Gjest bortkastet forsikring? Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Er det nå slik at samboere (over en viss periode) likestilles med ektefeller og kan sitte i uskiftet bo dersom den ene faller fra? Når man da har felles barn, og ingen særkullsbarn. Vi har i mange år hatt en forsikring som dekker det barnet skulle hatt utbetalt om en av oss faller fra (mors- eller farsarv). Vi det nå si at vi ikke trenger denne? Noen som kjenenr reglene og er HELT sikre? 0 Siter
Atene Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Nei, det er ikke slik enda. Det som har skjedd nylig, er at samboere ikke behøver å betale arveavgift etter hverandre - men de må fortsatt skrive testamente hvis de skal arve, og de har ikke rett til å sitte i uskiftet bo uten samtykke fra særkullsbarna. 0 Siter
Atene Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Det gikk litt fort i svingene. Samboere kan ikke sitte i uskiftet bo uansett. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 For å kunne sitte i uskifte bo må de to ha vært gift. Samboere kan kun ta arv etter hverandre hvis det er skrevet testamente. Hilsen 0 Siter
Speak Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Om man har fellesbarn kan man sitte i uskiftet bo. Både gifte og samboere. Om man har særkullsbarn så må arven til dette/disse barna gjøres opp. Unntaket er om barnet har gitt samtykke til at man kan sitte i uskiftet bo. 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Om man har fellesbarn kan man sitte i uskiftet bo. Både gifte og samboere. Om man har særkullsbarn så må arven til dette/disse barna gjøres opp. Unntaket er om barnet har gitt samtykke til at man kan sitte i uskiftet bo. Kan samboere sitte i uskifte? Det må være helt nytt, kan du vise til en lov? 0 Siter
Speak Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Om man har fellesbarn kan man sitte i uskiftet bo. Både gifte og samboere. Om man har særkullsbarn så må arven til dette/disse barna gjøres opp. Unntaket er om barnet har gitt samtykke til at man kan sitte i uskiftet bo. Tenker nok bare på gifte folk her.... Leste litt i arveloven, og der står det ikke nevnt samboere i det hele tatt. Vet at dette er reglene for gifte folk. (Med hensyn til egne/særkullsbarn), men det gjelder nok kanskje ikke for samboere. Sorry - du må nok sjekke med noen andre en meg:-) 0 Siter
Speak Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Kan samboere sitte i uskifte? Det må være helt nytt, kan du vise til en lov? Ble plutselig veldig usikker. Visste at dette var reglene for gifte, og fokuserte på særkullsbarn/fellesbarn. Men som du ser av innlegget jeg skrev omtrent samtidig med deg måtte jeg melde pass:-( 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Kan samboere sitte i uskifte? Det må være helt nytt, kan du vise til en lov? Samboere kan ikke sitte i uskifte, de arver ikke hverandre uten etter testamente. Hilsen 0 Siter
Gjest da er ikke forsikringen min bortkastet da Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Nei, det er ikke slik enda. Det som har skjedd nylig, er at samboere ikke behøver å betale arveavgift etter hverandre - men de må fortsatt skrive testamente hvis de skal arve, og de har ikke rett til å sitte i uskiftet bo uten samtykke fra særkullsbarna. Her er det ikke snakk om særkullsbarn, kun felles barn. Men jeg mente også at det fortsatt er slik at samboere ikke kunne sitte i uskiftet bo. Men min venninne sa det nå var endret. Det tror ikke jeg, men loven er i ferd med å endre seg også på dette punktet har jeg lest. 0 Siter
Atene Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Her er det ikke snakk om særkullsbarn, kun felles barn. Men jeg mente også at det fortsatt er slik at samboere ikke kunne sitte i uskiftet bo. Men min venninne sa det nå var endret. Det tror ikke jeg, men loven er i ferd med å endre seg også på dette punktet har jeg lest. Ja, jeg tror det diskuteres endringer, men de er ikke innført enda. 0 Siter
Gyda Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Det er mulig det diskuteres, men det har ikke trådt i kraft i alle fall. Her er en fin side som kanskje kan belyse litt om dette: http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist2/samb.forskj.html 0 Siter
Gyda Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Linken i svaret mitt under er kanskje litt dårlig å sammenligne med (og man vet jo aldri hvor oppdatert slikt er). Men om du ser på alle treffene i denne linken, finner du kanskje svar: http://verden.abcsok.no/index.html?q=Retten+til+%C3%A5+sitte+i+uskiftet+bo+samboere&lr=lang_no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.