Gjest vet dere??regler Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Nå er det slik at jeg eier en leilighet sammen med min eks. Jeg flyttet ut av vår felles leilighet for noen måneder siden. Han vil gjerne beholde leiligheten og det er jeg positiv til. Nå er det slik at han selvsagt skal kjøpe meg ut etter vi har fått en ny takst. Jeg lurer på: Når han skal kjøpe meg ut, kan det bli noe problem da? Jeg vet jo at det er avgifter og regler på alt mulig rart. Har ikke greie på slikt. Summen jeg får er bare rundt 200 000 siden lånet på leiligheten fremdeles er ganske stort. 0 Siter
amber sun Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Det er en avgift på ca 1300 tror jeg det var, et tinglysingsgebyr - som må betales dersom dere har vært eiere og han nå skal stå som eneeier. Ellers er det ikke noe gebyrer etter hva jeg husker fra da jeg og eks'en var i lignende situasjon. 0 Siter
Gyda Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Den dyreste avgiften er dokumentavgiften. Den er 2,5 % av salgssummen, og blir ganske betydelig. Jeg vet ikke om dere er gift eller samboere, men gifte har hatt fritak fra denne avgiften ved samlivsbrudd. Så da er det greit. I høstens statsbudsjett ble det lagt fram forslag om den skal tas bort fra samboere også, med virkning fra 1. januar 2007. Dersom dere har vært samboere, vil dette spare den som overtar skjøtet for mange penger (mange samboere har valgt å dele på dette også, men det er jo helt frivillig). Les mer i denne linken: http://www.nbbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=25943 Les også mer i den linken som ligger til odelstingsproposisjonen som omhandler dette. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Den dyreste avgiften er dokumentavgiften. Den er 2,5 % av salgssummen, og blir ganske betydelig. Jeg vet ikke om dere er gift eller samboere, men gifte har hatt fritak fra denne avgiften ved samlivsbrudd. Så da er det greit. I høstens statsbudsjett ble det lagt fram forslag om den skal tas bort fra samboere også, med virkning fra 1. januar 2007. Dersom dere har vært samboere, vil dette spare den som overtar skjøtet for mange penger (mange samboere har valgt å dele på dette også, men det er jo helt frivillig). Les mer i denne linken: http://www.nbbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=25943 Les også mer i den linken som ligger til odelstingsproposisjonen som omhandler dette. Dokumentavgiften på 2,5 prosent gjelder bare hvis det er snakk om selveier-leilighet, ikke borettslag. 0 Siter
Gjest tusen takk for svar:o) Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Den dyreste avgiften er dokumentavgiften. Den er 2,5 % av salgssummen, og blir ganske betydelig. Jeg vet ikke om dere er gift eller samboere, men gifte har hatt fritak fra denne avgiften ved samlivsbrudd. Så da er det greit. I høstens statsbudsjett ble det lagt fram forslag om den skal tas bort fra samboere også, med virkning fra 1. januar 2007. Dersom dere har vært samboere, vil dette spare den som overtar skjøtet for mange penger (mange samboere har valgt å dele på dette også, men det er jo helt frivillig). Les mer i denne linken: http://www.nbbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=25943 Les også mer i den linken som ligger til odelstingsproposisjonen som omhandler dette. Nå ble jeg litt klokere 0 Siter
Gjest tusen takk for svar:o) Skrevet 5. desember 2006 Skrevet 5. desember 2006 Det er en avgift på ca 1300 tror jeg det var, et tinglysingsgebyr - som må betales dersom dere har vært eiere og han nå skal stå som eneeier. Ellers er det ikke noe gebyrer etter hva jeg husker fra da jeg og eks'en var i lignende situasjon. Takker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.