faller fra? Når man da har felles barn, og ingen særkullsbarn. Vi har i mange år hatt en forsikring som dekker det barnet skulle hatt utbetalt om en av oss faller fra (mors- eller farsarv). Vi det nå si at vi ikke trenger denne? Noen som kjenenr reglene og er HELT sikre?

Skrevet

Nei, det er ikke slik enda.

Det som har skjedd nylig, er at samboere ikke behøver å betale arveavgift etter hverandre - men de må fortsatt skrive testamente hvis de skal arve, og de har ikke rett til å sitte i uskiftet bo uten samtykke fra særkullsbarna.

Skrevet

Det gikk litt fort i svingene.

Samboere kan ikke sitte i uskiftet bo uansett.

Gjest mandolina
Skrevet

For å kunne sitte i uskifte bo må de to ha vært gift.

Samboere kan kun ta arv etter hverandre hvis det er skrevet testamente.

Hilsen

Skrevet

Om man har fellesbarn kan man sitte i uskiftet bo. Både gifte og samboere. Om man har særkullsbarn så må arven til dette/disse barna gjøres opp. Unntaket er om barnet har gitt samtykke til at man kan sitte i uskiftet bo.

Skrevet

Om man har fellesbarn kan man sitte i uskiftet bo. Både gifte og samboere. Om man har særkullsbarn så må arven til dette/disse barna gjøres opp. Unntaket er om barnet har gitt samtykke til at man kan sitte i uskiftet bo.

Kan samboere sitte i uskifte? Det må være helt nytt, kan du vise til en lov?

Skrevet

Tenker nok bare på gifte folk her....

Leste litt i arveloven, og der står det ikke nevnt samboere i det hele tatt.

Vet at dette er reglene for gifte folk. (Med hensyn til egne/særkullsbarn), men det gjelder nok kanskje ikke for samboere.

Sorry - du må nok sjekke med noen andre en meg:-)

Skrevet

Ble plutselig veldig usikker. Visste at dette var reglene for gifte, og fokuserte på særkullsbarn/fellesbarn.

Men som du ser av innlegget jeg skrev omtrent samtidig med deg måtte jeg melde pass:-(

Gjest mandolina
Skrevet

Samboere kan ikke sitte i uskifte, de arver ikke hverandre uten etter testamente.

Hilsen

Gjest da er ikke forsikringen min bortkastet da
Skrevet

Nei, det er ikke slik enda.

Det som har skjedd nylig, er at samboere ikke behøver å betale arveavgift etter hverandre - men de må fortsatt skrive testamente hvis de skal arve, og de har ikke rett til å sitte i uskiftet bo uten samtykke fra særkullsbarna.

Her er det ikke snakk om særkullsbarn, kun felles barn. Men jeg mente også at det fortsatt er slik at samboere ikke kunne sitte i uskiftet bo. Men min venninne sa det nå var endret. Det tror ikke jeg, men loven er i ferd med å endre seg også på dette punktet har jeg lest.

Skrevet

Her er det ikke snakk om særkullsbarn, kun felles barn. Men jeg mente også at det fortsatt er slik at samboere ikke kunne sitte i uskiftet bo. Men min venninne sa det nå var endret. Det tror ikke jeg, men loven er i ferd med å endre seg også på dette punktet har jeg lest.

Ja, jeg tror det diskuteres endringer, men de er ikke innført enda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...